פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
שאלות ותשובות
איך לבחור פסיכולוג?

איך לבחור פסיכולוג?

איך לבחור פסיכולוג

איך בוחרים פסיכולוג - כל הדגשים החשובים

הטיפול הפסיכולוגי הינו בדרך כלל טיפול ממושך, אשר דורש השקעה נפשית רבה. רבים מאיתנו שחשים כי הגיע העת להתחיל בטיפול פסיכולוגי, מתקשים בשאלה איך לבחור פסיכולוג קליני מומלץ, אחד כזה שיהיה מתאים עבורינו וכן למצוא את שיטת הטיפול ההולמת ביותר עבורם. אך פעמים רבות הדרך הנכונה לחפש את הפסיכולוג המתאים היא להתקשר ולנסות לשאול שאלות שעל הפרק, לנסות להרגיש האם יש קליק.

פנייה לטיפול פסיכולוגי או טיפול פסיכיאטרי אינה עניין של מה בכך. מדובר בפנייה אישית מאוד, משמעותית, מתוך מצוקה כלשהיא, ועל כן יש לתת את הדעת על מספר נושאים.

  • חשוב לפנות לאיש מקצוע מוסמך בעל רישיון לעסוק במקצוע בריאות הנפש בתחום מומחיותו (לא להתבייש לברר את הכשרתו המקצועית).
  • חשוב מאוד להרגיש בנוח מול אותו איש מקצוע שכן התהליך הנו אישי מאוד ועשוי להימשך לאורך תקופה.
  • חשוב מאוד שאיש המקצוע יהיה קשוב ורגיש אל המצוקה אתה אתם פונים. על המטפל לדעת לתת לכם מענה מקצועי ונכון, לספק לכם מידע ואפשרויות לתכנית טיפול. ניתן לברר עם איש המקצוע את גישתו ולבדוק עם עצמך האם גישה זו מתאימה עבורך.

בהחלט מקובל להתלבט בין אנשי מקצוע לפני התחלה של תהליך כה חשוב.

במכון תל-אביב לפסיכותרפיה אנו נותנים דגש רב על מקצועיותם ומיומנותם של אנשי הצוות במכון. היתרון של מכון מסוג זה על פני פנייה למטפל פרטי היא שיש מסגרת טיפולית מסודרת במכון, שיתוף פעולה וייעוץ בין אנשי הצוות, ועזרה בהפניה למטפל המתאים ביותר ע"י מנהל המכון, שגם יכול לסייע בלבטים איך לבחור פסיכולוג מתאים ביותר עבורך.

מעוניינים שנצור קשר?

מה חשוב לבדוק בעת בחירת פסיכולוג?

אנו מגיעים אל ההחלטה איך לבחור פסיכולוג עם חששות מסוימים. האם הוא האדם שיכול לעזור לי? האם הוא מקצועי? איך אדע שהמטפל באמת רוצה בטובתי? האם הוא באמת יבין אותי כמו שאני רוצה? אלו שאלות טובות ולגיטימיות בתהליך חיפוש פסיכולוג. מדובר בתהליך של חיפוש ובחינה של אפשרויות שונות, גישות שונות ועלויות שונות.

ניתן להגיע לפגישת היכרות בה תוכלו להרגיש אם המטפל אכן תואם את ציפיותיכם. האם הוא מבין היטב את שאמרתם ומרגיש את שעל לבכם, האם קיימת כימיה בשיחה ושפה משותפת. עד כמה אתם מרגישים שתוכלו להיחשף בפני אותו פסיכולוג. אלו שאלות שקשה מאוד לענות עליהן לאחר פגישה אחת, אך לעתים כבר קיימת תחושה ראשונית.

הרגישו נוח לשאול שאלות רבות: היכן התמחה ולמד, מהו התעריף, מהם ימי הקבלה בקליניקה, האם בעל ניסיון ומומחיות בתחום הקשור אל הקושי שבגללו הגעתם לטיפול וכו'. שיחה הכוללת שאלות ותשובות באופן פתוח תקל בשאלתכם איך לבחור פסיכולוג.

כל הנעשה בחדר הטיפולים הינו פועל יוצא של האינטראקציה המיוחדת והשונה הנוצרת בין המטפל ובין המטופל, שבוע אחר שבוע. ולכן, ניתן לראות את בחירת המטפל כבחירת שותף למסע. מדובר בבחירה אינטואיטיבית לרוב. האדם הפונה לטיפול צריך להרגיש בנוח בפגישה הראשונית להיחשף בפני המטפל שמולו. המרחב הטיפולי אמור להוות מרחב מאפשר ובטוח עבור המטופל. אך גם כאשר עולים חששות ואין את החיבור המיידי המיוחל, ניתן לבחון זאת מספר פגישות בשביל להגיע להחלטה סופית.

