רח' פרופ' שור 16, תל-אביב 077-9969194
דף הבית
מאמרים
פסיכולוג קוגניטיבי התנהגותי

פסיכולוג קוגניטיבי התנהגותי

פסיכולוג קוגניטיבי התנהגותי - במה מדובר?

שיטת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (CBT- Cognitive behavioral therapy) שאותה מיישם פסיכולוג קוגניטיבי התנהגותי הינה שיטת טיפול שהוכחה כאפקטיבית ומוצלחת ביותר, השיטה בעלת תוצאות מובהקות ומהירות יחסית. היא נבדלת משיטות טיפול אחרות בכך שהיא שמה דגש על השילוב בין הקוגניציה, הפעולה וההתנהגות, תוך התייחסות ותשומת לב לקבלת ההחלטות של המטופל, שיפוטו, והעשייה שלו. זוהי שיטת טיפול ממוקדת ומגוונת העוסקת בחשיבה, באותה מידה שהיא עוסקת ברגש. ההנחה הבסיסית של טיפול ה-CBT היא שהקוגניציה, הרגש וההתנהגות, נמצאים באינטראקציה הדדית מתמדת, בהקשר של סיבה ותוצאה.

רובינו חווים מחשבות שליליות. למחשבות הללו ישנה נטייה להתגבר בתקופות של חוסר שליטה או וודאות בחיינו. ואז אנו רגישים במיוחד, לעיתים עד לכדי התעוררות של דחף לברוח או להימנע מכל מצב שעשוי לאיים עלינו.

חוויות ומחשבות שכאלה מתרחשות לרוב בתדירות סבירה אצל רוב האנשים, ולכן הן נתפסות כטבעיות וככאלה שאינן פוגמות באיכות ובאורח החיים. אולם, אנשים אשר סובלים מחוסר ביטחון, כאלה שהפנימו חוויות קשות כתחושה כללית של חוסר יכולת וערך עצמי, נוטים לסבול מחוויות חוזרות ונשנות של חרדה גבוהה, תחושות גופניות לא נעימות, רצון להימנע ממצבים של חוסר וודאות או חוסר שליטה והרצה של תסריטים שליליים בראש. כך, ניתן לומר כי לרוב, אנשים אשר סובלים מדימוי עצמי נמוך, יסבלו גם מחרדה, דיכאון, או רצון להיות בשליטה תמידית בכדי לא לחוות מצוקה.

טיפול CBT מתייחס לבעיות ולקשיים רגשיים אשר מופיעים במצבים שונים במהלך החיים. שיטת CBT מעניקה כלים ופתרונות התמודדות בצורה מכוונת, ממוקדת ובתקופה קצרת מועד. שיטה זו נפוצה ויעילה בסיוע שיפור איכות החיים, ההתנהלות ובצועיו של המטופל, בעיקר כאשר מדובר בחרדות, פחדים, דיכאון, פוסט-טראומה, פאניקה, אובססיביות וכפיתיות OCD והתקפי חרדה.

 

על פסיכולוג קוגניטיבי התנהגותי:

פסיכולוג קוגניטיבי התנהגותי מתמקד בסיטואציות, אמוציות ותהליכים התנהגותיים הגורמים לאדם לקשיי תפקוד, טראומות, התקפי חרדה או כל תגובה אחרת שמגבילה את התנהלותו הסדירה. הצלחת הטיפול דורשת שיתוף פעולה מלא של המטופל, כאשר הליך הטיפול עצמו מתבסס על כמה שלבים. אשר במהלכם למד המטופל להתמודד עם הסיטואציות, או התהליכים המגבילים, לרכך את תגובתו, ולהתגבר על הקושי הנוצר.

כאמור טיפול CBT הינו טיפול מובנה אשר נשען על כמה שלבים. בשלב הראשון המטופל, ביחד עם המטפל יגדיר את הבעיה, הקושי או המגבלה. ויחד יגדירו את נקודת היעד שברצונם להשיג במהלך הטיפול. לאחר שהוגדרו הבעיה והדרך אל הפתרון, מגיע השלב הבא אשר במהלכו קיימת התמודדות של המטופל עם הגורם הבעייתי. כמובן שבשלב זה העבודה תיעשה בהתאם ליכולותיו של המטופל, כאשר ההתמודדות תתבצע באמצעות כלים שונים.

השלב השלישי והאחרון של טיפול קוגניטיבי התנהגותי יהיה רכישת כלים להרגעה עצמית במהלך התמודדות עתידית עם סיטואציות ומצבים שגורמים לקושי. מעבר לרכישת כלים אלה, במהלך הטיפול תתבצע הטמעה של תהליכים התנהגותיים כמו גם תהליכי חשיבה חדשים שיסייעו לשנות את התגובה לנוכח סיטואציות דומות בעתיד

 

טיפול קוגניטיבי

בחלק הקוגניטיבי, אשר עוסק במחשבה (קוגניציה) של טיפול CBT, לומד המטופל על הקושי שלו, על סבלו, מהו מקורו, ומה באופן החשיבה שלו ובצורת התנהגותו, תורם לאותו סבל. לאחר מכן, המטופל, בסיוע המטפל כמובן, חושב כיצד לשנות זאת.

