פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
טיפול בזוגיות
איך להתגבר על פרידה

איך להתגבר על פרידה

איך מתמודדים עם פרידה?

כל אדם יוכל לספר לנו על חווית פרידה שהייתה לו בחיים, אנו זוכרים פרידות ואילו הכואבות במיוחד נשארות חקוקות בליבנו ,גם כשנזכר בהן לאחר שנים ליבנו יחסיר פעימה. מי שחווה פרידה קשה, פרידה פתאומית או פרידה חד צדדית יודע שהעצב, הכאב, הבדידות שאחרי וההסתגלות לחיים החדשים עלולים לשהות עמך המון זמן.  בכוחה של פרידה מזוגיות לטלטל את כל אבני היסוד שנשענת עליהם, את הביטחון שלך, את תפיסת עולמך, את משפחתך, את ההתנהלות היומיומית שלך, את המצב הכלכלי שלך, את התוכניות לעתיד שרקמת, את מצב הרוח שלך ומצבך הנפשי.

מאידך, בכוחן של פרידות גם להוביל בסופו של דבר למשהו חדש, להתפתחות מחודשת וטובה, לשינוי חיובי בחיים. אם אתה חווה פרידה שאתה לא מצליח להתמודד איתה לבדך ואינך רואה את האופק מעבר לפינה, אנחנו יכולים לעזור לך. ליווי פסיכולוגי בפרידות יכול להוות בסיס חזק לצמיחה מחודשת. הטיפול הוא מרחב לעיבוד, לפורקן, לשיקוף, לקבלה ולהחזקה יחד איתך את התהליך. אנחנו לומדים להכיר אותך מקרוב ובתהליך עומק נוכל לעזור לך להתחזק ולראות דברים קצת אחרת.

מעוניינים שנצור קשר?

למה כל כך קשה להתגבר על פרידה?

זוגיות היא אחד הדברים המרכזיים שמנהלים את חיינו, אנחנו חושבים על עצמנו דרך מערכות יחסים שאנחנו מנהלים, אנחנו בונים ביטחון ושמחה באמצעות מערכות היחסים שלנו, אנו חיים 24 שעות ביממה עם האדם אותו אנו אוהבים ויחד איתו צועדים בחיינו. על כן – פרידה מבן זוג היא ארוע מטלטל שמשליך על כל רבדיי חיינו – ומכאן הקושי להתגבר על פרידה.

כמובן שהיכולת להתגבר על פרידה תלויה במאפייניה, האם היא חד צדדית? האם זו הייתה החלטה משותפת? האם עוד יש אהבה גדולה בפנים למרות הפרידה? האם זו הייתה פרידה בעקבות אכזבה ופגיעה? כל מאפיין משפיע על הרגשות שלנו ועל איך שאנו נתפוס את הפרידה ונפעל לאחריה. מה שקורה לרוב לאחר הפרידה היא שתחושת הלבד פורצת פנימה בדלת, ומחלחלת אל ביתנו, מיטתנו, מחשבותינו וליבנו. הריק שנוצר לאחר שחיים בזוג הוא מאוד גדול וזה דבר נוסף להתמודד עימו מלבד הכאב, הגעגוע,האכזבה.

איך להתמודד עם פרידה?

מה עושים עם התחושות שעולות לאחר הפרידה? גם אם הפרידה הייתה מתוכננת המון זמן, וגם אם הכנת עצמך אליה, ברגע בו נפרדתם, בבתים, בלבבות, בתקשורת, זה הרגע בו באמת נדרשים לכוון מחדש את הדרך בחיים. כל כך הרבה רגשות צפים, בעיות, אילוצים, מחשבות על אפשרויות שנסגרו וכאלו שנפתחו, הנה כמה עצות למנסים להתגבר על פרידה:

