רח' פרופ' שור 16, תל-אביב 077-9969194
דף הבית
מאמרים
OCD – הפרעה טורדנית כפייתית

OCD – הפרעה טורדנית כפייתית

טיפול קוגניטיבי התנהגותי ב OCD

OCD) Obsessive–compulsive disorder) בעברית "הפרעה טורדנית כפייתית" היא תופעה שכיחה בקרב האוכלוסייה ובקרב המטופלים שאנו פוגשים במכון, זו תופעה שפוגשת את כל שכבות האוכלוסייה בדרגות חומרה שונות. התופעה מחולקת אל החלקים הפנימיים שבה – החרדה שקיימת אי שם בפנים, והמחשבות שצצות באופן מטריד ופולשני לתודעה ולחלקים החיצוניים שהם ההתנהגויות האובססיביות שמתפתחות על מנת להרגיע ולהקל על המחשבות.

הפרעת OCD שואבת אנרגיה נפשית, האדם עצמו סובל ולא מתפנה להיות בפוטנציאל ההתפתחות שלו. במכון אנו מטפלים בהפרעת OCD בעזרת טיפול CBT שעוזר להתיר את המעגל הסגור של חרדה – מחשבה טורדנית – התנהגות אובססיבית מרגיעה – רגיעה – ושוב חוזר חלילה. לאחר העבודה הקוגניטיבית התנהגותית אנו שמים דגש בעבודת פסיכותרפיה לטיפול בחרדה הבסיסית שמציירת את המעגל.

אם אתה חושש כי אתה מנוהל על ידי מעגל סגור שכזה, אתה סובל ממחשבות טורדניות, מחשבות אובססיביות והתנהגויות חוזרות, יכול להיות שאתה סובל מ-OCD. אתה מוזמן ליצור איתנו קשר ולספר לנו יותר פרטים, אנחנו עוזרים לאנשים לצאת מתוך מעגל הסבל שיוצרת הפרעה טורדנית כפייתית ולשפר את איכות חייהם.

מעוניינים שנצור קשר?

מה זה OCD?

הפרעת OCD היא הפרעה נפשית שמקורה בהפרעת החרדה. בבסיסה מחשבות שחוזרות ונשנות שוב ושוב, לרוב הן מנבאות תקרית שלילית שעתידה להתרחש ומייצרות מחשבה איך למנוע את הדבר.

המחשבות הללו נקראות מחשבות טורדניות כיוון שהן מגיעות בעוצמה גדולה ובתדירות גבוהה והתחושה של האדם היא שאין ביכולתו לשלוט על הופעתן. המחשבות יכולות להיות על כך שיקרה לי או לאחד מקורוביי משהו רע, על מחלה שאני עלול לקבל, על מחשבות שיש לאנשים אחרים עלי, ובעצם יכולות להיות בכל מרחב חיים וחשיבה.

לא קל לשאת את המחשבות הטורדניות והן מעוררות חרדה גבוהה, לכן, האדם יסגל לעצמו פעילות או התנהגות שמרגיעה או מסיחה מן המחשבות הללו ונותנת הפוגה.

ההתנהגות שאותה מפתחים מאופיינת בכפייתיות, האדם כופה על עצמו אותן, כאילו אין לו שום ברירה אחרת, ואכן אם נכנסים לתוך ראשו של אדם עם OCD זו באמת תחושה בלתי נסבלת וחיפוש אחר מרגוע הוא הכרחי.

 

מעגל הקסמים הפתולוגי של OCD

החלק הטורדני (אובססיבי) כולל מחשבות חוזרות ונשנות, חסרות היגיון ופרופורציה. המחשבות הללו למעשה מעצימות את החרדה ולא נותנות מנוח או אפשרות לתפקד באופן שגרתי.

החלק הכפייתי (קומפולסיבי) כולל פעולות חוזרות ונשנות, שמטרתן למעשה היא להפחית את החרדה ההולכת וגוברת שבאה כתוצאה מהמחשבות הבלתי פוסקות. ההתנהגות הכפייתית מקלה על עוצמת החרדה אך זוהי הקלה לטווח הקצר, ובטווח הארוך נוצר מעגל של חרדה ופעולה, שוב ושוב.

אותו מעגל קסמים, הופך לפתולוגי עם הזמן, שכן תחושת ההקלה עקב הפעילות נוטה לחזור על עצמה שוב ושוב עם התעוררות החרדה, וכך נוצר טקס בלתי נמנע, שבו האדם הסובל מההפרעה הטורדנית כפייתית, מגביר כל פעם קצת את התנהגותו הכפייתית על מנת לגרום לדעיכה של המחשבות הטורדניות, מעוררות החרדה.

