רח' פרופ' שור 16, תל-אביב 077-9969194
דף הבית
מאמרים
סימנים מוקדמים לאוטיזם אצל תינוקות

סימנים מוקדמים לאוטיזם אצל תינוקות

אבחון אוטיזם בגיל הרך

איך לזהות סימנים מוקדמים לאוטיזם בגיל הרך?

בשנים האחרונות יש מגמה של אבחון אוטיזם בגילאים צעירים מאוד. אם פעם היו מאבחנים מגיל שלוש ומעלה, הרי שהיום תינוקות רבים מאובחנים בגילאי שנה וחצי-שנתיים.

אוטיזם אצל תינוקות מתבטא בעיקר בהפרעה בהתפתחות הקשר והתקשורת של התינוק עם הוריו וסביבתו הקרובה, ועם הגיל עלול להתעצב למאפיינים המוכרים של אוטיזם. אוטיזם בגיל הרך מתאפיין בסימנים שמראים התפתחות לא טיפוסית, והדמויות המטפלות בתינוק מרגישות בה לרוב.

גופי מחקר וטיפול העוסקים באוטיזם עוסקים באיתור סימנים התנהגותיים, רגשיים ופזיולוגיים אשר מופיעים כבר בשלב הינקות. ניתן לראות כי ילדים שאובחנו בגיל שלוש כאוטיסטים גילו מאפיינים מסויימים ודומים כבר בהיותם תינוקות, וכי טיפול מוקדם לאור זיהוי הסימנים מעלה את הסיכויים להצלחה של הטיפול באופן משמעותי ביותר!

גמישותו של המח בשנתו הראשונה מאפשרת לעשות שינוי משמעותי, לייצר מסלולים חדשים ותקינים, ולהתקרב עד כמה שאפשר אל מסלול התפתחות טיפיקלי (התפתחות תקינה). בכל חודש שעובר מוחו של התינוק מאבד מעט מגמישותו ומיכולת זו. על כן ההתערבות הטיפולית המוקדמת היא גורם מכריע במסלול חייו של התינוק!

אם את/ה מזהה כמה מהסימנים הבאים אצל תינוקך אנו ממליצים לפנות אלינו לייעוץ, ונעזור לך לעשות סדר ולהבין מה הצעד הבא הנדרש במקרה שלך.

סימנים לאוטיזם אצל תינוקות

עד גיל שנה ניתן לאתר קושי בהתפתחות הקשר שעלול בהמשך להתפתח לאוטיזם.

