רח' פרופ' שור 16, תל-אביב 077-9969194
דף הבית
אבחונים
אבחון פסיכודידקטי

אבחון פסיכודידקטי

אבחון פסיכודידקטי

אבחון פסיכודידקטי - כל השאלות והתשובות

עבור ילדים ונוער, השתלבות תקינה במערכת החינוכית ותחושת מיצוי היכולת והפוטנציאל הגלום בהם, היא אחת המשימות העיקריות העומדות בפניהם. כיום ישנה מודעות לכך שהתפקוד הלימודי וההישגים של התלמיד מושפעים מגורמים רבים. במאמר זה נדון בנושא אבחון פסיכודידקטי, מהו, ומתי מומלץ לגשת לאבחון.

הישגים נמוכים או קשיים לימודיים אינם מעידים על חוסר יכולת או אינטיליגנציה. בעבר ילדים שנכשלו או התקשו נחשבו לחסרי מוטיבציה או עצלנים, כיום, המודעות לליקויי למידה וקשיים רגשיים אשר משפיעים על כך ישירות רבה יותר.

המודעות לנושא מאפשרת את המקום לבחון ולזהות את המקור לקשיים ודרכי התמודדות, כגון המלצות עבור הקלות בבחינות, או דרכי הוראה מותאים. ובמידת הצורך אף המלצות להמשך טיפול אצל אנשי מקצוע נוספים.

מעוניינים שנצור קשר?

האבחון הפסיכודידקטי הנו אבחון מקיף וכוללני, אשר מאפשר לזהות לקות קוגניטיבית או ליקויי למידה ועוד מגוון גורמים רגשיים ופסיכולוגיים אשר עשויים לפגוע בלמידה ובמימוש הפוטנציאל. בהתאם לתוצאות האבחון, המאבחן יכול להמליץ על תכנית טיפולית, לימודית או חינוכית הולמת, אשר עשויה להביא לשיפור בהישגים ובתחושת המסוגלות.

כאשר מתעוררים קשיים לימודים או שמא עולה חשש כי תפקוד התלמיד מושפע מגורמים רגשיים ופסיכולוגיים, ניתן לקבל הפנייה לאבחון פסיכודידקטי. האבחון מספק הערכה של היכולת השכלית של הילד, תוך התייחסות לממד הרגשי ובכך מספק תמונה אינטגרטיבית ליכולות הילד ולמקור הקשיים שלו.

על פי תמונה רחבה זו, הפסיכולוג יכול להמליץ באילו כלים להשתמש וכיצד להתנהל, על מנת לקדם את הילד ואת הישגיו לכדי תוצאות מספקות.

חשוב לציין כי ילד שאינו מצליח בתחום הלימודי, בצורה אשר תואמת את היכולות שלו, חווה תסכול עז ומתמשך וכן אכזבה גדולה מעצמו, מה שמביא לכדי פגיעה בדימוי העצמי שלו. לאחר האבחון, כשהסיבה לקשייו מתבהרת, הילד חווה תחושת הקלה עצומה ומתחזקת תחושת האמונה בעצמו, מה שחשוב ביותר בכדי להביא לשיפור בהישגיו.

אבחון פסיכודידקטי כולל בחובו אבחון פסיכולוגי רגשי ואבחון דידקטי, מתוך הבנה שקיים קשר הדוק בין תפקוד נפשי ותפקוד לימודי, ושניהם משפיעים זה על זה.

תפקוד ליקוי בלימודים יכול לנבוע מבעיות רגשיות. למשל חוסר ביטחון או חרדה, יכולים לגרום לתפקוד נמוך בלימודים ובמבחנים. כאשר ילד נמצא במצוקה ומוטרד מאוד, הוא יהיה פחות מרוכז וקשוב בשיעורים. גם ההפך הוא נכון, ליקויי למידה יכולים לגרום לבעיות רגשיות, לדוגמה ילד שמתקשה בכתיבה, ושאר בני כיתתו כבר כותבים בשטף, יחוש בושה, וינסה להסתיר את הבעיה. התמודדות זו עלולה להוריד את תחושת המסוגלות והביטחון שלו ולפגוע בתפקודו.

