רח' פרופ' שור 16, תל-אביב 077-9969194
דף הבית
אבחונים
אבחון בשלות לכיתה א'

אבחון בשלות לכיתה א'

אבחון בשלות לכיתה א'

אבחון מוכנות ובשלות לקראת כיתה א'

המעבר מגן לבית הספר ידוע כמעבר חד. סדר היום משתנה לגמרי, הילדים עוברים ממשחק ללמידה, הדרישות הן שונות, חברת הילדים חדשה , יש מורה במקום גננת, אין סייעת , נדרשת אחריות להכנת שיעורי בית, להבאת ספרים, מחברות, הכנת מערכת שעות. כמעט והכל משתנה. במאמר זה נדון בנושא אבחון בשלות לכיתה א'.

רוב בני השש מוכנים לקראת השינוי הזה באופן טבעי, חלקם לפני, חלקם אחרי, אך תהליך הבשלות יקרה לכולם במוקדם או במאוחר. ילד שמגיע מוכן לכיתה א' ישתלב ביתר קלות, יחוש ביטחון, יגלה סקרנות ומוטיבציה, ויחווה את החוויה החדשה כחיובית . ילד שעדיין אינו בשל ירגיש יותר קושי, בלבול ותסכול.

מעוניינים שנצור קשר?

על כן לגיטימי להתלבט האם להכניסו לכיתה א' או לא, ויש להכניס להתלבטות את כלל הגורמים המשפיעים: כגון חברים שעולים לכיתה א', רצונו של הילד, יחסים עם הגננת, מורה עתידית, מעבר דירה וכו'.

סימנים של חוסר בשלות לכיתה א'

בתחום הבשלות המוטורית:

  • קשיים במוטוריקה גסה
  • קשיים בהליכה וקפיצה
  • קושי בשיווי משקל ונפילות
  • קושי להתמצא במרחב ולדעת כיוונים

קשיים במוטוריקה עדינה:

  • קושי בתיאום עין-יד
  • קושי בהדבקה וגזירה
  • קושי בסגירת רוכסן וכפתורים
  • קושי בפתיחה וסגירה של קופסאות
  • קושי בהחזקת צלחת תוך כדי תנועה
  • קושי באחיזה בגדלים שונים
  • אין עדיין יד דומיננטית

קשיים בגרפומוטוריקה:

  • קושי באחיזה בתוש או עיפרון
  • קושי בהעתקה של צורות

בתחום הבשלות הקוגניטיבית:

  • קשיים בתפיסה החזותית
  • קושי באוצר מילים
  • קושי במודעות פונולוגית
  • קושי בהבנה כמותית וסידורית של מספרים
  • קושי ביכולת שימור כמות,
  • קושי בזיהוי צורות
  • עוד אין היכרות והבנה מלאה עם מושגי יסוד כגון קרוב/רחוק, מעט/הרבה

בתחום הבשלות הרגשית:

  • קושי בקשב וריכוז – האזנה לסיפור
  • קושי בהתרכזות בפעילות משחקית ולימודית למשך עשרים דקות
  • קושי בדחיית סיפוקים
  • חוסר עניין פנימי ומוטיבציה ללמידה
  • תסכול משתק בכישלונות שגורם לילד לא לנסות שוב

בתחום הבשלות החברתית:

  • קושי להרגיש חלק מהחברה ולהיות פחות אגוצנטרי
  • קושי בקבלת חוקים וכללים בגן
  • קושי בקבלה והקשבה לסמכות

אבחון בשלות לכיתה א'- מתי מומלץ

חשוב לזכור: אם ילדך עונה על חלק מהקריטריונים הללו, זה לא אומר שמשהו לא בסדר אתו! הוא גדל בקצב שמתאים וטוב לו. אם אתה מתלבט , אתה יכול לפנות אלינו לאבחון בשלות לכיתה א' שנערך ע"י פסיכולוג קליני מומחה לתחום זה.

האבחון מתבסס על שלושה גורמים: מידע מהגננת, מידע מההורים ומידע שעלה במפגש בין הילד והפסיכולוג ובמבדקים שנערכים. ההערכה באבחון מתייחסת לכל המישורים הקשורים בבשלות לכיתה א'. הפסיכולוג מעריך האם צפויים קשיים לימודיים, ומהי רמת ההכלה של הילד? האם צפויים קשיים רגשיים במקרה של חוסר הצלחה, האם כבר קיימת יכולת לקיחת אחריות והתמודדות על כל הדרישות החדשות וכדומה.

בפגישת סיכום הפסיכולוג יפרוס בפניכם את אפשרויות שעומדות על הפרק, האם להכניס לכיתה א' או להישאר שנה נוספת בגן, והאם קיים צורך לספק חיזוקים בתחומים מסוימים. יבחנו כל השיקולים יחד אתכם.

מאמרים רלוונטיים:

מעוניינים שנצור קשר?