פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
טיפול בילדים
דיכאון אצל ילדים ובני נוער

דיכאון אצל ילדים ובני נוער

דיכאון אצל ילדים

ילדים בדרך כלל מתוארים ומצופים להיות שמחים, אופטימיים וחסרי דאגות. כך זה אמור להיות. אך תופעת הדיכאון איננה נדירה כל כך בקרב ילדים ובני נוער. וחשוב ביותר להיות ערניים לכך, על מנת שיהיה אפשר לאבחן ולטפל באוכלוסייה הצעירה מבעוד מועד.

דיכאון אצל ילדים ובני נוער הוא אינו מצב רוח חולף. הדיכאון עלול להופיע כבר מגיל צעיר מאוד, ובגיל ההתבגרות הדיכאון הופך לנפוץ עוד יותר.

הסטטיסטיקה מדברת על כאחוז אחד הסובל מדיכאון בקרב ילדי הגן, שני אחוזים בגיל בית הספר, ובגיל ההתבגרות ישנה קפיצה לכחמישה אחוזים. בגיל הזה, מוטה היחס בין המינים לכך ששיעור הבנות הסובלות מדיכאון עולה בהרבה על שיער הבנים. ילד השרוי בדיכאון לא בהכרח יסכים או ירצה בטיפול, בגלל תחושות חוסר הטעם והערך המלוות את ההפרעה הזו. אך חשוב ביותר שההורים ומערכת החינוך של הילד, ישימו לב לתסמינים המתעוררים ויפנו את הילד לטיפול הולם.

חושדים שהילד או המתבגר סובל מדיכאון? אנו מזמינים אתכם להתייעץ איתנו בנושא.

מעוניינים שנצור קשר?

איך לזהות דיכאון אצל ילדים?

לעתים קרובות, הורים מייחסים את מצב הרוח המדוכא לאופי מופנם ושקט של הילד. ובגיל ההתבגרות, השינויים במצב הרוח מיוחסים לתופעות הקשורות בגיל ההתבגרות. ולכן חשוב מאוד לדעת כיצד להבדיל בין השניים ומתי כדאי לפנות לסיוע באמצעות טיפול בדיכאון. דיכאון אצל ילדים ובני נוער נחשב לבעיה פסיכולוגית חמורה, אשר עלולה לפגוע רבות בתפקוד ובהתפתחות התקינה, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. זו הסיבה לחשיבות המכרעת לאבחנה פסיכולוגית מקצועית והתאמה של טיפול יעיל ומתאים, כמה שיותר מוקדם.

ילדים בגילאים צעירים, אינם יודעים לדווח ולהעיד על כך שהם שרויים במצב דיכאון, וגם אין להם את אוצר המילים, בדרך כלל, בשביל לתאר באופן מדויק את רגשותיהם. ולכן, עד לגיל ההתבגרות, האחריות לשים לב שהדברים אינם כשורה, מוטלת אך ורק על ההורים. אצל בני נוער, המצב כבר שונה, הם בעלי מודעות, וברוב הפעמים ידעו להעיד על תחושות דיכאון. אך הם אינם בהכרח יבחרו לשתף מישהו מהסובבים אותם. ולכן, כיום הורים צריכים להיות מודעים לכך שדיכאון, על כל סוגיו, עלול להשפיע על המשך חיי ילדיהם באופן ניכר.

סימנים שעלולים להעיד על קיומו של דיכאון אצל ילדים ובני נוער:

דיכאון אצל ילדים עשוי לבוא לידי ביטוי באופנים שונים מהמוכר לנו. עצב, מצב רוח ירוד, חוסר אנרגיה וכדומה, כל אלו מאפיינים רגילים וידועים לדיכאון, אך אצל ילדים, הדיכאון עלול להתבטא גם בהתקפי זעם, כעס, עצבנות יתר וכן קשיים בשינה.