 

אנו, במכון תל אביב לפסיכותרפיה, מאמינים כי כל מקרה לגופו וכי עבור כל אדם עומדים השיקולים והלבטים המייצגים את עולמו הפנימי. ומעמידים לרשות מטופלנו מטפלים ומטפלות מוסמכים בשיטות שונות. במידה והאדם מתקשה לבחור על דעת עצמו, אנו מסייעים לו למצוא את ההתאמה הטובה ביותר עבורו.

האם לבחור בפסיכולוג או בפסיכולוגית?

עבור חלק מהאנשים השאלה איך לבחור פסיכולוג הינה ברורה ואין לבטים בהקשר למין המטפל או לגישת הטיפול. ועבור חלק מהאנשים מתעוררים לבטים בנושאים אלו וישנה חשיבות מכרעת בבחירות אשר ייעשו על ידו.

מדובר בהתלבטות די נפוצה בקרב אלו המעוניינים ללכת לסיוע באמצעות טיפול פסיכולוגי. אדם שרוצה לעבור תהליך בו הוא נוגע בקשיים הגדולים של חייו, במקומות קשים ורגישים בנפשו, לא פעם שואל את עצמו האם הוא מעדיף לחשוף את עצמו מול גבר (פסיכולוג) או מול אשה (פסיכולוגית). הדילמה לגיטימית וכמעט כל אדם שפונה לטיפול פסיכולוגי מקדיש לה מחשבה.

המקורות לדילמה הם רבים. ישנם אנשים שמרגישים יותר בנוח ליד אחד מהמינים, לדוגמה – נשים חרדיות לרוב עשוית להעדיף פסיכולוגית, כיוון שאינן מרגישות בנוח להסתגר עם גבר באותו חדר ואינן מרגישות בנוח לדבר בפתיחות על כל היבטי חייהן אל מול גבר גם אם הוא הוא מקצועי ביותר.

חלק מהמתלבטים עם מי הם מעוניינים לעבור תהליך חשים שאולי גבר או אישה יוכלו להבין טוב יותר את שהם מרגישים, להזדהות יותר ולכן גם לעזור להם יותר. בעצם הם מנסים להתאים את הבעיה עצמה ממנה הם סובלים למין המטפל.

לדוגמה – אשה שמרגישה שהאחריות הגדולה שלה כלפי הבית והילדים פוגמת התפתחות המקצועית וחשה תסכול אל מול בעלה הקרייריסט יכולה לחוש כי פסיכולוגית תבין אותה יותר ואישה אחרת תרגיש שדווקא תתחבר טוב יותר אל מטפל.

נשים שהיו קרבן להתעללות מינית לעתים מעדיפות פסיכולוגית, ולעתים יעדיפו פסיכולוג אתו יוכלו לעבור תהליך רגשי קרוב ולחוות קשר אינטימי מיטיב מול גבר ולהתגבר על הפחדים. ההעדפה משתנה מאדם לאדם ומבעיה לבעיה.

במצב בו הפונה לטיפול מרגיש שהוא יודע מה הוא מעדיף, או מה הוא צריך, ההמלצה המתבקשת היא ללכת עם נטיית הלב וההרגשה הפנימית. במהלך הטיפול ניתן להעלות את הסיבות להעדפה וזה יאפשר לשפוך אור נוסף ולתרום לעומק הטיפול.

במרבית המקרים הדילמה אינה נפתרת בקלות, והאדם מוצא עצמו מתלבט ומתלבט, מתייעץ עם חברים קרובים, מוצא יתרונות וחסרונות בכל צד ולא מצליח להגיע לידי החלטה. בינתיים המצוקה גוברת והטיפול מתעכב. ההנחה הבסיסית לדילמה היא שפסיכולוג או פסיכולוגית מושפעים ממינם ותהיה לכך השפעה על איכות הטיפול.

הנחה זו אינה נכונה, ואיכות הטיפול אינה תלויה במינו של המטפל אלא במקצועיות וניסיון וכמובן בחיבור טוב בין המטפל למטופל. הנחה נוספת היא שאל מול גבר או אישה יאמרו דברים שונים ע"י המטופל, גם הנחה זו אינה נכונה ברוב המקרים כיוון שהמטופל באופן תת מודע מעלה ומשחזר חוויות וקשרים משמעותיים אל מול המטפל ללא קשר למינו.

כך שבהתלבטות לגבי פסיכולוג קליני ההמלצה היא פשוט לחפש איש מקצוע טוב, מנוסה, שמתמחה בנושאים שבגללם אתם רוצים ללכת לטיפול, ולא להכניס את מינו כשיקול ראשון אלא אם מדובר בנושא רלוונטי ומהותי.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר