רח' פרופ' שור 16, תל-אביב 077-9969194
דף הבית
מאמרים
קשב וריכוז – אבחון וטיפול

קשב וריכוז – אבחון וטיפול

קשב וריכוז

קשב וריכוז - כל המידע

הפרעה זו, השונה מעט מהפרעת קשב וריכוז ללא היפראקטיביות ADD, מורכבת ממספר מרכיבים: קשב, ריכוז, היפראקטיביות ואימפולסיביות. לרוב הפרעה זו מבוססת על מכלול שלם של סיבות כגון גורמים פסיכולוגים רגשיים, גנטיים וכמובן חברתיים. בדרך כלל אדם הסובל מהפרעה של ADHD יחוש בקשיים רגשיים נלווים, בעיקר בתחום ההתנהגותי והרגשי ולעיתים גם בתחום הבינאישי.

הפרעה זו היא כרונית ומלווה את האדם בכל חייו ולמעשה היא חלק מאופיו ואישיותו, אך ניתן בהחלט לשפר את דרכי ההתמודדות מול ההפרעה. ניתן להנמיך את ההשפעה על ידי טיפול תרופתי, או על ידי תרגול והקניית מיומנויות לשיפור היכולות הקיימות. לדוגמא פיתוח מיומנויות למידה וסגנון למידה מתאים, עבודה עם הפסקות מרובות על מנת לקטוע רצף ארוך של התרכזות מאומצת, הפעלת בקרה על אימפולסיביות בזמן משימה ובדיקת תשובות פעם נוספת.

בכל אופן, רצוי מאוד לפנות לעזרה מגורמים מקצועיים שמכירים היטב את ההפרעה והשלכותיה, במיוחד עבור ילדים צעירים שרק נכנסים לכיתות הלימוד, אינם מצליחים להסתדר ומתחילים לצבור חוויות שליליות של חוסר הבנה, כעס ותסכול, מה שעלול להוביל לקשיים רגשיים כגון ירידה בביטחון העצמי וקשיים חברתיים.

מעוניינים שנצור קשר?

ילד בעל הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות ADHD ייראה בכיתה בצורה הבאה:

  • הילד ייראה לפעמים מעופף או לא נמצא, יתקשה לשמור על ריכוז לאורך זמן, לא יתבונן זמן רב על הלוח ויתקשה להקשיב בשקט ובנינוחות למורה. כל גורם חיצוני כגון רעש מחצר בית הספר או צחקוק מאחורה יגרום לו לסטות מקו המחשבה המרכזי של השיעור. כמו כן, הוא יתקשה לשים לב לכל הפרטים שהמורה מנסה להעביר במהלך השיעור וסביר להניח שמידע רב מהשיעור לא יובן על ידו.
  • בנוסף לקושי בקשב וריכוז, אותו ילד מאופיין באי שקט פנימי שגורם לו לפעלתנות יתר. הוא ירצה להגיב לכל דבר בתנועה, יקום פעמים רבות במהלך השיעור, ירצה לצאת החוצה, ישחק עם הרגליים או שירעיד את הרגל על מנת ליצור תנועה, או ישחק כל השיעור עם עפרון או דבר מה שיעסיק את ידיו. כאשר ידבר בשיעור יעשה זאת באינטנסיביות ומהירות. ההתנהגות הזו עלולה להפריע למורה, וסביר להניח שהיא תעיר לו פעמים רבות, תושיב אותו קרוב אליה מקדימה ותנסה להרגיעו לאורך כל השיעור. ייתכן שהתנהגות זו עלולה לאורך זמן לעורר התנגדות ותסכול כלפיו גם מצד הצוות המקצועי וגם מצד חבריו לכיתה, והוא עלול לחוות דחייה והתרחקות כפולה.
  • גם אימפולסיביות עלולה לבוא לידי ביטוי גם בכיתה וגם מחוצה לה. האימפולסיביות מתבטאת בפזיזות יתר בקבלת החלטות, בהתנהגות הבינאישית עם חברים לכיתה, בשיעור בכיתה, למשל בקושי רב לעמוד כמו כולם בתור ולהמתין ובקושי לקבל סמכות וחוקים של המורים, בית הספר ונורמות חברתיות באופן כללי.
    לעיתים קשה לאבחן את הפרעת ה ADHD משום שהילד עשוי להתנהג באופן נורמטיבי בחלק מהמקרים, או שההורים רואים כי הוא מצליח להתרכז בבית מול דברים שהוא אוהב כגון משחקי מחשב ותוכניות טלוויזיה, אך בבדיקה מעמיקה יותר, הורים נוכחים לדעת שההתמודדות היומיומית קשה מאוד, בהתארגנות בבוקר ובהתנהלות הכללית בבית.
    אבחון נכון ומוקדם מועיל ועוזר מאוד לילד. המערכת החינוכית יודעת היום להתמודד עם קשיים שונים על פי צרכי הילדים ולתת מענה מתאים.

כיום מקובל לאבחן ADHD באמצעות מבחנים ממוחשבים בנוסף לבדיקה כללית של איש מקצוע המתמחה בתחום (מילוי שאלונים ושיחה עם ההורים, מסמכים ותעודות מבית הספר, דיווח של המורים הרלוונטים, שיחת עומק עם הילד). קיימים 2 סוגים מרכזיים של מבחנים ממוחשבים:

TOVA – שמודד עקביות זמן תגובה, טעויות והשמטות של הנבחן. מבחן זה אינו מהימן דיו כעומד בפני עצמו אלא כחיזוק וכאמצעי משני לצד אבחון כוללני יותר.
BRC – בדיקה חדשה יחסית שהגיעה מאוסטרליה, אבחון נוירו-פסיכולוגי מאוד מקיף, בודק קשב שמיעתי וחזותי, קשב מתמשך, יכולת דיכוי מסיחים, יכולת העברת קשב ממשימה למשימה, זיכרון, ארגון ותכנון , שפה ותפקודים ניהוליים ומוטוריקה עדינה.

טיפול בהפרעת ADHD מתמקד בשיפור יכולות התפקוד המידיות של המטופל (ילדים ומבוגרים). הטיפול המומלץ הינו רב מערכתי, ולרוב כולל הדרכת הורים, טיפול פסיכולוגי להגברת הביטחון העצמי והדימוי, שיפור מיומנויות התמודדות, שיפור יכולות חברתיות במידת הצורך, וכמובן יצירת קשר עם הצוות המקצועי של בית הספר על מנת ליצור שיתוף פעולה מיטבי.

תוצאות הטיפול הרצויות הן שיפור היחסים בבית עם ההורים והאחים, התנהלות נכונה ושקטה יותר בתוך הבית מלווה בסמכות הורית במינונים נכונים, הגברת התפקוד ומתן כלים להתמודדות טובה יותר והפחתת התנהגויות שמפריעות לסביבה, שיפור הביטחון והדימוי העצמי וכמובן שיפור ביכולות הלימודיות בבית הספר ככל הניתן.

מעוניינים שנצור קשר?