רח' פרופ' שור 16, תל-אביב 077-9969194
דף הבית
מאמרים מקצועיים
מהו אוטיזם / ASD? – הגדרה ומאפיינים

מהו אוטיזם / ASD? – הגדרה ומאפיינים

אבחון אוטיזם בגיל הרך

במכון תל אביב לפסיכותרפיה, אנו פוגשים הורים רבים ששמעו את המילה אוטיזם מגורם טיפולי מוסמך, בתוך הקשר של חשד או אבחנה, אך לא קיבלו הסבר מפורט של ההגדרה.

הבנת ההגדרה של אוטיזם יכולה לשמש את מי שמתלבט האם יש צורך ללכת לאבחון, לעזור להורים להבין יותר טוב את ילדיהם, ולשפר את איכות התקשורת בינם לבין הרופאים / מטפלים. לכן נסביר בפירוט מה זה אוטיזם ומהו ASD.

מחפשים ליווי בתהליך אבחון או טיפול באוטיזם? צרו איתנו קשר

ASD: מה זה בעצם אומר?

שמו האבחנתי של אוטיזם הוא (ASD (autism spectrum disorder "הפרעות בספקטרום האוטיסטי". הוא הוגדר כך על ידי האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית. ננסה להבין כל מילה בהגדרה  "הפרעות בספקטרום האוטיסטי" וכך נבין אותה יותר לעומק.

הפרעה – בעולם ההגדרות הפסיכיאטרי הפרעה מתארת סטיה מההתפתחות התקינה, או מההתנהגות הנורמטיבית שנצפית ברוב האוכלוסיה. כך שכל תופעה שאינה עומדת בטווח הנורמה המקובלת נחשבת להפרעה.  שכיחותו הנמוכה יחסית של אוטיזם באוכלוסיה מכניסה אותו להגדרה של הפרעה.

ספקטרום – משמעות המילה ספקטרום בהגדרה היא שיש רצף. כלומר, יש רמות של אוטיזם, מרמה 3 החמורה ביותר ועד רמה 1 הקלה ביותר. בכל רמה ניתן קיימים  מגוון  ביטויים אפשריים. כלומר, אוטיזם אינו נראה אותו הדבר אצל בעליו השונים, כל אחד נושא עימו מאפיינים אוטיסטיים קצת שונים וייחודים לו. אך הם כולם משתייכם לאותה קבוצת מאפיינים הקשורה באוטיזם.כאשר עורכים אבחון לאוטיזם ממקמים את הנבדק על הספקטרום, כלומר, לאיזו דרגת חומרה הוא משתייך ואילו מהמאפיינים נצפים אצלו.

אוטיסטי – כל המאפיינים על הספקטרום / הרצף משתייכים לקבוצת ההתנהגויות האוטיסטיות.  אילו הן התנהגויות חברתיות ותקשורתיות שאינן מאפיינות התפחות תקינה בטווח הנורמה. כאשר עורכים אבחון לאוטיזם בעצם בודקים האם הנבדק עומד במאפיינים אילו.

איך מאבחנים אוטיזם?

האבחון שייערך על מנת לבדוק את המאפיינים האוטיסטיים, הוא אבחון תקשורתי. מטרתו להבין האם הילד בעל מאפיינים אוטיסטיים , בעל בעיות אחרות קלות יותר (כגון SCD  , קושי שפתי ועוד)

סימנים לאוטיזם לפי DSM 5

הקריטריונים לאבחנה של אוטיזם נקבעו ע"י ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי ששמו DSM – 5. קריטריונים אילו מתארים את המאפיינים שמופיעים כבר בגיל ההתפתחות המוקדמת ,ומאפשרים  למאבחנים לקבוע קיומו של ASD.

הקריטריון הראשון מתאר הפרעה בתקשורת חברתית ואינטראקציה חברתית בהקשרים רבים ובאופן מתמשך.

