פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
טיפול בזוגיות
בעיות מיניות בזוגיות

בעיות מיניות בזוגיות

בעיות מיניות בזוגיות

בעיות מיניות בזוגיות - כיצד פותרים?

קיום יחסי מין הוא חלק בלתי נפרד מזוגיות. במקרה הטוב, בו מתקיים מצב אידאלי, ישנה התאמה בין בני הזוג במידת הכמיהה שלהם לקיום יחסי מין, והתשוקה המינית ששניהם חשים בנוכחות האחר זהה, כך אף אחד אינו מוצא עצמו מתוסכל או 'מותקף', והם מצליחים להיות מתואמים. במאמר זה נדון בנושא בעיות מיניות בזוגיות.

היעדר תשוקה מינית, עשוי לנבוע הן מגורמים פיזיולוגים והורמונליים, והן מאלמנטים רגשיים, ניתן לומר כי לרוב, התחום הרי\גשי הוא המכריע לטיב היחסים בתחום המיני. אחד הגורמים הנפוצים בקרב זוגות, הפוגעים בתשוקה ובחשק המיני, של נשים וגברים כאחד, הי\נם בעיות בתקשורת הזוגית.

כאשר מתעוררים קשיים וכן בעיות מיניות בזוגיות, אנו ממליצים לפנות לייעוץ או טיפול של איש מקצוע, המתמחה בתחום התפקוד המיני, סקסולוג, או פסיכולוג בעל אוריינטציה טיפולית מתאימה. טיפול פסיכולוגי עוזר לאתר את מקור הקושי ואת הגורמים לפגיעה בתפקוד ובתשוקה המינית, ומסייע למצוא את הדרכים המתאימות לעורר מחדש את התשוקה, אשר הכרחית לאו דווקא בתחום המיני, אלא בכל מישורי החיים.


לקביעת טיפול זוגי, צרו קשר:


אינטימיות רגשית ואינטימיות זוגית - איך יוצרים אותן? צפו בסרטון:

מדוע מקורה של הפגיעה בתשוקה פסיכולוגי ולא פיזיולוגי על פי רוב?

המיניות הנה גורם משפיע והכרחי בזוגיות, וככל שיחסי המין טובים יותר – נפתח עוד ערוץ לחיבור וסיפוק משותף. הקשר המיני הוא צורך בסיסי במערכות יחסים זוגיות. בכדי להפיק הנאה של שני הצדדים מהקשר המיני, יש להרגיש קירבה אחד כלפי השנייה. במצב כזה, המפגש המיני מבטא רגשות עמוקים יותר של הגוף והנפש, ואותה קרבה היא זו היוצרת אינטימיות.

הרצון לזוגיות, לא להיות לבד, להיות ככולם ולהצליח בתחום הזוגי, אינו זהה כלל וכלל לרצון לאינטימיות וליכולת לקיים אותה. היכולת להיות באינטימיות דורשת תהליך של בנייה, גמישות ופשרות, וכן פתיחות רגשית והקדשת זמן ותשומת לב לרגשות, הן שלי והן של הצד השני.

לעתים קרובות, בעקבות ערעורים והרהורים מהעבר, מתעוררים פחדים וקשיים סביב נושא האינטימיות והקרבה הרגשית, וישנה רתיעה מלהעמיק את הקשר ולאפשר לבן\ בת הזוג להוות חלק משמעותי וגדול מחיינו ואף להשפיע עלינו, לשנות ו'להתקיל' אותנו. אם לא נרשה לעצמינו להרגיש, אם נפחד מפני פגיעה, אם לא נאפשר להכניס לנפשינו וללבנו את הזוגיות שלנו, עם כל הקשיים שבדבר, אולי נצליח לנהל חיים משותפים לצד מישהו, אך לא נחווה באמת אינטימיות וקירבה משמעותית.

במצב תקיעות הזה, שבין ההיקשרות וההיכרות שנוצרה בעקבות תחושת המחויבות, לבין הפחד מפני העמקה והתקרבות, יוצר את המשבר ואת המצב הסטטי של מערכת היחסים. ומכאן לשימור מעגל 'הקסמים' והדחקה של הגורמים המפריעים.

בדרך כלל, הפגיעה בתשוקה היא תוצאה של בעיות פסיכולוגיות מגוונות ופחות כתוצאה של בעיות פיזיולוגיות קונקרטיות. כאשר מנהלים תקשורת זוגית מיטיבה ובריאה, מכבדים האחד את השני ואת הרצונות השונים, וגם כאשר מתייחסים ברצינות לקונפליקטים שמתעוררים ומחפשים להם פתרונות הולמים ביחד, כך גם צולחים את קיום מערכת היחסים האינטימית, ותורמים רבות לקרבה ולמגע הפיזי והרומנטי.

המלכודות שפוגעות במיניות ובזוגיות של זוגות נשואים

רוב הזוגות הנשואים, שוקעים, מבלי לשים לב, לעולם של מחויבות, אחריות מחושבת וניהול יום יומי של השגרה. התוצאה בדרך כלל היא דעיכה משמעותית של העולם היצרי, הארוטי והספונטני, מה שמוביל לירידה ניכרת בסיפוק הכללי מהחיים, ובפרט בסיפוק המיני.

הרצינות של עולם המבוגרים, סותרת את ה'שובבות' בקשרים ארוכי טווח. היצריות שנוטה להיעלם, מותירה את בני הזוג משועממים ומתוסכלים, אך רגילים למבנה היחסים הידוע והמוכר, ומכאן מתנהל במחזוריות מעגל השגרה. מילוי המטלות מחזיק ונותן יציבות לתא הזוגי או המשפחתי, והוא עומד בראש סדר העדיפויות של השניים.

אצל רוב הזוגות, בתחילת הקשר, האהבה נמצאת בשיאה, וככל שהזמן חולף, חלה ירידה הדרגתית וטבעית בעוצמת ההתרגשות והאהבה. זוגות שהחלו את היחסים שלהם עם ניצוצות של תשוקה ואהבה גדולה, מגלים אחרי מספר שנים כי השגרה שוחקת ומעייפת.

ישנן מלכודות רבות אשר מתנגשות באינטימיות, מהוות פגיעה, ויוצרות בעיות מיניות בזוגיות. אותן מלכודות כוללות: קונפליקטים, כעסים ואכזבות, מתח, קשיים כלכליים, פערים תרבותיים או פערים ברצונות ובשאיפות של כל אחד מבני הזוג. מדובר על השגרה היום יומית, אשר נוצרת בחיי זוגיות או בחיי משפחה, ומייצרת לעתים כעסים, תסכול והאשמה הדדית. מלכודות אלה הן הפוגמות ברצון להתקרב רגשית ומכאן גם גופנית, והתגברות על מכשולים שכאלה היא היכולה לעזור גם לקרבה, משיכה ואינטימיות.

אנו נוטים לבחון כל הזמן, בקפדנות יתרה את הזוגיות שלנו ולהתאכזב ממנה. להבדיל מתחילת הקשר שטמן בו פוטנציאל לחלומות על העתיד ולקשר ה'מושלם'. אם מתקיימת דעיכה אטית וההדרגתית של האהבה, המין, האינטימיות והתשוקה, בתוך הזוגיות שלנו, מדאיגה אותנו ומעלה ספקות ותהיות.

הבעיות העיקריות בחיי הנישואין אינן רק בעיות מיניות בזוגיות וכיצד לשמר את האינטימיות אלא גם כיצד לעצור את עצמינו מלגרום לה לרדת. לאחר תקופה ממושכת ביחד, יכול להופיע קושי לשאת אינטימיות זוגית. יחסי המין בין בני הזוג, הם אחד מגורמי התווך בקרבה הנפשית שחשים בני הזוג זה כלפי זו. אך גם אם המיניות הלכה לה לאיבוד מעט תחת עומס המטלות ותדירות המריבות, אף פעם לא מאוחר מדי להחזיר את ההנאה והתשוקה שהיו.

אל תתנו לבעיות מיניות לחבל לכם בזוגיות

מיניות היא זירה מרכזית בחיי בני האדם בכלל, ובחיים הזוגיים בפרט. התפיסה המינית שלנו את עצמנו ואת האחר, המשיכה והתשוקה למגע, קשר ואינטימיות, דימוי הגוף שלנו והיכולת לקיים קשר לא מילולי – כולם גורמים משמעותיים במערכת היחסים המינית בין בני הזוג. באותה מידה שמיניות יכולה להוות כוח מניע, חוויה משותפת של הנאה וכלי להתפתחות וצמיחה של הקשר, היא יכולה להוות לסבל, מחסומים, חוסר סיפוק ומקור למתיחות בין בני הזוג.

קשיים בתפקוד המיני ובקשר המיני עשויים לנבוע ממגוון סיבות ולשקף קונפליקטים ומכשולים שונים במערכת הזוגית. לפעמים אלה בעיות ספציפיות גופניות-נפשיות כמו שפיכה מוקדמת, אין אונות וכאבים בעת קיום יחסי המין שבנוסף להבנתן בהקשר של הזוגיות המסוימת, הן מצריכות טיפול ממוקד ומונחה בבעיה.

לעתים קרובות, בעיות פחות ספציפיות כמו ירידה בחשק המיני, חוסר הנאה בעת קיום היחסים או הימנעות מלקיים מגע מיני נובעים מחולשות מהותיות בקשר עצמו כמו תחושות כעס, פגיעה, ריחוק רגשי ועוד. הטיפול הזוגי יוכל לאבחן את הבעיה ולהציע דרכי טיפול. עבור בעיות ספציפיות בתפקוד נשמח להפנותכם למרפאות המתמחות בטיפול ממוקד בנושאים אלה.

עבור בעיות רחבות יותר, הטיפול יאפשר דיבור ישיר על נושא שלעתים מלווה במבוכה והסתרה, בחינת הבעיות המיניות בהקשר של המערכת הזוגית וגיבוש אופן התייחסות משותף ומתאים לבני הזוגי לשיקום הקשר המיני והרגשי.

בעיות מיניות בזוגיות - טיפול אצלנו

אנו מאמינים במכון תל אביב לפסיכותרפיה, כי בני זוג במצב תקיעות או משבר, יכולים להשתמש בו ולתעל אותו על מנת לצמוח. מצב בו שני בני הזוג מוכנים לעצור את מעגל השגרה, ולהתחיל בתהליך משותף של התבוננות אישית ומשותפת, הנה הזדמנות להתמודד עם מצבים חדשים, בלתי מוכרים בחיים בכלל ובזוגיות בפרט. מה שיכול להוביל לשינוי משמעותי, תוך שימת דגש על מה שחשוב לכל אחד מבני הזוג, הנו התהליך אליו מתמסרים שני בני הזוג גם כאשר הוא כרוך בהתנגדויות וקשיים שמתעוררים.

במכון, מטפלים מוסמכים ובעלי ניסיון בטיפולים זוגיים, של זוגות הטרוסקסואליים והומוסקסואלים. אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו בכל בעיה, משבר, או בלבול. וממליצים בחום על טיפול זוגי, כאשר ישנה בעיה ממושכת של קשיים אינטימיים ומיניים.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר