התמודדות עם משברי חיים, אבל ואובדן

נתמודדות עם משברי חיים אבל ואובדן
נתמודדות עם משברי חיים אבל ואובדן

התמודדות עם משברי חיים, אובדן, טיפול באבל ושכול

אנו מתמודדים במהלך חיינו עם משברים שונים, חלקם נורמטיבים וחלקם פחות, הנגרמים משינויים מתוכננים במסלול החיים, כגון זוגיות חדשה, כניסה של ילד למשפחה, עומס ולחץ במשפחה או בעבודה, עזיבת ילדים את הקן המשפחתי וקשיים נוספים בגיל השלישי.
ולעיתים, אנו חווים משברי חיים בלתי מתוכננים במסלול חיינו, כגון מחלות, מוות ואובדן אדם אהוב, פרידות לא צפויות, פיטורים וכדומה.
תגובה למשבר עשויה להתבטא בצורות שונות, בפחד, התבודדות ועצבות, או בפרצי כעס ולחץ. אנשים שונים מגיבים בצורות התנהגות שונות, ולעיתים אופן ההתמודדות עם המשבר פוגם באיכות החיים ובתפקוד ויש צורך לפנות לעזרה מקצועית לטיפול פסיכולוגי באבל


התמודדות
עם אובדן, אבל ושכול

 

חשוב לציין ששכול, אבל ואובדן הינם חלק אינטגרלי ובלתי נפרד מחיינו החל מרגע לידתינו. באופן מקביל לתהליכי התפתחות וצמיחה אנו מאבדים ונפרדים מחלקים אחרים מעצמנו ומחיינו. חלק מהאובדנים צפויים וחלקם פחות, ומול אלו הצפויים אנו יכולים להתכונן יותר במהלך חיינו. כאשר מתרחשים אובדנים טבעיים כגון מות אב או אם אנו חשים כאב ועצב עצומים אך החזרה המתבקשת לחיים אינה מלווה בדרך כלל בקשיים מיוחדים, גם אם היא אורכת זמן מה.
לעומתם, אובדנים בלתי צפויים מערערים ומבלבלים, כגון נכות פתאומית, מוות של ילד וכדומה. אנים החווים אובדן עוצמתי מסוג זה חשים ששמשהו בתוכם מת ושהם מאבדים שליטה על עצמם. יכולים להופיע דיכאון או חרדדות מציפות, מלווה בתחושה שהחיים התערערו ושלא בהיר וברור כיצד ניתן להמשיך כך. טיפול פסיכולוגי באבל עוזר להבין ולעבד את האובדן ולעזור למתן את החששות, ולפתח דרכי התמודדות טובים יותר.


קצת על תהליך נפשי של אבל

 

לאחר האובדן מתחיל להתרחש תהליך של אבל. האבל חריף הרבה יותר כאשר האובדן אינו טבעי וזורם עם רצף החיים כגון מוות טבעי בגיל זיקנה.  כל מגע עם סיטואציה שעשויה להזכיר את מה שאינינו יותר עלול ליצור התמודדות חשה עם האובדן, כגון כסא ריק בשולחן האוכל או מיטה ריקה בחדר בבית. תהליך אבל מאופיין בתקופות התקדמות ונסיגה לסירוגין, כאשר בתקופות נסיגה קיימת החמרה ביכולת להתמודד והכאב מתעצם ומציף עד כדי פגיעה בתפקוד השוטף.
תקופת האבל משתנה בין אדם לרעהו, וחשוב לציין שלרוב חשוב ואף רצוי לעבור תקופה זו על מנת להשלים עם חסרונו של מי שאיננו עוד. ניסיון להימנע ולהדחיק עלולים להוות מכשול וקושי מתמשך ואי פתירת הנושא בתוך הנפש.
בתחילת האבל קיים שלב של הלם מוחלט עם היוודע האובדן. התגובה לרוב מכנית ולא רגשית ולעיתים מלוות בתגובות קיצוניות וחריפות ככל שהאובדן עוצמתי יותר, תגובות עוצמתיות מאוד או חוסר תגובה ואדישות מוחלטת. לאחר תקופה מסויימת מתחילים להפנים את האובדן ולהגיב רגשית למתרחש, וכל זאת באופן הדרגתי. מתעוררים רגשות עצבות, דיכאון, חוסר תקווה וכו'. לעיתים תקופה זו מלווה בחלומות רבים אודות האובדן, שנעשה בהם שימוש אפקטיבי במהלך הטיפול הפסיכולוגי.
במידה ונעשה תהליך הפנמה ועיבוד טובים של האובדן מתחיל שלב של שיקום והתארגנות מחדש, וזאת לאחר שקיעה והסתגרות בחווית האבדן. החזרה לחיים נורמטיביים הדרגתית ואיטית ומלווה בנסיגות וקשיים, אך המגמה נעשית יותר ויותר ברורה. באמצעות טיפול פסיכולוגי באבל ניתן לעבור תהליך זה ולחזור אט אט למקום נפשי בו ניתן לנסות לחזור למסלול נורמטיבי כמה שניתן.
 

 אנו מזמינים אתכם ליצור עימנו קשר לקביעת פגישת היכרות ראשונית!
 

_____________________________________________________________________


פנו אלינו בטלפון 03-9505052 או
בטופס יצירת קשר.

 
 
 
 
מלאו פרטים ואנו ניצור קשר