במסגרת טיפול קוגניטיבי נבחנות המחשבות והאמונות של המטופל לגבי עצמו ולגבי סיטואציות או מצבים מהם הוא נמנע וחושש, הוא לומד לזהות את דפוסי החשיבה שגורמים לו להרגיש את חוסר הערך או חוסר המסוגלות המוכרים לו. ומבין כיצד התנהגותו פוגעת ביכולת שלו להשיג את יעדיו. כך הוא לומד בעצם להתמודד עם אתגרים באופן יעיל ומוצלח יותר.

 

 

טיפול התנהגותי

בחלק ההתנהגותי, לומד האדם לשנות בפועל, אופני התנהגות אשר פוגעים באיכות החיים שלו. הטיפול חותר בעצם לשנות את דפוסי ההתנהגות המזיקים, תוך חיזוק התנהגויות מועילות והכחדת התנהגויות מפריעות. הטיפול ההתנהגותי מתמקד בהתנהגויות שאינן משרתות את האדם ביום יום, והחלפתן בדפוסי התנהגות חדשים, יעילים ומותאמים למציאות.

דפוסי התנהגות בעיתיים הם אלה המובילים להימנעות מסיטואציות נורמטיביות ולהתעוררות החרדה. במסגרת הטיפול ההתנהגותי, המטפל משתמש בכל מיני טכניקות, (לדוגמא טיפול בחשיפה- במסגרתו המטופל נחשך בהדרגה, תוך סיוע ופיקוח המטפל, למצבים אשר זוהו כמעוררי חרדה).

בנוסף, המטופל מקבל כלים אשר תורמים לו בהתמודדות עם החרדה, הוא לומד כיצד לשלוט בחרדה וכיצד להתמודד עם המצבים אשר מעוררים אותה. הטיפול ההדרגתי מותאם ליכולתו האישית של כל מטופל ומשתנה כמובן בין אחד לאחר.

למעשה, החלק ההתנהגותי בטיפול הוא יישום פרקטי ומעשי של החלק הקוגניטיבי- והוא בעצם תורם להתמודדות בפועל עם סיטואציות אמיתיות בחיי היום יום של המטופל.

כיוצא בזאת, הטיפול הקוגניטיבי- התנהגותי (CBT) הינו שילוב בין הטיפול הקוגניטיבי לבין הטיפול ההתנהגותי. הטיפול מבוסס על האמונה כי ניתן ליצור שינוי אצל המטופל, באמצעות שינוי תפיסת המציאות, תוך למידה והתנסות בהתנהגויות חדשות.

לרוב, CBT הינו טיפול קצר מועד יחסית. הוא מתמקד בכאן ועכשיו, בשונה מטיפולים פסיכולוגיים אחרים אשר מתבוננים באירועי העבר ומנסים להבין ולנתח את המשמעות שלהם בחיים של המטופל כיום, כיצד הם משפיעים עליו ומשוחזרים על ידו. ה-CBT שמבוצע על ידי פסיכולוג קוגניטיבי התנהגותי בשונה מטיפולים אחרים, עוזר לפתח דפוסי התנהגות בריאים, דרך מטלות ותרגולים שונים, המותאמים לבעיה הספציפית איתה מגיע המטופל. בדרך כלל המטופל ירכוש כלים פרקטיים בטיפול, כיצד להכביר את הביטחון שלו, כיצד להפחית את הצורך שלו בשליטה, וכיצד להחליף מחשבות מעוותות במחשבות יעילות יותר להתמודדות עם אירועי חיים שונים.

אנו במכון תל אביב לפסיכותרפיה, מאמינים מאוד בשיטת טיפול קוגניטיבי התנהגותי. במכון מטפל מוסמך בשיטת ה-CBT, איזי מאימן, עובד סוציאלי קליני, בעל הכשרה וניסיון רב בתחום כפסיכולוג קוגניטיבי התנהגותי .

איזי מאימן - עו

איזי מאימן

מטפל CBT, עובד סוציאלי קליני, בעל הכשרה וניסיון רב בתחום כפסיכולוג קוגניטיבי התנהגותי

לאיזי מאימן הכשרה וניסיון רב בתחום כפסיכולוג קוגניטיבי התנהגותי

איזי מאימן מסביר כיצד מתבצע טיפול בחרדה על ידי פסיכולוג קוגניטיבי התנהגותי

אנו ממליצים בחום לפנות אלינו אם הנכם חשים מצוקה או חרדה אשר משתלטות על אורח חייכם, נשמח לסייע ולתאם פגישה ראשונית, בהתאם לבעייתכם האישית כמובן.

מעוניינים שנצור קשר?