לעומת זאת, בגיל ההתבגרות ישנם שינויים מכריעים ומורכבים, המתחוללים בגוף ובנפש ומחוללים שינויי מצב רוח ניכרים, נורמליים לחלוטין, כגון עצבות ועצבנות. אך במידה ותחושות אלה אינן דועכות, או הופכות להיות אינטנסיביות ותכופות, עד כדי שלא ניתן להתמודד איתן, יתכן כי מדובר בדיכאון.

הדיכאון נפוץ ושכיח מאוד בקרב בני נוער, ולכן יש להבין כי למרות שלפעמים זה נראה כך, ולעתים נדמה כי המצב לעולם לא ישתפר – זה איננו מקרה אבוד. ישנן אפשרויות טיפול רבות לתופעה הזו וההתאוששות עשויה להגיע מוקדם מהמצופה.

סימפטומים לדיכאון אצל ילדים ובני נוער

  • ירידה ניכרת וממושכת במצב הרוח
  • חוסר עניין בפעילויות חברתיות ובדברים שקודם לכן הסבו הנאה.
  • הסתגרות
  • כעס וזעם
  • חוסר תיאבון או לחלופין תיאבון מוגבר ואכילת יתר
  • קשיי שינה או קושי חריף להתעורר משינה
  • קשיי ריכוז ניכרים
  • ירידה בערך העצמי
  • רגשות אשם

איך מטפלים בדיכאון?

כיצד מתבטא דיכאון בילדים?

הסימפטומים, כמו אצל מבוגרים, עשויים לפגוע בדפוסי האכילה והשינה, אך אצל ילדים, ההורים הם אלה המכתיבים את שעות השינה והפעילות ביום יום, ולכן צריך לשים לב לשינויים בדפוסים הרגילים של הילד, האם עייף או פעיל יותר מהרגיל, האם מתעוררים וויכוחים בנושא הארוחות, האם נמנע מאכילה או מבקש כמויות גדולות מהרגיל וכן הלאה.

כפי שציינו, ישנה חשיבות רבה להתערבות ואבחנה מוקדמים של ההפרעה, מכיוון שדיכאון אצל ילדים, ובכלל, מהווה השפעה רבה על ההתפתחות והתפקוד בכל תחומי החיים. ובכדי לווסת את החשש מפני הידרדרות נפשית שעלולה להתפתח למצבים קיצוניים (ואף אובדניים), כאשר עולה חשד לדיכאון, של הילד, על ההורה לפנות לגורם טיפולי מוסמך, פסיכיאטר או פסיכולוג ילדים.

יש לשים דגש מיוחד בהערכת הסיכון לפגיעה עצמית או פגיעה בסביבת הילד. איבוד עניין והתקווה, תחושות יאוש ובדידות, הם אלה המביאים את הילד לעתים גם למחשבות אובדניות. טיפול פסיכולוגי מקצועי, או טיפול פסיכיאטרי, מלבד התייחסותו לרגשות הקשים שחווה הילד ומתן הסברים והדרכה להורים, יכול להיות בהרבה מקרים מציל חיים.

איך לזהות סימני דיכאון אצל מתבגרים?

דיכאון בקרב מתבגרים הוא נפוץ, וכך גם טבעי בגיל בו קיימים כל כך הרבה שינויים מהותיים, מעבר מילדות לבגרות תוך כמה שנים. אלו שנים מאוד רגישות החושפות את המתבגר והמתבגרת גם לדיכאון. תחושות של חוסר איזון רגשי, רגישות יתר, ראייה שלילית של המציאות הן רק חלק ממאפייני הגיל, וכאשר קיימים קשיים נוספים כגון קושי חברתי וקושי במראה החיצוני, קיים סיכון לדיכאון.

מחקרים שונים מראים כי אובדנות על רקע דיכאון בגיל ההתבגרות היא הגורם המרכזי לתמותה בגיל זה, כמו כן מחקרים מלמדים כי מאז שנת 2009 שיעור האובדנות בקרב בני נוער הכפיל את עצמו, במידה מסויימת בעקבות הרשתות החברתיות ובידוד חברתי.

