אבחון פסיכודידקטי

אבחון פסיכודידקטי
אבחון פסיכודידקטי
אבחון זה כולל אבחון פסיכולוגי רגשי ואבחון דידקטי, מתוך הבנה שקיים קשר הדוק בין תפקוד נפשי ותפקוד לימודי, ושניהם משפיעים זה על זה.
תפקוד לקוי בלימודים יכול לנבוע מבעיות רגשיות. לדוגמה חוסר ביטחון או חרדה, יכולים לגרום לתפקוד נמוך בלימודים ובמבחנים. לדוגמא כאשר ילד נמצא במצוקה ומוטרד מאוד, יהיה פחות מרוכז בשיעור ופחות קשוב. גם ההפך הוא נכון, ליקויי למידה יכולים לגרום לבעיות רגשיות, לדוגמה ילד שמתקשה בכתיבה, ושאר בני כיתתו כבר כותבים בשטף, יחוש בושה, וינסה להסתיר את הבעיה. התמודדות זו עלולה להוריד את הביטחון העצמי שלו ולפגוע בתפקודו.

אבחון פסיכודידקטי בוחן הן את הפן הלימודי והן את הפן הרגשי ומאפשר הבנה עמוקה של המצב בו נמצא הילד. על ידי כך ניתן לעשות בחירה נכונה יותר של טיפול ודרכי התמודדות במסגרת החינוכית.

למי מיועד האבחון הפסיכודידקטי?
לילדים ומבוגרים, תלמידי כיתות בי"ס יסודי ועד תיכון, סטודנטים, ולכל מי שמעוניין לברר האם קיימים ליקויי למידה מצד אחד וקשיים רגשיים מצד שני, והאם קיים קשר בין השניים.
במידה ומעוניינים לבדוק רק את החלק הרגשי, ניתן לעשות
אבחון פסיכולוגי מקיף הבוחן לעומק את כל הרבדים הנפשיים.
במידה ומעוניינים לעשות רק את החלק הדידקטי ניתן לעשות את
האבחון הדידקטי לסוגיו.

האם אבחון פסיכודידקטי עונה על השאלה האם נדרשת הוראה מתקנת? האם נדרש טיפול פסיכולוגי? האם שילוב של שניהם?
האבחון נערך ע"י פסיכולוגית קלינית ומאבחנת דידקטית מוסמכת במפגשים נפרדים, כאשר הדו"ח הסופי הוא דו"ח משולב שמתבסס על שני האבחונים שנערכו, ולאחר שיתוף פעולה והתייעצות הדדית של אנשי המקצוע שעסקו באותו אבחון.

האבחון הפסיכודידקטי נערך ב 3-4 פגישות:
(תלוי בקצב וביכולת הריכוז).
1.פגישה עם מאבחנת דידקטית. המאבחנת הינה מומחית ללקויות למידה, ובנוסף עוסקת גם בהוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה. היא מכירה את המציאות בה נמצאים תלמידים בבית הספר, עובדת עם צוותי מורים במשרד החינוך, ובקיאה בתוכניות הלימודים. המאבחנת המקצועית תוכל להמליץ על הדרכים הטובות ביותר להתמודדות עם לקויות הלמידה והקשיים שאותרו באבחון.
2. פגישת אינטייק עם פסיכולוגית: בפגישה זו נערך ראיון קליני בו הילד מספר כל מה שרלוונטי בחייו. מהלך חייו, קשרים חברתיים, אירועים מיוחדים בבית הספר, תחומי עניין, הצלחות וכשלונות. מהלך הראיון ותוכנו משתנים מילד לילד כיוון שכל אחד מכניס את עולמו האישי, את תפיסת עולמו ואת אישיותו. במהלך בראיון עולה מידע שאינו נשאל ישירות כגון – קוד התנהגות, הופעה חיצונית, תכונות אופי כמו ביישנות או פתיחות.
3. פגישת מבדקים עם פסיכולוגית: מבחנים שונים בכתב ובעל פה, המבחנים משקפים תהליכים ויכולות נפשיים, כאשר חלקם מנותחים ביחס לנורמות מקובלות וחלקם ע"י הפסיכולוג המאבחן.
 4. פגישת סיכום: בסופו של האבחון תיערך פגישה מסכמת עם ההורים בה יוצגו תוצאות האבחון, יוסברו המבחנים שהועברו, הקשיים, נקודות החוזק, יכולות בתחומים שונים, יידונו ההמלצות, ותגובש במידת הצורך תוכנית טיפולית אשר תענה על שאלות שונות כגון האם צריך טיפול נפשי? תוכנית לימודית? הפנייה לטיפול מסוג אחר? וכדומה.

ניתן להרחיב את החלק הדידקטי גם לאבחון דידקטי באנגלית ובמתמטיקה!
צרו קשר לפרטים נוספים.

דוח האבחון
מפרט מימדים באישיותו וחייו של הנבדק: הן תחומים קוגניטיביים כגון – רמת אינטיליגנציה, זיכרון, יכולות קשב וריכוז, יכולות מילוליות, יכולות ביצועיות, יכולת תכנון הפרעות בחשיבה, ארגון החשיבה. והן תחומים רגשיים: נושאים שמעסיקים ומטרידים אותו, נקודות החוזק והחולשה, התנהלות ביחסים בינאישיים, דחפים שמשפיעים על התנהגותו או מחשבותיו, נטייה לדכאונות, חרדות ולחצים שקיימים, מצבי רוח, סטיות, וויסות רגשי, מיניות, מגנוני הגנה, הבנת סיטואציות חברתיות, אובדנות, תוקפנות, סגנון התמודדות.

קראו מאמר נוסף על אבחון פסיכודידקטי - לחצו כאן.
 הנכם מוזמנים ליצור עמנו קשר לקביעת פגישה!

________________________________________________________________

מידע נוסף בנושא: טיפול פסיכולוגי לילדים | הפרעת קשב וריכוז  |  אבחון פסיכולוגי לילדים
 
יעוץ פסיכיאטרי לילדים  |  אבחון דידקטי

______________________________________________
__________________

ניתן להתייעץ גם: בפורום ייעוץ פסיכולוגי
________________________________________________________________

פנו אלינו לקביעת פגישת היכרות: בטלפון 03-9505052 או בטופס יצירת קשר
מלאו פרטים ואנו ניצור קשר