אבחון פסיכודידקטי בוחן הן את הפן הלימודי והן את הפן הרגשי ומאפשר הבנה עמוקה של המצב בו נמצא הילד. על ידי כך ניתן לעשות בחירה נכונה יותר של טיפול ודרכי התמודדות במסגרת החינוכית.

 

למי מיועד אבחון פסיכודידקטי?

אבחון פסיכודידקטי מיועד לילדים ומבוגרים כאחד. תלמידי בית ספר יסודי ועד התיכון, סטודנטים, ולכל מי שמעוניין לברר האם קיימים ליקויי למידה מצד אחד וקשיים רגשיים מצד שני, והאם קיים קשר בין השניים.

במידה ומעוניינים לבדוק רק את החלק הרגשי, ניתן לבצע אבחון פסיכולוגי מקיף הבוחן לעומק את כל הרבדים הנפשיים.
במידה ומעוניינים לעשות רק את החלק הקוגניטיבי והלימודי ניתן לבצע אבחון דידקטי לסוגיו.

האם אבחון פסיכודידקטי עונה על השאלה האם נדרשת הוראה מתקנת? האם נדרש טיפול פסיכולוגי? האם שילוב של שניהם?

האבחון נערך על ידי פסיכולוגית קלינית ומאבחנת דידקטית מוסמכת, במפגשים נפרדים, כאשר הדו"ח הסופי הוא דו"ח משולב, אשר מתבסס על שני האבחונים שנערכו, לאחר שיתוף פעולה והתייעצות הדדית של אנשי המקצוע שעסקו באותו אבחון.

 

אבחון פסיכודידקטי נערך ב 3-4 פגישות: (תלוי בקצב וביכולת הריכוז).

  1. פגישה עם מאבחנת דידקטית. המאבחנת הנה מומחית ללקויות למידה, ובנוסף עוסקת גם בהוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה. היא מכירה את המציאות בה נמצאים תלמידים בבית הספר, עובדת עם צוותי מורים במשרד החינוך, ובקיאה בתוכניות הלימודים. המאבחנת המקצועית תוכל להמליץ על הדרכים הטובות ביותר להתמודדות עם לקויות הלמידה והקשיים שאותרו באבחון.
  2. פגישת אינטייק עם פסיכולוגית: בפגישה זו נערך ראיון קליני בו הילד מספר כל מה שרלוונטי בחייו. מהלך חייו, קשרים חברתיים, אירועים מיוחדים בבית הספר, תחומי עניין, הצלחות וכישלונות. מהלך הראיון ותוכנו משתנים מילד לילד כיוון שכל אחד מכניס את עולמו האישי, את תפיסת עולמו ואת אישיותו. במהלך בראיון עולה מידע שאינו נשאל ישירות כגון – קוד התנהגות, הופעה חיצונית, תכונות אופי כמו ביישנות או פתיחות.
  3. פגישת מבדקים עם פסיכולוגית: מבחנים שונים בכתב ובעל פה, המבחנים משקפים תהליכים ויכולות נפשיים, כאשר חלקם מנותחים ביחס לנורמות מקובלות וחלקם ע"י הפסיכולוג המאבחן.
  4. פגישת סיכום: בסופו של האבחון תיערך פגישה מסכמת עם ההורים בה יוצגו תוצאות האבחון, יוסברו המבחנים שהועברו, הקשיים, נקודות החוזק, יכולות בתחומים שונים, יידונו ההמלצות, ותגובש במידת הצורך תכנית טיפולית אשר תענה על שאלות שונות כגון האם צריך טיפול נפשי? תכנית לימודית? הפנייה לטיפול מסוג אחר? וכדומה.

ניתן להרחיב את החלק הדידקטי גם לאבחון דידקטי באנגלית ובמתמטיקה!