קיים קושי מובנה לאבחן ולטפל בבני נוער, גם בגלל אי המודעות וחוסר הניסיון בכל הקשור לתחום הנפש ובכלל ניסיון חיים. כמו כן, רוב בני הנוער לא יחלקו מידע אישי ורגשי עם גורם שאינם מכירים ואינם בוטחים בו, ולעיתים לא קל לבסס יחסי אמון אלו. כמו כן, קיים מתח בין הפרטיות בטיפול עם המתבגר מול מה משתפים את ההורים ובאיזה אופן.

דיכאון אצל מתבגרים יכול לבוא לידי ביטוי בעיסוק במוות באופן לא ישיר, במוזיקה העוסקת בכך, באומנות סביב נושא זה, בבגדים שחורים, קושי ללכת לבית הספר, ירידה בהישגים וחוסר אנרגיה באופן כללי, חוסר תאבון ואף אנורקסיה במקרים מסויימים.

איך תוכלו לזהות סיכון אובדני במצבי דיכאון אצל מתבגרים?

מחשבות או ניסיונות אובדניים ממשיים קשורים בדרך כלל למשבר דיכאוני אצל המתבגר או המתבגרת. בגיל זה קיימת נטיה לראות דברים באור שונה ממה שמבוגרים רואים. קיימת ראיה דרמטית של העולם, של הכל או כלום, אם אני עכשיו כך וכך זה לא ישתנה וכדומה. כישלונות כגון ירידה בציונים בלימודים, דחיה בין-אישית או מוות של קרוב משפחה עשויים להשפיע על בני נוער עד מאוד. זהו גיל רגיש לנראות החיצונית ולכיצד תופסים אותי וכיצד אני תופס את עצמי. לעיתים הניסיונות אובדנות או אמירות על כך יכולות להוות שימוש לקבלת תשומת לב, ויש לשים לב לכך שכן מדובר בקריאת עזרה ובמצוקה אמיתית.

יש לזכור כי אובדנות בגיל זה גבוהה יחסית לגילאים מבוגרים יותר, בעיקר עקב הרגישות החברתיתו הסביבתית, ועקב התפיסת חיים שעדיין חסרה בשלות ופרופורציות מתאימות. בכל מקרה של אמירה אובדנית או ניסיון אובדני הינכם מוזמנים ליצור עמנו קשר להתייעצות פסיכיאטרית עם הפסיכיאטרית ילדים ונוער במכון.

טיפול פסיכולוגי בדיכאון לילדים ובני נוער

קיימים צעדים רבים בהם אפשר לנקוט, (כהורים ודמויות מחנכות נוספות), על מנת להתמודד עם המצב ולגרום לילד או למתבגר להרגיש טוב יותר ולחולל שינוי במצב רוחו.

ישנן גישות טיפוליות מגוונות, השואפות להתאים לגיל הילד ולמשפחתו. בגילאים צעירים, יהיה דגש בהדרכת הורים, במקרים מסוימים, יש לתת מענה טיפולי לכל המשפחה – טיפול משפחתי.

חשיבות הטיפול איננה טמונה בהפחתת הסבל בלבד, אלא גם במניעתה או בהקטנתה של הפגיעה המשמעותית בתפקוד. המחיר של דעיכת התפקוד הנו בירידה בביטחון העצמי ובערך העצמי וביכולות הלימודיות והחברתיות. טיפול בדיכאון אצל ילדים ונוער, לרוב מתחלק לשניים: טיפול רגשי וטיפול תרופתי ולעתים אף שילוב של השניים.

טיפול רגשי לדיכאון אצל ילדים

תהליך הטיפול הפסיכולוגי בדיכאון אצל ילדים ונוער, כרוך בהירתמות מצד ההורים, שנדרשים ללמוד כיצד להוות משענת, להבין את עומק הבעיה ולהתמקד פחות בביטוייה החיצוניים של ההפרעה. הילד יקבל עידוד, תמיכה והדרכה מהמטפל, ובכל פגישה הם יעריכו יחדיו את התקדמותו ויבחרו במשימות לשבוע הבא.