  1. קשר עין – תדירות ואיכות. תינוק בריא יוצר קשר עין עם הוריו החל מהחודש השני להתפתחותו. כדאי לבחון את קיומם של סימנים מוקדמים נוספים לאוטיזם כאשר התינוק אינו מביט אל הוריו באופן עקבי ותדיר, אינו מביט לאנשים אחרים בעיניים כאשר מחזיקים אותו ופונים אליו, מבטו פונה יותר אל עצמים, אל אזור הפה, או אל כל דבר אחר שאינו העיניים.
  2. רתיעה ממגע – תינוק שאינו נהנה ממגע אוהב ומחבק של הורים. אינו נרגע באמצעות מגע כמו החזקה על הידיים, ליטוף, חום וקרבה. התינוק שנרתע ממגע יתקשה לאכול על הידיים בהחזקת תינוק קלאסית, יעדיף להירגע לבדו במיטה או בדרך אחרת, אך לא בחיק הוריו, ואף יגיב בבכי לאור היוזמה של הוריו להיות קרובים פיזית.
  3. חוסר תגובה הולמת לנוכחות או קול של מבוגר – בהנחה שלא קיימת בעיית שמיעה, תינוק בריא מגיב לשמו כאשר קוראים לו. תינוק שאינו מסובב ראשו אל עבר קריאה של הורה, אינו מעביר את מבטו אליו בעקבות קריאה לו. תינוק שאינו מגיב בבכי לכך שאחד ההורים הולך, ונראה כי לא משנה לו עם מי הוא נמצא (כמובן בהתאם לגיל). אינו מגיב לחזרתו של אימו או אביו, עלול להתגלות כבעל סימפטומים מוקדמים של אוטיזם.
  4. קשיים באכילה – בגילאים הצעירים זה מתבטא בחוסר רצון לינוק או לאכול מבקבוק. הורים לתינוק כזה בדר"כ עוברים כברת דרך של נסיון למצוא את התנוחה, את התזמון ואת הדרך שמתאים לתינוק שלהם לאכול. בחלק מהמקרים אף הגיעו למסקנה כי ניתן להאכילו רק בזמן שינה. לעיתים יש קושי גדול במעבר לאוכל מוצק, רגישות למרקמים וטעמים מסויימים. תינוק שאוכל פחות פתאום, יכול לעורר סימני אזהרה, אם לא מדובר בבעיות שקשורות לעיכול, שיניים וכדומה.
  5. נפנופי ידיים ותנועות ידיים לא רצוניות אצל תינוקות – חוסר שקט, תנועתיות רבה שאינה מכוונת למטרה מסויימת. תנועות חוזרות עם הגפיים, עם הראש, תנועה בחלל ללא מטרה.
  6. פסיביות יתר – תינוק שכמעט ואינו יוזם תנועה, חקירה, משחק, נראה כי עסוק בלעבד את העולם סביבו באופן שמשתק אותו, נראה כאילו הוא בוהה הרבה בחלל.
  7. משחק לבד – תינוק שלרוב משחק לבדו ואינו יוזם משחק משותף עם הורה. כבר בגיל כמה חודשים התינוק הטיפיקלי מחכה לרגעים בהם ההורה פונה אליו לצחוק איתו, להחליף חיוכים, התינוק שמשחק לבד לא מחכה ולא יוזם את הרגעים הללו. וכאשר ההורה משחק עימו הוא פחות משתף פעולה, פחות מתייחס לפעולותיו של ההורה, ומתקשה ביצירת משחק של קח.. תן.. איפה… תן לי יד …. צחוקים משותפים…
  8. עיכוב בהתפתחות המוטורית – עיכוב בתחום המוטוריקה הגסה והעדינה גם כן התגלה כאחד מהמרכיבים שקיימים בגיל צעיר אצל ילדים שאובחנו כאוטיסטים לבסוף. שימוש בידיים, דחיפה ברגליים, יציבה נכונה של הגוף גם בבמצב שכיבה וגם במנחים אחרים, זחילה וישיבה מאוחרים, הליכה מאוחרת. אצל תינוקות אוטיסטיים, קיים עיכוב בתהליך התפתחות מוטורית בגיל הרך.
  9. היעדר חיוך חברתי – תינוק שלא מחייך חיוך חברתי בגיל חודשיים וחצי. תינוקות נולדים עם חיוך רפלקסיבי שמתחלף בחיוך רצוני שמתפתח לכדי חיוך חברתי. חיוך רצוני הוא חיוך כתגובה למשהו חיצוני כגון צליל נעים, משהו מדגדג, שיר אהוב ,דמות אהובה. מצופה שבגיל 2.5 חודשים יתפתח חיוך חברתי שמביע הבנה של קשר ומזמין את ההורה לאינטראקציה. החיוך החברתי הוא חיוך עבור מישהו – כתגובה להבעות פנים חיוביות ואוהבות של האם / או אדם אחר, חיוך כשההורה או אדם אהובה אחר מגיע, חיוך כתגובה להבעת פנים מצחיקה. תינוק לא מחייך עלול להוות נורת אזהרה שרומזת שכדאי לבצע אבחון.
  10. היעדר ג'סטות – תינוק שלא רוכש באופן טבעי ג'סטות כגון : לא , כן, שלום, הצבעה, בוא, תרימי אותי, ועוד. ג'סטות הן דרך תקשורת ראשונית לא מילולית, אשר מתפתחת בטבעיות מתוך חיקוי הסביבה. תינוקות עם הפרעה בהתפתחות הקשר מתקשים לרכוש את הג'סטות או להשתמש בהן באופן תקשורתי כלפיי מישהו אחר ובתוך הקשר מתאים.
  11. קושי בחיקוי – תינוק שלא מנסה לחקות תנועות, הבעות לא מחקה פעולות תוך משחק, לא מחקה תנועות בשירי תנועה ואצבעות. גם מיומנות זו מתפתחת לבד ובטבעיות אצל תינוק טיפיקלי.
  12. אינו דורש תשומת לב – "תינוק מלאך", מתואר כתינוק שישן טוב, תינוק שלא בוכה הרבה, לא דורש תשומת לב,מעסיק את עצמו, נרדם לבד, שקט, אינו משנה להוריו את סדר החיים כיוון שנעים לו עם עצמו, נהנה לשבת בעגלה לאורך זמן, אוהב את המיטה שלו ואת החדר שלו, מתעורר ולווא דווקה בוכה על מנת שההורים יבואו, אלא מעסיק את עצמו.
  13. היקף ראש גדול לתינוק – גדילה מאוצת של היקף הראש בחצי השני של השנה הראשונה לחיים. הכוונה היא לא לראש גדול במיוחד, אלא עלייה מואצת באחוזונים יחסית לעלייה בחצי השנה הראשונה.
  14. מיעוט בהבעות פנים – איכות וכמות הבעות פנים מצומצם, תינוקות שלא מביעים את כל מגוון הרגשות באמצעות הבעת פנים.
  15. הבעת עניין גדולה בחפצים ופחות באנשים.
  16. עיכוב בהתפתחות שפה בגיל הרך – תינוקות שאינם ממלמלים, אינם משתמשים ב"פטפוט" של הברות מורכבות סביב גיל 9,10 חוד' כגון: אה..בה…דה.. ובגיל 12 חוד' עדיין אין הופעה של מילים ראשונות (במילים ראשונות הכוונה גם לחלקי מילים ובלבד שמכוונת להביע משהו מסויים באופן עקבי ) כמו למשל בה.. לבקבוק, אבא, גה… לברווז וכו'.
  17. התנהגות חזרתית – מבלה זמן ממושך בחזרה על פעולה מסויימת. כגון – התבוננת על אצבעותיו וכפות ידיו גם כאשר מבוגר מנסה למשוך את תשומת ליבו, משחק חזרתי כגון גלגול וסיבוב חפצים, סידור חפצים בשורה.

