רח' פרופ' שור 16, תל-אביב 077-9969194
דף הבית
מאמרים
חרדת בחינות

חרדת בחינות

חרדת בחינות

חרדת בחינות - כל המידע

כיצד מאבחנים חרדת בחינות?

פחד מפני בחינות הנו פחד נורמלי וטבעי שחווה כמעט כל סטודנט שעומד לגשת למבחן. ואף יש לו השפעה חיובית על הלמידה – כאשר אנו מפחדים יש סיכוי טוב שנתכונן לבחינה בצורה טובה יותר הנובע מהפחד להיכשל. אך אם וכאשר ישנה חרדה היא עלולה למנוע מאיתנו לתפקד כהלכה במהלך הבחינה עצמה. לכן, נאבחן חרדת בחינות אצל מי שהחרדה "משתקת" אותו בכך שהיא מעוררת יתר על המידה מבחינה פיזיולוגית, וכתוצאה מכך גורמת לוותר ולהרים ידיים. חרדת בחינות הנה חרדה מעגלית שעשויה לחזור על עצמה – ככל שהחרדה גבוהה כך ישנה פגיעה ממשית בהישגים, וכך עלולה אף להגביר את סף החרדה בהמשך.

 

מי עשוי לסבול מחרדת בחינות?

חרדת בחינות הנה תופעה שכיחה ביותר – 15% מכלל האוכלוסייה סובלת מחרדת בחינות (נוער ומבוגרים). חרדת בחינות עשויה להופיע במצבים שונים: אצל תלמידים לפני מבחנים ובגרויות, אצל מבוגרים לפני מבחנים בקבלה לעבודה או בלשכות מיון שונות, ואצל חיילים לפני בחינות מיון לתפקידים בצבא. החרדה עשויה להופיע כתוצאה משלל סיבות, לדוגמה מ"הישגיות יתר", נטייה לפרפקציוניזם, יחסים בעייתיים עם המורה / ההורה / המפקד / הבוס, לחץ חברתי ועוד. תלמידים וסטודנטים רבים סובלים מחרדה לפני מבחן ובמהלכו, ולכן הבחינה הלכה למעשה לא תשקף את הידע שברשותם.

בשל הבושה שחווים סטודנטים שסובלים מחרדת בחינות, רבים אינם פונים לקבלת עזרה. כמו כן, סטודנטים נוטים שלא לספר אחד לשני על חרדותיהם מהחשש והבושה, ולפיכך לא נוצרת תמיכה הדדית בין סטודנטים אשר היתה יכולה להועיל בהכנה לקראת בחינה. מרבית האנשים הסובלים מחרדת בחינות הינם בעלי רגישות מסויימת וההצלחה בבחינה חשובה עבורם, אך לעיתים הרגישות לנושא חרדת הבחינות מסמלת קושי רגשי אחר שמתבטא בכך.

מעוניינים שנצור קשר?

מה מאפיין חרדת בחינות?

חרדת בחינות מאופיינת (באופן מלא או חלקי) בתגובות פיזיות של עירנות יתר, דפיקות לב מואצות, הזעה, הסמקה, רעידות בידיים וברגליים, תחושה של עילפון ויובש בפה – תופעות אשר חלקן עשויות להופיע בעת ההכנה למבחן ו\או במבחן עצמו. כמו כן, עשויים להופיע תסמינים קוגניטיביים, כגון תחושה של איבוד זיכרון ("בלק-אאוט"), תסמינים נפשיים כגון קושי להירדם בלילה לקראת הבחינה, מחשבות טורדניות על הבחינה וכישלון בה, לחץ, מצבי-רוח, דיכאון, כעס ועוד. שלל תסמינים אלה יכולים להופיע בזמנים שונים – לפני, לקראת ו/או בבחינה עצמה – ובעוצמות שונות אצל כל אדם. ישנם תלמידים וסטודנטים שירגישו את כל התסמינים בעוצמה גבוהה, ישנם כאלו שירגישו רק את חלקם בעוצמה גבוה, וישנם שירגישו את כולם או את חלקם בעוצמה נמוכה יותר. כל אחד מתאפיין בסגנון אישיותי אחר ולכן החרדה באה לידי ביטוי אצל כל אחד באופן שונה .

 

כיצד להתמודד עם חרדת בחינות?

בחינות הן לא דבר שאנחנו יכולים פשוט להימנע ממנו במהלך חיינו, ולכן כדאי לטפל בחרדה זו לפני שהיא נעשית דומיננטית. שיטת הטיפול CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) היא שיטת טיפול יעילה וממוקדת לטיפול בחרדת בחינות. טיפול זה מתחלק לשני חלקים: אחד, הקוגניטיבי – בו עובדים על המחשבות שמופיעות לקראת מבחן (למשל, "אין סיכוי שאצליח במבחן הזה") תוך כדי טיפול במה שגורם להן (דימוי עצמי נמוך, חוסר ביטחון עצמי) ובהמשך, ניסיון להחליפן במחשבות חיוביות יותר .

החלק השני, ההתנהגותי – בו מיישמים שיטות שונות שיכולות להועיל בהרגעת החרדה. לדוגמה, אחת הדרכים המועילות להתמודדות עם חרדת בחינות הנה שימוש בטכניקת הרפייה עצמית. בימים שלפני המבחן כאשר מתכוננים אליו ואף לפני המבחן עצמו, אפשרי למי שסובל מחרדת בחינות לשבת ולתרגל תרגילי הרפייה. תרגילי הרפייה כוללים ישיבה במקום שקט, בעיניים עצומות, תוך כדי תרגול נשימות במשך כחצי שעה עד שעה. יחד עם זאת, ניתן להוסיף דימיון מודרך בניסיון לדמיין מקום נעים ומרגיע אליו אפשר יהיה "לחזור" ברגע של לחץ במהלך המבחן עצמו.

מעוניינים שנצור קשר?