פעמים רבות, לילדים קל יותר לבטא את מצוקותיהם באמצעות טיפול ביצירה, כגון טיפול באומנות, ביביליותרפיה, טיפול בבעלי חיים וכדומה. טיפול רגשי בילדים הסובלים מדיכאון לרוב הנו טיפול דיאדי, בו נוכחים ההורה והילד, ולעתים בטיפול משפחתי, המערב את כל בני המשפחה.

החשיבות בליווי הדרכת הורים הנו במטרה לעזור להורה להתמודד עם המצב ולחשוב ביחד על דרכי התמודדות יעילים שיובילו לפתרונות רצויים. הטיפול נעשה באמצעות משחקים, המאפשרים ביטוי שאינו מילולי, לתכנים רגשיים חבויים. אצל בני נוער, הטיפול שונה, מכיוון שישנו הצורך לעצמאות ונפרדות מההורים, בדרך כלל הטיפול ייעשה עם יידוע ההורים, אך ללא נוכחותם.

טיפול תרופתי לדיכאון אצל ילדים

טיפול תרופתי יינתן על ידי פסיכיאטר, בהתייעצות עם ההורים כמובן. ישנן מספר סוגים של תרופות אנטי דיכאוניות, ביניהן קבוצות מעכבי סרוטונין, זאת מהסיבה שנמצא אצל אנשים בעלי נטייה לדיכאון כי ישנו חסך, לעתים משמעותי, במוליך העצבי- סרוטונין. תרופות מסוג זה, בדרך כלל יינתנו לילד שהגיע לגיל ההתבגרות, הוכחה היעילות הרבה של תרופות נוגדות דיכאון בקרב בני נוער.

אחת התרופות המקובלות ביותר לטיפול בדיכאון בקרב בני נוער היא פלואוקטין. כמו כן, לפני תחילת טיפול בנטילת תרופות, יש להקפיד על בדיקה והערכה גופנית, על ידי רופא אשר מוסמך לכך וכן ביצוע בדיקות דם. לאחת תחילת הטיפול, על אותו נער להיות במעקב סדיר, על ידי הפסיכיאטר המומחה.

טיפול בדיכאון אצל מתבגרים ובני נוער

במכון קיימים מספר ערוצי טיפול, טיפול פסיכותרפי שיחתי עם מטפלים מנוסים העובדים עם בני נוער. הטיפול כולל לא רק תמיכה, יעוץ ועידוד חיובי שמעלה את הביטחון העצמי, אלא גם טיפול שנותן כלים להתמודדות טובה יותר עם קשיים נפשיים שונים, הכרות טובה יותר עם העצמי, התמודדויות חברתיות ועוד.

במידת הצורך ניתן גם להגיע לקבלת טיפול תרופתי פסיכיאטרי למתבגרים, טיפול זה ניתן במכון על ידי פסיכיאטרית מומחית לילדים ונוער. מתן תרופה לבני נוער נעשה אחרי יעוץ מקיף ושיקול דעת עמוק לבירור מהות הבעיה והאם הטיפול התרופתי נחוץ.

בדרך כלל מומלץ לשלב טיפול שיחתי יחד עם טיפול תרופתי במידה ובוחרים לקחת אותו. טיפול תרופתי בדיכאון הוא בדרך כלל ממשפחת ה SSRI כגון ציפרלקס, פרוזק וכדומה. במידה והדיכאון הנו כולל מחשבות אובדניות יש לשקול טיפול תרופתי (לעיתים ממש הכרחי). לתרופות מסוג זה מעט תופעות לוואי ויעילות טובה, תחילת פעולתה אורך מספר שבועות ולעיתים ניתן טיפול משולב להשפעה מיידית באמצעות תרופות הרגעה.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר