אבחון דידקטי

אבחון דידקטי
אבחון דידקטי

אבחון דידקטי הנו תהליך של בחינה ובדיקה של לקויות למידה. האבחון נערך על ידי מאבחנת דידקטית שבודקת יכולות קוגניטיביות כגון כישורי קריה וכתיבה, חשבון, הבנה, התארגנות במרחב וכו'. האבחון למעשה מאתר בעיות וכשלים לימודיים, ובונה תכנית ונותן כלים לאפשרות ללמידה טובה יותר.

אבחון דידקטי מאבחן את התפקוד של הנבדק בכל מיני רמות. האבחון למעשה ממפה את החלקים השונים שבונים אסטרטגיות למידה, החל מיכולות קוגנטיביות, ועד התנהגות שקשורה ללמידה. כאשר דרך מיפוי זה ניתן לראות כיצד אפשר ליצור אסטרטגיות למידה טובות יותר.

מטרת האבחון
מטרת האבחון היא לבדוק חשב ללקות למידה והאם ישנם דרכים להתמודדות טובה יותר. למעשה האבחון הדידקטי מאפשר לא רק התבוננות על הקשיים אלא גם נותן מענה כיצד אפשר ליצור הקלה ותכנון שעשויים לעזור לנבדק ללמוד באופן טוב יותר ולהתמודד בצורה יעילה יותר עם קשייו.

סוגי ליקויי למידה
קיימים סוגים שונים של לקויות, ישנם שלושה סוגים מרכזיים של ליקויי למידה: 

  1. דיסלקציה - שמשמעותה קשיים בקריאה ובהבנת הנקרא. בכלל, לקות למידה היא מצב בו קשה ללמוד או להפעיל ידע קיים ביחס לקבוצת הגיל. ילד או מבוגר עם דיסלקציה יקרא פחות טוב מאדם ללא לקות זו. דיסלקציה אינה נעלמת עם הגיל כך שגם מבוגרים שעברו תהליך עשויים להתקשות באוטומציה של קריאה.
  2. דיסגרפיה - שמשמעותה קשיים בכתיבה. פעולת הכתיבה הנו תהליך קוגניטיבי מורכב. כאשר ישנן פגיעות שונות בתהליך - איך שהדיסגרפיה נראית - נקבעת על ידי השלב בתהליך שבו התרחשה הפגיעה. בדרך כלל, דיסגרפיה נראית ככתב יד שקשה לקריאה, בקושי שדרוש לכתיבה וריבוי שגיאות כתיב. 
  3. דיסקלקוליה - שמשמעותה קשיים בחשיבה חשבונית. דיסקלקוליה היא לקות למידה מסויימת שקשורה למתמטיקה. כלומר זו לקות קוגניטיבית שגורמת ללמוד מתמטיקה או להפעיל ידע שקשור לנושא באופן פחות טוב מהמצופה או הנורמה. לרוב לקות זו משולבת בדיסלקציה ולעיתים קשה לאבחן לקות זו.

בנוסף ישנם לקויות שפתיות וליקויי למידה לא מילויים. אבחון דידקטי מאתר את ליקויי הלמידה, וממליץ על הדרך בה אפשר להתמודד עמם. 

הבדל בין אבחון דידקטי לבין אבחון פסיכודידקטי
האבחון הדידקטי יכול להצביע על אפשרויות רגשיות אך אינו מאבחן אותן. בעיות קשב וריכוז מאובחנות ע"י פסכיאטר או נוירולוג באמצעות מבחנים ממוחשבים (אופציה עדיין אינה קיימת במכון). במידה ומעוניינים לבחון רק קשיים רגשיים ניתן לפנות לאבחון פסיכולוגי לכל הגילאים. 
קשיים בלמידה יכולים לנבוע גם מקשיי קשב וריכוז, או מקשיים
רגשיים - במקרה זה מומלץ לפנות לאבחון פסיכודידקטי.

האבחון הדידקטי יכול להצביע על אפשרויות רגשיות אך אינו מאבחן אותן. בעיות קשב וריכוז מאובחנות ע"י פסכיאטר או נוירולוג באמצעות מבחנים ממוחשבים כגון MOXO. במידה ומעוניינים לבחון רק קשיים רגשיים ניתן לפנות לאבחון פסיכולוגי לכל הגילאים.

סיבות נוספות לפנייה לאבחון דידקטי 
כאשר ילד בכיתה א' מגלה קשיים במיומנויות הבסיסיות: קריאה, כתיבה וחשבון , חשוב מאוד לפנות לאבחון על מנת להתאים כמה שיותר מהר   את  אופן הלמידה ולמנוע תחושה של תסכול וחוסר הצלחה.
• כאשר יש צורך בהתאמות למבחנים ובגרויות לתלמיד בעל לקויות למידה, האבחון מאמת את לקויות הלמידה וממליץ על התאמות מתאימות.
לסטודנטים בעלי לקויות למידה שזקוקים לאבחון והתאמות למבחנים.
עבור המבחן הפסיכומטרי.
 
תהליך האבחון הדידקטי  
  1. 1. איסוף נתוני רקע - זהו שלב ראשוני בו נאסף מידע גם מההורים וגם מבית הספר (מילוי טופס על ידי המחנכת). חשוב מאוד לאסוף כמה שיותר מידע על מנת שהמאבחנת הדידקטית תוכל לקבל תמונה רחבה ומהימנה לגבי הנבדק. נאסף מידע כגון רקע משפחתי, רקע התפתחותי, רקע לימודי חינוכי, תפקוד והישגים.
  2. המאבחנת נפגשת עם הנבדק ומתחילה באיסוף נתונים באמצעות מגוון של כלי אבחון דידקטיים שבאמצעותם ניתן לברר לעומק יכולות קוגנטיביות שונות.
  3. האבחון נערך על ידי מאבחנת דידקטית מוסמכת ומנוסה. אורכו כ 4-6 שעות, במספר מפגשים, תלוי בצורכי הנבדק. בדרך כלל מדובר בשניים או שלושה מפגשים כולל מפגש עם ההורים.
  4. בשלב הבא המאבחנת אוספת את כל המידע, מפענחת את המידע מכלי האבחון וכותבת את דו"ח האבחון. הדו"ח כולל פירוט ממצאים על פי תחומים, המלצות כיצד לפעול על מנת להתמודד טוב יותר עם אסטרטגיית הלמידה הקיימת, המלצות להוראה מתקנת, השלמת פערים והתאמות למבחנים במידת הצורך.
  5. נערכת פגישת סיכום וקבלת דו"ח האבחון הדידקטי, בדרך כלל נערך מול ההורים, אך ניתן לשתף גם את הנבדק, בהתאם לגיל ולשיקול דעת.
  6. במידת הצורך בתי ספר עושים שימוש באבחון הדידקטי לטובת ועדות שילוב, השמה וכו' על מנת ליישם את המלצות האבחון. יש לציין כי צוות חינוכי מחויב לפעול בהתאם להתאמות להן זכאי התלמיד באבחון.
 חשוב לציין שתוקף אבחון דידקטי הנו ל 5 שנים, ובכל מקרה יש לחדשו כאשר עוברים לחטיבת ביניים. אבחון שנערך לאחר כיתה ז' (כולל) תקף עד סוף י"ב ובמרבית המקרים גם עבור בחינות בגרות עד גיל 25.
 
תוצאות האבחון
המכון מציע ארבעה סוגים של אבחונים, לכל הגילאים - ילדים ומבוגרים :
1.אבחון דידקטי רגיל: בוחן קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, יכולות ארגון, זיכרון, חשיבה .
2.אבחון דידקטי במתמטיקה: בוחן יכולות חשיבה מתמטיות , ידע, הבנה מרחבית, ביצוע חישובים ומניפולציות.
3.אבחון דידקטי באנגלית: קריאה, כתיבה ,הבנת הנקרא ואוצר מילים.
4.אבחון דידקטי משולב: בו נערכים כל האבחונים: רגיל+חשבון+אנגלית. מתאים למי שמעוניין באבחון מורחב וכולל, על מנת לקבל תמונה מלאה ושלמה. האבחון המשולב מתאים למבקשים אבחון עבור הפסיכומטרי.
 
הורים לילדים - את האבחונים שלנו עורכות מאבחנות דידקטיות מומחיות בליקויי למידה ובעלות ניסיון הן באבחון והן בהוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה. הן מכירות את המציאות בה נמצאים תלמידים בבבית הספר, בקיאות בתוכניות הלימודים והן ימליצו על הדרכים הטובות ביותר להתמודדות עם לקויות הלמידה והקשיים שאותרו באבחון. ינתנו המלצות לאופן הלמידה הטוב ביותר על מנת לפצות על הקשיים ובמקרה הצורך ינתנו המלצות להתאמות במבחנים.
 ________________________________________________________________
 
מידע נוסף בנושא: טיפול פסיכולוגי לילדים | הפרעת קשב וריכוז  |  אבחון פסיכולוגי לילדים
 
יעוץ פסיכיאטרי לילדים  |  אבחון פסיכודידקטימאמר על ADHD
________________________________________________________________

ניתן להתייעץ גם: בפורום ייעוץ פסיכולוגי
________________________________________________________________
 

 

מלאו פרטים ואנו ניצור קשר