המחשבות הטורדניות מבוססות על אמונות שווא בעלות עיוותי חשיבה שונים, היוצרים תלות בלתי הגיונית בין דברים. לדוגמה – אם אדם יספור עמודי חשמל בעת הנסיעה ברכב או שיספור אות מסויימת בעת קריאה על מנת שלא יתרחש דבר מה איום לאדם קרוב לו. מחשבה זו תיצור חרדה שתופחת לאחר מכן באמצעות פעולה כפייתי כגון רחיצת ידיים מרובה.

אבחנה וטיפול הולם יכולים למנוע סבל רב מהאדם עם ההפרעה, וכן להפחית את הסיכויים הקיימים, לפתח בעיות והפרעות נוספות, כמו למשל דיכאון, בעיות בקשר הזוגי או קשיים תעסוקתיים. ולכן חשוב להבין מהי אותה הפרעה כדי לדעת מתי חשוב ביותר לפנות לטיפול ממוקד.

איך מחשבות טורדניות באות לידי ביטוי?

מחשבות טורדניות ב-OCD מגיחות אל התודעה בזו אחר זו, שוב ושוב, בצורות וצבעים שונים. לפעמים המחשבה יכולה להופיע כתמונה או כמשפט, או החרדה גורמת למח שלנו לייצר אותן אך ולרוב הוא אינו יכול לעצור אותן. מעבודה רבת שנים אנחנו יודעים כי המחשבות חולשות על כל תחומי החיים בהתאם לחרדה שאתה סובל ממנה, זה יכול להיות קשור לביטחון, לבטיחות, לדימוי עצמי, לבריאות, לחברה.

נקח לדוגמה אשה שסובלת מחרדה בנושא של מחלות, היא מסתובבת בעולם עם פחד עמוק לגעת בחיידקים פחד מהידבקות מאנשים ויש לה מחשבות טורדניות בנוגע לכמעט כל מי שפגשה והרגלי הנקיון וההיגיינה שלו. היא הולכת בעולם עם מחשבות כמו: "כדאי שאלך מאחורי הבניין שלא אפגוש את רונית שתמיד מחבקת את כולם, בטח מלא ילדים נגעו בתיק של הבן שלי היום בבית הספר, בית הספר הזה הוא בית גידול לחידקים, אני אכבס לו את התיק היום".

 

דרגות של הפרעת OCD:

מתוך היכרות עם מטופלים לאורך השנים אנחנו יכולים לומר כי פגשנו בכמה רמות של התופעה, OCD קל, OCD בינוני, OCD חמור, כאשר נבחן את רמת ההפרעה לתפקוד היומיומי ועד כמה האדם סובל ממנה.

OCD קל – מופיע כשיש לאדם נטייה לחרדה אבל הוא מוצא איך להתמודד עם מחשבות טורדניות בהצלחה ויש לו אסטרטגיות להרגעה. לרוב הוא מופיע עם עוד קשיים כגון דיכאון ונטייה למצבי רוח, OCD הוא לא המסה הרגשית המרכזית בטיפול ובחיים. ברמות הקלות של OCD נפגוש אנשים שהאובססיות שפיתחו הן לא עיסוק מרכזי בולט, לא כלפיי חוץ ולא בתחושה שלהם, הם חיים בתוך המגבלות שלהם אך אין בהם תחושה חזקה של קיבעון, סבל וחוסר גמישות בחיים.

OCD בינוני – כאשר ה-OCD בולט יותר מהקשיים האחרים וההשפעה שלו על התפקוד היומיומי ניכרת לעין ומאוד מגבילה. אדם מרגיש שהוא מוגבל, משום שיש מחשבות טורדניות כפייתיות והרבה טקסים והתנהגויות שהוא "צריך" לפעול לפיהם. ההפרעה מצמצמת את החיים וזה פוגע משמעותית ביכולת להנות מהחיים, להיות בשמחה ולהתפתח.

OCD קשה / חמור – ברמה הזו רמת התפקוד היומיומי נפגעת באופן קשה וההפרעה מאפשרת לחיות רק בדרך אחת ומסויימת. האדם מאוד סובל ומרוב שאותן מחשבות טורדניות אובססיביות התקבעו, הן הפכו להיות אמיתות שחיים לאורן. קשה לעבוד ולהתפרנס, קשה לנהל חיים חברתיים ולחיות את החיים כפי שהם. החברה אינה חסה על אנשי ה-OCD החמור ולרוב הם לא מקבלים אמפטיה וקבלה, אלא הרמת גבה וריחוק.

