רח' פרופ' שור 16, תל-אביב 077-9969194
דף הבית
טיפול בילדים
אבחון הפרעת קשב וריכוז ADHD

אבחון הפרעת קשב וריכוז ADHD

הפרעת קשב וריכוז

מהי הפרעת קשב וריכוז, ואיך מתמודדים איתה?

הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות היא הפרעה ניורו-התפתחותית שכיחה המשפיעה על ילדים רבים ועל משפחותיהם. ילדים אלה נמצאים בסיכון מוגבר לפתח קשיים בתפקוד החברתי, הלימודי והמשפחתי. כיום גדלה המודעות להפרעת הקשב והריכוז וניתן למצוא מענה וטיפולים הולמים שממתנים ואף מקטינים משמעותית את תופעותיה.

ד"ר אנדה מסלר חסידים, פסיכיאטרית מומחית לילדים ונוער העוסקת בבעיות קשב, מבצעת אבחונים לקשב וריכוז במכון תל אביב לפסיכותרפיה. האבחון כולל אנמנזה מפורטת מההורים והילד, שאלונים למילוי על ידי המשפחה ובית הספר, ובמידת הצורך הפנייה לאבחון ממחושב דוגמת מוקסו – MOXO להשלמת התמונה הקלינית.

אנו מזמינים אתכם ליצור עימנו קשר.

מעוניינים שנצור קשר?

מה הסימנים להפרעת קשב וריכוז ADHD?

התסמינים העיקריים של הפרעת קשב הינם: קשב וריכוז, היפראקטיביות ואימפולסיביות. יחד עם זאת, לא כל התסמינים חייבים להופיע כדי להחשיב את ההפרעה כהפרעת קשב וריכוז. נהוג לחלק את ההפרעה להפרעת קשב וריכוז בלבד (ADD) והפרעת קשב וריכוז עם מרכיב של היפראקטיביות (ADHD).

פעמים רבות נראה את התסמינים כבר בגיל מוקדם, ואלו יכולים ללוות את האדם למשך כל חייו.

בין התסמינים הבולטים של הפרעת הקשב והריכוז, ישנה מוסחות רבה מהמטלות או הדרישות:

  • ילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז יתקשה להתמיד במטלות לימודיות, לשבת באופן שקט ועקבי בכיתה או בפעילות חברתית כלשהי.
  • יופיעו חוסר סבלנות, רגישות למתרחש מסביב (לרעשים, ריחות).
  • יכול להופיע קושי באיפוק, כאשר יש צורך בהמתנה כמו בתור ארוך או בהתפרצות לדבריו של האחר לפני סיומם.
  • ילדים הסובלים מהפרעת קשב נוטים יותר מהאחרים לביצוע שגיאות רשלניות במטלות לימודיות יחסית פשוטות כתוצאה מחוסר תשומת לב לפרטים, לדוגמא יתבלבלו בין סימן 'פלוס' לסימן 'מינוס' בתרגיל חשבוני.
  • יופיע קושי לשמור על קשב בעת פעילות או מטלה. הילד עשוי להיראות שאינו מקשיב כאשר ידברו אליו, ויתקשה לעקוב אחר הוראות. אותו ילד יהיה מוסח בקלות לגירויים חיצוניים ותהיה לו נטייה לשכחה בכל הקשור לדרישות לימודיות.

קשיים אלו מקשים על התנהלות מיטבית במסגרות לימודיות, כמו גם בקשיים חברתיים תוך התמודדות עם עימותים חוזרים.

מה זה ADHD?

בילדים הסובלים מהפרעת קשב עם מרכיב היפראקטיבי (ADHD) מתלווה תחושת אי נחת וחוסר שקט.

ילד הסובל מ-ADHD נוטה להפגין נמרצות ופעלתנות יתר. בנוסף לקשיי הקשב והריכוז בכיתה, הוא גם יתקשה לשבת בסבלנות וינוע תכופות בחוסר נוחות במקומו. ילדים אלו עלולים לסבול מחבלות ומכות חוזרות ונשנות, והתנהגות שאינה תואמת גיל.

ילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות ADHD עשוי להיראות בכיתה באופן הבא:

  • הילד ייראה לפעמים לא מחובר, יתקשה לשמור על ריכוז לאורך זמן, לא יתבונן זמן רב על הלוח ויתקשה להקשיב בשקט ובנינוחות למורה. גורם חיצוני כגון רעש מחצר בית הספר או צחקוק מאחורה יגרום לו לסטות מקו המחשבה המרכזי של השיעור. כמו כן, הוא יתקשה לשים לב לפרטים שהמורה מנסה להעביר במהלך השיעור וסביר להניח שמידע רב מהשיעור לא יובן על ידו.
  • בנוסף לקושי בקשב וריכוז, אותו ילד מאופיין באי שקט פנימי שגורם לו לפעלתנות יתר. הוא ירצה להגיב לכל דבר בתנועה, יקום פעמים רבות במהלך השיעור, ירצה לצאת החוצה, ישחק עם הרגליים או שירעיד את הרגל על מנת ליצור תנועה, או ישחק כל השיעור עם עפרון או דבר מה שיעסיק את ידיו. כאשר ידבר בשיעור יעשה זאת באינטנסיביות ובמהירות. ההתנהגות הזו עלולה להפריע למורה, וסביר להניח שהיא תעיר לו פעמים רבות, תושיב אותו קרוב אליה מקדימה ותנסה להרגיעו לאורך כל השיעור. ייתכן שהתנהגות זו עלולה לאורך זמן לעורר התנגדות ותסכול כלפיו גם מצד הצוות המקצועי וגם מצד חבריו לכיתה, והוא עלול לחוות דחייה והתרחקות.
  • גם אימפולסיביות עלולה לבוא לידי ביטוי בכיתה ומחוצה לה. האימפולסיביות מתבטאת בפזיזות יתר בקבלת החלטות, בהתנהגות בינאישית עם חברים לכיתה – למשל בקושי רב לעמוד כמו כולם בתור ולהמתין ובקושי לקבל סמכות וחוקים של המורים, בית הספר ונורמות חברתיות באופן כללי.

מדובר בהפרעה תורשתית עם מרכיב סביבתי, לכן להפרעה יהיו ביטויים שונים בסביבות חיים שונות ובגילאים שונים. הפרעה מקושרת לתפקוד לא תקין של מוליכים עצביים, שהעיקרי המעורב בהפרעה זו הינו דופמין.

אדם הסובל מהפרעה של ADHD עלול לחוש בקשיים רגשיים נלווים, בעיקר בתחום ההתנהגותי והרגשי ולעיתים גם בתחום הבינאישי.

ניתן להנמיך את ההשפעה על ידי טיפול תרופתי ו/או על ידי תרגול והקניית מיומנויות לשיפור היכולות הקיימות. לדוגמא פיתוח מיומנויות למידה וסגנון למידה מתאים, עבודה עם הפסקות מרובות על מנת לקטוע רצף ארוך של התרכזות מאומצת, הפעלת בקרה על אימפולסיביות בזמן משימה ובדיקת תשובות פעם נוספת.

איך מתבצע תהליך אבחון הפרעת קשב וריכוז?

במכון תל-אביב לפסיכותרפיה אנו מבצעים את האבחונים על ידי פסיכיאטרים מומחים לכך. ד"ר אנדה מסלר חסידים הנה פסיכיאטרית ילדים ונוער המטפלת בתחום הקשב והריכוז. כמו כן, עבור מבוגרים ניתן לפנות אל ד"ר שירה כהן שמאבחנת קשב וריכוז אצל מבוגרים ובמידת הצורך נותנת מרשם תרופתי מתאים.

ד"ר מסלר חסידים, פסיכיאטרית ילדים ונוער, מבצעת אבחון ADHD הכולל שני מפגשים – מפגש עם ההורים ומפגש עם הילד. לצורך האבחון, נעזרים בשאלונים למילוי על ידי המשפחה ובית הספר. במידת הצורך יש לבצע גם מבחן מוקסו MOXO.

אבחון קשב וריכוז סורק פרמטרים רבים במקביל, כמו בדיקות קשב, ריכוז, התמדה בביצוע משימה, אימפולסיביות, דחיית סיפוקים ועוד. כבר בגילאי הגן, ישנם ילדים המפגינים סימנים ברורים של הפרעת קשב וריכוז, אך רק בהגיעם לבית הספר, כאשר מאלצים אותם להתמודד עם משימות לימודיות, לעיתים מורכבות, מתבהרת התמונה במלואה.

אבחון קשב וריכוז ADHD

לעיתים קשה לאבחן את הפרעת ה-ADHD משום שהילד עשוי להתנהג באופן נורמטיבי בחלק מהמקרים, או שההורים רואים כי הוא מצליח להתרכז בבית מול דברים שהוא אוהב כגון משחקי מחשב ותוכניות טלוויזיה, אך בבדיקה מעמיקה יותר, הורים נוכחים לדעת שההתמודדות היומיומית קשה מאוד, בהתארגנות בבוקר ובהתנהלות הכללית בבית.