אצל אדם עם אוטיזם קיימים מתבטאים חסכים אילו בשלושה היבטים:

  • חוסרים בהדדיות החברתית-רגשית:  כישורי שיח לקויים, היעדר שיתוף ברגשות, הבעת רגשות מצומצמת, בדרגת חומרה 3 יתבטא הדבר בחוסר יוזמה או תגובה לאינטראקציה חברתית.
  • חוסרים בתקשורת לא מילולית חברתית: דלות בג'סטות חברתיות, הפרעות בקשר עין ושפת גוף, קושי בפענוח של תקשורת לא מילולית של האחר, בדרגת חומרה 3 יתבטא הדבר בהעדר מוחלט של תקשורת לא מילולית והבעות פנים מותאמות.
  • חוסרים בפיתוח, בשימור ובהבנה של יחסים חברתיים: קושי בהתאמת ההתנהגות להקשר חברתי ולסיטואציות שונות, קושי במשחק דמיוני ויצירת חברויות, בדרגת חומרה 3 נראה התבודדות וחוסר עניין בבני הגיל.

הקריטריון השני מתאר דפוסי התנהגות ועניין מצומצמים וחזרתיים.

אצל אדם עם אוטיזם מתבטאים דפוסים אלו בשניים מתוך ארבעת ההיבטים הבאים:

  • סטריאוטיפיות או חזרתיות המתבטאת בתנועות המוטוריות, בחפצים או בדיבור: דיבור חוזר (אקולליה), נפנוף ידיים, הסתובבות במקום, סידור חפצים בשורה, גלגול חפצים ועוד.
  • היצמדות לטקסים, התעקשות על אותו דבר, דפוסים רוטיניים של התנהגות מילולית או לא מילולית: לדוג' – התעקשות על מסלול קבוע בנסיעה לגן, התעקשות על חולצה בצבע מסויים, דפוסי חשיבה נוקשים, דפוסים נוקשים באכילה.
  • תחומי עניין מצומצמים ומקובעים וחריגים בעוצמה ובמיקוד: משחק לא פונקציונאלי בצעצוע , התעסקות יתר בפרטים של משהו ולא בתמונה הכללית, אובססביות למשהו מסויים והתעסקות בו באופן חזרתי.
  • תגובתיות יתר או תגובתיות מופחתת לקלט סנסורי, או עניין חריג בהיבטים סנסוריים של הסביבה: לדוג' – משיכה לאורות ותנועה, רגישות לרעש ולמרקמים מסויימים, אדישות לכאב, נגיעה והרחה מוגברת בחפצים.

קבלת קצבה בביטוח לאומי עבור אוטיזם

חשוב לדעת כי על מנת לקבל אבחנה של ASD  מספיק כי בעל מקצוע אחד שיאבחן, רופא או פסיכולוג.  אך, על מנת לקבל הכרה לקצבה בביטוח לאומי, יש לערוך אבחון גם על ידי רופא וגם על ידי פסיכולוג כאשר שניהם קובעים כי האבחנה היא ASD.

הכרה בביטוח לאומי מאפשרת קבלת תמיכה כלכלית (קצבת נכות) ותמיכה בחינוך מותאם (כניסה לגני חינוך מיוחד או סל שילוב). במצבים בהם אין הכרח לקבל תמיכה כלכלית וכניסה מיידית למסגרת חינוכית, ההכרה בביטוח לאומי אינה דחופה ויכולה להמתין עד אשר המשפחה תרצה בה (זכאות לטיפולים).

מחפשים אבחון אוטיזם או ייעוץ? נשמח ללוות אתכם

פרשנו את הפרטים המתארים אבחנה של אוטיזם על מנת לקבל תפיסה יותר עמוקה ומפורטת למונח ששגור בפינו. רופא ילדים (פסיכיאטר או נוירולוג) או פסיכולוג ילדים שהוכשר לכך הם אילו שיכולים לערוך את האבחון ולקבוע האם ישנה הפרעה על הספקטרום האוטיסטי.

בינתיים מה שחשוב הוא לעשות חשיבה מקיפה על הדרך בה אפשר לעזור לילדכם, אם הוא לפני אבחון או אחרי האבחון. בתחום הטיפול באוטיזם יש דרכים רבות לצעוד בהם, מסגרות שונות, גישות טיפול שונות, תוכניות התערבות ביתיות לפעוטות, טיפולים תומכים מסוגים שונים, וחשוב מאוד להכיר את כולם לפני שמחליטים את הדרך שמתאימה לכם.

ניתן לפנות אלינו להתייעצות עם מומחיות בנוגע למקומות בהם ניתן לערוך אבחון, והדרכים הטיפוליות האפשריות. ניתן להגיע לפגישת ייעוץ על מנת לקבל חות דעת, מידע, הכוונה, ולעשות חשיבה משותפת לבחירת הצעדים הבאים.

מעוניינים שנצור קשר?