סיבות שיכולות להוות עילה לשלוח תלמיד לאבחון הפסיכודידקטי הן במידה וכאשר ישנם גורמים רגשיים שונים שיכולים לגרום להופעה של לקויות למידה. במקרים בהם עולה שאלה לגבי רמת האינטליגנציה של הילד, במידה ולא ברור מה היא המסגרת החינוכית המומלצת עבור התלמיד באופן ספציפי וכן במידה ולא קיימת אפשרות לבצע מבחן דידקטי.

בניגוד לאבחון דידקטי, לאחר מבחן פסיכודידקטי ניתן להעניק לילד התאמות מרמה 3 שכוללות מבחנים בעל פה במקום בכתב, התאמה של תוכן השאלון באופן אישי לתלמיד והמרה של המבחן במתמטיקה למבחן במקצוע אחר מתחום המדעים.

אבחון פסיכודידקטי מתחיל קודם כל באיסוף מידע על הילד, מגורמים שונים כגון הורים, מורים וכדומה. לאחר שמתקבלת תמונה ראשונית, מתאימים עבור הילד "סוללת מבחנים" שכוללת מטלות שונות. המבחנים עשויים לשפוך אור על אופן החשיבה של הילד, התמודדותו עם בעיות, תפקודו במסגרות השונות, עולמו הפנימי והדימוי העצמי שלו.

המבחנים המועברים לרוב הילדים הנם לרוב קובעים, אך אופי התכנים והמטלות משתנים בהתאם לגיל הנבדק. מלבד ההתאמה על פי גיל, המאבחן עורך התאמות באופי המבחנים לבעיה אתה הגיע הנבדק. אינפורמציה נוספת עבור המאבחן הנה דפוסי ההתנהגות הגלויים של הילד בעת שממלא את המבחנים, בעזרת תצפיות על התנהגות אותו נבדק.

 

מה בודק אבחון פסיכודידקטי?

  • מבחן אינטליגנציה (יכולות שכליות)
  • זיכרון שמיעתי וחזותי
  • תחום קוגניטיבי
  • תפקוד השפה
  • משאבי קשב וריכוז
  • יכולות לימודיות (קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, הבעה בכתב ובעל פה)
  • תפקוד בחשבון
  • תפקוד השפה האנגלית
  • מצב רגשי כולל (בתחום החברתי, הלימודי, הערכה עצמית וכדומה)

דוח האבחון מפרט ממדים באישיותו וחייו של הנבדק: הן תחומים קוגניטיביים כגון – רמת אינטליגנציה, זיכרון, יכולות קשב וריכוז, יכולות מילוליות, יכולות ביצועיות, יכולת תכנון הפרעות בחשיבה, ארגון החשיבה. והן תחומים רגשיים: נושאים שמעסיקים ומטרידים אותו, נקודות החוזק והחולשה, התנהלות ביחסים בינאישיים, דחפים שמשפיעים על התנהגותו או מחשבותיו, נטייה לדיכאונות, חרדות ולחצים שקיימים, מצבי רוח, סטיות, וויסות רגשי, מיניות, מגנוני הגנה, הבנת סיטואציות חברתיות, אובדנות, תוקפנות, סגנון התמודדות.

חשוב לציין כי המלצותיו של הבוחן הפסיכודידקטי אינן מספיקות בכדי לקבל את ההקלות. יש לחכות לאישור הועדה הפדגוגית של בית הספר וכן של הועדה המקצועית במשרד החינוך, כשמדובר בבחינות הבגרות.

במכון תל אביב לפסיכותרפיה, אנו עוסקים בעיקר בתחום טיפול פסיכולוגי ובנוסף ישנם פסיכולוגים המוסמכים בתחום האבחון, אשר עושים עבודה מדוקדקת ומקיפה ומביאים את הילד לתחושת מסוגלות חדשה, על ידי הכרה ביכולותיו ובקשייו העיקריים.

כאשר מתעוררים קשיים לימודיים או רגשיים במסגרת הלימודית, אנו ממליצים בחום לפנות אלינו לייעוץ וקבלת הכוונה, אשר עשויים להביא להקלה גדולה אצל הילד ולתחושת הרווחה עבורכם, ההורים, ועבור המשפחה כולה.

נושאים נוספים שעשויים לעניין אתכם:

מעוניינים שנצור קשר?