אבחון קשב וריכוז נכון ומוקדם מועיל ועוזר מאוד לילד. ככל שהורים נותנים מענה בגיל מוקדם יותר כך הילד יכול לפתח אסטרטגיות התמודדות טובות יותר ולהימנע מתסכולים ופגיעה בביטחון העצמי אשר עלולה ללוות אותו בהמשך דרכו.

הפרעת קשב איננה קשורה למנת המשכל של האדם ולכן יכולה בהחלט להופיע גם בקרב ילדים ומבוגרים מחוננים. בקרב אלו, האבחון הינו מאתגר משום שהמחוננות יכולה למסך את הפרעת הקשב כאשר יכולותיהם הקוגניטיביות הגבוהות מפצים על הקשיים העולים מהפרעה זו מצד אחד. מצד שני, הפרעת הקשב יכולה למסך את יכולותיהם הקוגניטיביים הגבוהות כך שלא יבואו לידי ביטוי הולם. בנוסף, ישנם מאפיינים נוספים כמו עוררות יתר המופיעים הן אצל מחוננים והן בהפרעת קשב בצורה שונה.

הטיפול בהפרעת קשב וריכוז

השלב הראשון על מנת להתחיל בטיפול הוא קבלת האבחנה והשלכותיה, גם מצד ההורים וגם מצידו של הילד. תהליך הקבלה מצד ההורים כרוך בהבנת התופעה על כל מאפייניה והגורמים לה, ויכולת להכיל את ההשלכות. הילד מתמודד עם תיוג חברתי, תחושת שונות מחבריו, מחשבות שמשהו לא בסדר איתו. התהליך עלול להשפיע על תחושת הערך העצמי והביטחון העצמי של הילד, ואלו הם נושאים שחשוב להתייחס ולטפל בהם.

השלב השני הוא מציאת הדרך המתאימה להתמודדות על פי ערכי המשפחה ורצונותיהם, להחליט האם לקחת טיפול תרופתי או לא, האם לעבור לכיתה קטנה יותר, קונפליקטים אל מול בית הספר, ציפיות הדדיות בין הילד והוריו, חיפוש מסגרת מתאימה יותר ועוד נושאים רבים המתעוררים ועולים על הפרק.

טיפול תרופתי בהפרעת קשב וריכוז

הטיפול התרופתי נחשב כיעיל ביותר מבחינת קשב, ריכוז והיפראקטיביות. התרופה המוכרת ביותר בתחום זה היא "ריטלין", המבוססת על חומר פעיל בשם מתילפנידאט. ישנן עוד מספר תרופות המבוססות על חומר פעיל זה ביניהן: ריטלין LA, קונצרטה, דייטרנה ופוקלין. משפחה מוכרת נוספת שמרבים להשתמש בה למטרה דומה היא האמפטמינים למשל: אדרל (אטנט) וויאנס. ישנן תרופות נוספות שניתן להשתמש בהן כקו שני.

תופעות לוואי שכיחות כוללות: ירידה בתיאבון, קושי להרדם, עצבנות, כאבי בטן וכאבי ראש.

אין עדות שתרופות אלו ממכרות. אפשר אפילו לומר שריטלין מפחית התנהגויות מסוכנות כמו נטילת סמים ולכן מוריד סיכון להתמכרות בנוטלים אותו.

הטיפול התרופתי ניתן על ידי ד"ר אנדה מסלר חסידים, פסיכיאטרית מומחית לילדים ונוער. במסגרת הטיפול במכון אנו שמים דגש על המעקב הקפדני אחר השפעתה ויעילותה של התרופה הנבחרת כמתאימה ביותר, כולל הערכה מקדימה ובהמשך מעקב מבחינת תופעות לוואי ושימת לב למצבו הנפשי המשתנה של הילד.

מידע מורחב אודות הטיפול התרופתי בהפרעת קשב וריכוז תוכלו לקרוא כאן.

טיפול פסיכולוגי בהפרעת קשב וריכוז

בנוסף ובמקביל לטיפול התרופתי, ניתן להשפיע על הסימפטומים של הילד על ידי טיפול פסיכולוגי פרטני. מטרת הקשר הטיפולי הינה לשפר את התנהגותו של הילד בעת מפגשים ואינטראקציות חברתיות, ולהאיר את עיניו לגבי התוקפנות הפיזית או המילולית אשר מתעוררת בחדר הטיפולים. כך לעזור לו למתן את האימפולסיביות וחוסר הנחת, ולהתאמן גם באיפוק וגם ביכולת ההבנה של האחר.

לצוות המכון ניסיון רב בליווי הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז. צוות המכון כולל פסיכולוגים קליניים המטפלים בילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז בליווי הדרכת הורים.

מעוניינים שנצור קשר?

tapi office location