רח' פרופ' שור 16, תל-אביב 077-9969194
דף הבית
מאמרים
טיפול פסיכולוגי בחרדה

טיפול פסיכולוגי בחרדה

טיפול פסיכולוגי בחרדה

טיפול פסיכולוגי בחרדה - כל המידע

מהי למעשה חרדה, מהו טיפול פסיכולוגי בחרדה וממה חרדה מורכבת? בנסיוננו לענות על שאלות אלה, ננסה קודם להבין מהו פחד. מדובר למעשה בתגובה אוטומטית של האדם מול תחושת סכנה אפשרית. לא רק האדם חש זאת אלא כל בעלי החיים' וזאת כדרך הכרחית להישרדות טובה והכנה של הגוף והנפש למצב אפשרי של סכנה.

נהוג לומר כי התגובה נעשית באחת משתי דרכים: לחימה או בריחה. בכל אחת מדרכים אלו הגוף צריך להיות דרוך למאמץ, לפיכך הנשימה מתאימה עצמה למאמץ, הדופק עולה באופן אוטומטי, אדרנלין משוחרר להפעלה מאומצת של הגוף והגוף כולו דרוך. זו מערכת אוטומטית שמופעלת אבולוציונית להגנה עצמית מפני טורפים בטבע, תאונת דרכים, נפילה וכו'.

לוקח זמן מה עד שהגוף והנפש נרגעים וחוזרים לעצמם. הגוף לא אמור להישאר לאורך זמן במצב של דריכות יתר ועוררות מוגברת. האדרנלין אמור לחזור לרמתו הנורמלית וקצב הפעילות חוזר לנורמה. במידה והסכנה נותרת לאורך זמן רב עלול להתפתח אי שקט מתמשך ומטריד. כל זאת כאשר קיימת סכנה אמיתית וממשית. אך מה קורה כאשר למעשה אין סכנה ממשית?

מעוניינים שנצור קשר?

על מנת להבין במה עוסק טיפול פסיכולוגי בחרדה יש לחלק ל 3 רכיבים מרכזיים:

המרכיב הגופני הנו למעשה התגובה הפסיולוגית של הגוף לסכנה. כפי שציינו לפני כן, לאור סכנה אפשרית הגוף מכוון את עצמו: משחרר אדרנלין, עלייה בדופק, האצת הנשימה, הרחבת אישונים לראות טוב יותר, מתיחת שרירים לקראת פעולה, כיווץ כלי דם למקרה של פציעה וכו'. למעשה מה שקורה בגוף שלנו קשור גם לסימפטומים כאשר מופיע פחד: קוצר נשימה (האצת נשימה), ראייה מטושטשת (הרחבת אישונים), תחושת דופק מואץ (לספק לשרירים כמות דם מספקת לקראת פעולה) וכו'. כפי שניתן בוודאי להבין אנו נוטים לפרש את ההכנה האוטומטית של הגוף שלנו לקראת סכנה באופן שגוי.

כאן נכנס לפעולה המרכיב הנפשי: אדם שסובל מחרדה שואל את עצמו מדוע אני מרגיש כך? האדם מפרש את כל הסימפטומים הגופניים שציינו לפני כן באופן לא נכון, דרמטי ומוגזם. לדוגמה אדם יכול לפרש את העלייה בקצב הלב כחרדה מהתקף לב, ראייה מטושטשת כחרדה מאיבוד ראייה, מתיחת שרירים עלולה להתפרש כחרדה מחולשה או שמשהו לא בסדר בגוף וכו'. תחושות החרדה גורמות לאדם להרגיש שהוא מאבד שליטה על עצמו והתוצאה היא עוד ועוד פחד וחרדה.

המרכיב האחרון הנו המרכיב ההתנהגותי – מתפתחת פרשנות שגויה של סימפטומים גופניים שיוצרים חרדה, ומיקוד תשומת הלב של האדם כעת היא בגוף ובכיצד להימנע מהדברים המעוררים חרדה. מתחילים לשים לב לכל שינוי בתחושות הגוף היכולות לבשר על חרדה מתקרבת, והפרשנות השגויה נמשכת ומונצחת עוד ועוד כמעגל המזין את עצמו. מתחילים ליצור התנהגויות נמנעות או שיוצרות ביטחון כגון לקחת בקבוק מים לכל מקום או להחזיק במעקה בטיחות גם כשלא צריך.

 

טיפול פסיכולוגי בחרדה – טיפול CBT

טיפול בחרדה המקובל ביותר כיום הינו טיפול קוגניטיבי התנהגותי (הנקרא גם טיפול CBT בחרדה). טיפול זה הנו למעשה טיפול פסיכולוגי, השונה מהותית מהטיפול הפסיכולוגי הקלאסי הפסיכודינאמי. מדובר בטיפול קצר מועד וממוקד, מגובש סביב מטרה ברורה, במקרה זה סביב טיפול בחרדה. ההצלחה בטיפול בחרדה מסוג זה קשורה עד מאוד לשיתוף הפעולה שנוצר בין המטופל למטפל ובאימוץ דרכי חשיבה והתנהגות חדשים שמוצעים בטיפול.

באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי, המטפל מכוון את המטופל לבחון שוב ושוב, ובאופן מפורט ומעמיק מהם דפוסי החשיבה שמאפיינים אותו, ומהם התוצרים של דפוסי חשיבה אלו. מדובר בטיפול על הדרכים בהם ניתן לשנות את דפוסי המחשבה החרדתיים ואת ההתנהגויות הקשורות לדפוסים אלו.

אנו במכון תל-אביב לפסיכותרפיה שמים דגש הן על מטפלים מנוסים ומקצועיים והן על הכוונה נכונה ומדוייקת עבור כל אחד ואחת על מנת להגיע לטיפול המיטבי. הנכם מוזמנים לצור עמנו קשר בכל שאלה הנוגעת לנושא טיפול פסיכולוגי בחרדה וכל נושא אחר.

 

מעוניינים שנצור קשר?