סימנים אלו יכולים לשמש כנורות אזהרה להורים. מטרתם של הסימנים הללו היא לזהות שיש חשד להתפתחות לא תקינה, וחשוב מיד לפנות ולקבל ייעוץ ותמיכה מקצועיים.

חשוב להדגיש כי קיומו של כל סימן בנפרד אינו מעיד על כך שישנה הפרעה בתהפתחות הקשר או אוטיזם. על מנת להצביע על הפרעה ביצירת קשר ותקשורת צריכים להופיע כמה סימנים יחד. יש לשים לב כי חלק מהסימנים יכולים להופיע על רקע של אי בשלות, או פגיעה אחרת כגון לקות שמיעה או ראיה. לכן לפני הגעה לאבחון או הערכה לגבי אוטיזם, עורכים בדרך כלל בדיקות ששוללות לקות מסוג אחר.

אם את/ה מזהה חלק מהסימנים הללו בקשר ובהתנהגות תינוקך, כדאי לקבל ייעוץ במהירות האפשרית. ייעוץ משמעו להבין האם אכן קיימת בעיה, האם כדאי לערוך בדיקה מעמיקה, ובעיקר לקבל הדרכה כיצד אפשר ממחר בבוקר לעודד את תינוקך ליצירת קשר ולהפיק הנאה מקשר. הורים הם הדמות המרכזית שנמצאת עם התינוק רוב שעות היום, והם המפתח לשיקום ההתפתחות בתחום הקשר.

איך מתבצע האבחון לאוטיזם אצל תינוקות?

את התהליך ניתן לעשות באופן פרטי או ציבורי.

התהליך הציבורי – נערך במחלקות להתפתחות הילד ברחבי הארץ, ומרפאות תינוקות בבתי החולים. הם עובדים עם כלי אבחון שונים אשר מאושרים ע"י משרד הבריאות. הכלים השונים בודקים פרמטרים רבים, אשר מקבילים לסימנים המוקדמים שפורטו קודם לכן. היתרון בתהליך הציבורי הוא שהוא ללא עלות, אך החיסרון הוא זמני ההמתנה הממושכים בדרך כלל עד למועד התחלת האבחון, והזמן שלוקח מתחילתו ועד סופו. תהליך כזה יכול לקחת כמה חודשים, ובינתיים עובר זמן יקר בו הילד ממשיך בהתפתחות שאימץ. לכן חשוב לקבל הדרכה מיידית ללא תלות בתהליך האבחוני.

התהליך הפרטי – נערך בקליניקות פרטיות, לרוב אותם אנשים שעובדים במערכת הציבורית מנהלים גם קליניקה פרטית, בה ניתן לערוך אבחון בצורה מהירה יותר וללא המתנה. התהליך הפרטי כרוך בהוצאות גבוהות ויכול להגיע לכמה אלפי שקלים.

יתרונות של אבחון מסודר מתחת לגיל שנתיים:

  • אם בעתיד יהיה צורך בגן טיפולי או תקשורתי אזי אבחון הוא תנאי הכרחי לכניסה לגן שכזה. גנים לגילאים הצעירים הם גנים של "אלוט" או גנים של "העמותה לילדים בסיכון", ובהם יש ילדים בגילאים 1-3. הם מסובסדים.
  • קבלת קצבה מביטוח לאומי – לאחר קבלת תוצאות האבחון ניתן להגיש בקשה לביטוח לאומי. כדי שהאבחון יאפשר הכרה בביטוח לאומי וקבלת קצבה יש לערוך אבחון גם ע"י רופא (פסיכיאטר או נירולוג) וגם ע"י פסיכולוג. קבלת קצבה מאפשרת סיוע במימון התערבות נדרשת (הדרכה הורים, טיפולים מקצועיים של קלינאית, מרפא בעיסוק וכו', תכנית התערבות אינטנסיבית בבית,  או כל עזרה אחרת). חשוב לדעת כי כאשר הבקשה מאושרת מקבלים את הקצבה רטרואקטיבית מיום הגשת הבקשה.
  • לפעמים כשאין אבחון רשמי המגדיר את הילד תחת הכותרת "אוטיזם", המשפחה מתקשה להתגייס לתהליך טיפול אינטנסיבי.
  • אבחון מקצועי טוב הוא כזה שמגדיר במדוייק את רמת חומרת האוטיזם.

חסרונות של אבחון מסודר:

  • רוב המשפחות עוברות תהליך אבחוני במערכת הציבורית. תהליך שלוקח זמן רב ובו מאבדים זמן יקר במונחים של התפתחותו של הפעוט (בדרך כלל כמה חודשים). תוכנית התערבות וטיפול היא קריטית על מנת למנוע החמרה והתקבעות הרגלים. על תוכנית ההתערבות להתחיל כמה שיותר מהר על מנת לא לפספס את חלון ההזדמנויות של גמישות המח, והתקדמות לקראת התפתחות תקינה.
  • לא כל המערכות הציבוריות והפרטיות מודעות לחשיבות ההתערבות המוקדמת, והורים רבים מופנים למעקב בלבד. לעיתים הגישה הזו מגיעה מחוסר ידע עד כמה התחלת ההתערבות היא קריטית, ולעיתים היא מתוך אילוצי מערכת טכניים גרידא. בכל מקרה גישה זו הרבה פעמים מרגיעה את ההורים ונותנת להם שקט תעשייתי לאחר תקופה די סוערת של דאגות. אך עבור התינוק עצמו אשר כבר נמצא בסטייה משמעותית מההתפתחות התקינה הגישה הזו מזיקה. ולכן גם אם זו הגישה, אנו ממליצים לקבל הדרכת הורים בה תוכלו "ממחר בבוקר" להתחיל לטפל בתינוקכם.

ייעוץ והכוונה - אוטיזם בגיל הרך והינקות

הבנה כי לתינוקך יש סימנים מוקדמים לאוטיזם או קבלת אבחנה של אוטיזם היא רגע שהורה לא שוכח לעולם. מיד באותו הרגע מתחילה בהלה וסערה רגשית עצומה.

הפעולות הראשונות שהורים לרוב עושים הוא להתחיל לאסוף מידע, שלב חשוב מאוד על מנת להבין עם מה מתמודדים ודרכים להתמודדות. בשלב זה פונים לחיפוש באינטרנט, ומשם נפתח עולם שלם עם כמויות מידע ענקיות, על מטפלים, מאבחנים, טיפולים, ארגונים, מחקרים, סיפורי הצלחה וסיפורי כישלון, גישות טיפול שונות, תזונה, תאי לחץ, גישות הוראה, גנים ועוד… ועוד.

ההצפה הזו מגיעה במקביל לכל המידע והעצות ממשפחה, חברים, אנשי חינוך, ועוד. העומס הרגשי, הפיזי והקוגניטיבי הוא רב, ומשפחה שנמצאת בסיטואציה הזאת עוברת תקופה שרק מי שהיה בה יכול להבין עד כמה היא קשה ומשנה חיים.

בעיתות שגרה להורים יש כח חזק, הם עוברים הכל עבור הילדים שלהם, הם מוצאים בתוכם את הכוחות להתמודד, לברור, לתעדף ולדייק עבור משפחתם. בתקופת משבר ודאגה מכך שלתינוק שלהם יש אולי אוטיזם, קשה מאוד לעשות את כל העבודה הזו לבד ולמצוא את הכוחות והקור הרוח הדרושים כדי לדייק במסע הכל כך חשוב הזה.

שירותי הייעוץ וההכוונה שלנו מיועדים לסייע בתהליך עשיית הסדר בשטף המידע, לתת ליווי מקצועי מקיף, הדרכה וטיפול. למידע נוסף אודות שירותי הייעוץ ולפנייה אלינו – לחצו כאן >>

tapi office location