תסמינים ל-OCD שניתן לבדוק בבדיקה עצמית

לכולנו יש מחשבות שמכתיבות לנו את דרך החיים שלנו, אמונות שחשובות לנו ואידיאלים שנחיה לפיהם, יש להבחין בין OCD לבין נטיות רצונות ואמונות. OCD לעולם לא יביא את הרוגע המיוחל ושמחה, הוא לא מקדם, כל המטרה של ההתנהגות שרואים על פני השטח היא לשחרר מועקה לפרק זמן קצר ולאורך זמן הוא גורם לסבל ופגיעה בתפקוד.

  • האם אתה סובל ממחשבות שמופיעות ללא רצונך וגורמות לך תחושת חרדה ומצוקה?
  • האם אתה מוצא עצמך מנסה להתעלם מהמחשבות או ההיפך, מנסה לנרמל אותן?
  • האם יש לך התנהגויות חוזרות? (כמו שטיפת ידיים, ספירה, חזרתיות בנקיון….)
  • האם להתנהגויות האילו יש קשר לבעיה המציאות? האם ייתכן כי ההתנהגויות אינן תואמות לחרדה העמוקה / לקושי איתו אתה מתמודד?
  • האם קיומן של המחשבות הטורדניות וההתנהגות בעקבותיהן משפיעות לרעה על התפקוד היומיומי שלך? על העולם החברתי שלך?על העולם התעסוקתי? על העולם הפנימי שלך?

אם זיהית אצלך תסמינים ל-OCD, ואם אתה עונה על השאלות בחיוב, או רק על חלק מהם, כדאי לך להתייעץ עמנו ולהבין האם אתה סובל מהפרעת OCD. במכון תל אביב לפסיכותרפיה אנחנו עורכים טיפולי CBT שנמצאו כיעילים בשיפור איכות חייהם של אנשים ברחבי העולם שסובלים מקיומה של הפרעה טורדנית כפייתית.

החיים עם הפרעה טורדנית כפייתית

אם אתה חי עם הפרעת OCD אתה ודאי מרגיש את נוכחותה הדומיננטית, את השפעתה על דברים קטנים וגדולים בחיים. כמובן שההשפעה על החיים היא תלויית דרגת החומרה, אך בכל הרמות היא משפיעה על החיים.

מרמה מסויימת (בין קלה לבינונית) יש פחות מרחבים של סקרנות וגילוי ויותר מרחבים של קיבעון, עוד מאותו הדבר וצמצום. לעיתים האדם שבוי בתוך מעגל החרדה וההרגעה, שהוא אינו מבין כי הוא שרוי בתוך OCD ,נדמה לו כי הוא מתאמץ על מנת לחיות את החיים הצורה הטובה ביותר, אך המאמץ הזה כרוך באי שקט, מתחים, פחד ואינו מוביל אל שמחה ורגיעה אמיתית.

OCD והטיפול בו במכון תל אביב לפסיכותרפיה:

הפרעה טורדנית כפייתית מטופלת ע"י מטפלי CBT מנוסים שמכירים לעומק את התופעה, את היבטיה והשלכותיה על החיים. אנו מלווים אנשים בהתמודדות מול מחשבות טורדניות ואובססיות התנהגותיות או מחשבתיות, עוזרים להם להבין את המעגל הסגור בו הם נמצאים ומטפלים בחרדה העמוקה שיושבת בבסיס ה OCD.

אתם מוזמנים לפנות אל איזי מאימן ויעל קוזי, מומחי CBT עם נסיון רב שנים, שמובילים את הטיפול ב OCD במכון.

איזי מאימן - עו

איזי מאימן

מטפל CBT

איזי מאימן הוא מטפל CBT בעל ניסיון בטיפול ב-OCD. במסגרת הטיפול בהפרעה אובססיבית כפייתית, איזי מלמד את המטופל כיצד להשתלט על מחשבות אובססיביות ללא צורך בביצוע טקסים ובכך שובר את המעגל שמגביל את חיי המטופל.

יעל קוזי

יעל קוזי

מטפלת CBT

יעל קוזי היא מטפלת CBT בעלת ניסיון בטיפול בסובלים מהפרעה אובססיבית קומפולסיבית. באמצעות שיטת CBT, היא מעניקה לסובלים ממחשבות טורדניות כלים להתמודדות עמם ופתרונות אלטרנטיביים השוברים את מעגל ה-OCD.

מעוניינים שנצור קשר?

tapi office location