  • חשוב מאוד לעורר לחיים את מעגל התמיכה הטבעי שלכם, חברים טובים, משפחה תומכת, כולם ישמחו להיות שם עבורכם, לשמוע, לחבק, להבין מה קרה, נסו כמה שיותר לדבר על זה ולא לשמור בפנים, זה משחרר, עוזר לעיבוד של הפרידה ומעורר את הסביבה להית בהתכווננות אליכם.
  • אם אתם בקשר עם האדם ממנו נפרדתם – דייקו במינונים ובסוג התקשורת עימו. תבדקו האם התקשורת עימו מרגיעה אתכם או מכבידה עליכם, אם נפרדתם בטוב ואתם משוחחים לפעמים או יש לכם קשר בעקבות ילדים או סיבות אחרות, בחרו את דרך התקשורת המדוייקת לכם. אם שיחת טלפון יוצרת אצלכם ימים רצופים של כאב ובכי, אולי עדיף לתקשר בהודעות, אם מפגשים מכניסים אתכם לחוסר יציבות אולי כדאי לוותר עליהם.
  • זמנו לחיים שלכם משהו חדש, פעילות שהייתם עושים פעם והפסקתם, משהו שמענין אתכם ושאתם נהנים לעשותו כשאתם לבדכם. מצאו כמה פעילויות שכאלו כך שהשהות לבד עם עצמכם תהפוך לנעימה ומתגמלת.
  • פנו לעזרה אם צריך! אם אתם מרגישים שאתם לא מתמודדים היטב ושוקעים פנו לעזרה מקצועית, היא יכולה לעזור לכם להוביל את עצמכם לשינוי והתפתחות. טיפול פסיכולוגי לאחר פרידה הוא מענה יעיל על מנת לחזק את עצמך, להבין את משמעות הפרידה בחייך ובאישיותך ולבסס את חייך החדשים. בטיפול פסיכולוגי ניתן להבין את דפוסי החשיבה וההתנהגות שלך שמשפיעים על ההתמודדות שלך עם פרידות, את היחס הקדום שלך לפרידות עוד מילדותך ומערכות יחסים אחרות שהיית בהם, המידע הזה יכול לעזור לקבל את הפרידה הנוכחית ולהמשיך לצמיחה.

לתת לזמן לעשות את שלו

בהתמודדות והתגברות על פרידה יש שלבים ידועים מראש שלרוב צועדים בהם, והם מגיעים עם הזמן:

השלב הראשון הוא שלב ההכחשה בו אנו מרגישים הלם פנימי ומתקשים להאמין שכך קרה, בשלב זה נשמע אנשים אומרים "זה לא אמיתי", "זה לא קורה לי", והוא מגיע במלואו בפרידות יותר פתאומיות או חד צדדיות.

לאחר מכן מגיע שלב של כעס, בו כועסים על שכך קרה, כועסים על העולם החיצוני, על השינויים המכבידים שמגיעים עם הפרידה, וכועסים על בן הזוג ממנו נפרדים.

לאחר מכן נכנסים לשלב של קבלת המציאות כפי שהיא והתודעה לא מפעילה הלם או כעס אלא מתחילה להסתגל למצב החדש כמצב שנשאר, ההבנה והקבלה של מה שקרה מתבססת ולא עוסקים יותר בשאלות של למה ואיך זה קרה.

לאחר הקבלה של סיפור החיים שלי מגיע שלב העצב הגדול, בשלב זה יש שנשארים המון זמן. זה השלב שבו מתאבלים על כל מה שרציתם ואינו, על היחסים שלא צלחו, על ההשלכות של הפרידה, על האהבה שנותרה מאחור ונפרדים אט אט מכל הרצונות והחלומות שהיו בהקשר של היחסים.

כך הנפש מתפנה להגיע אל שלב הצמיחה מחדש , מחפשים את הדרך החדשה, את הדרך לעשות זאת טוב יותר, מלאים רצון וחיוניות לזוגיות חדשה וטובה, מגיעה הקלה רגשית גדולה שמאפשרת פתיחת דלתות לשינוי וזוגיות חדשה.

ולפעמים צריך קצת עזרה- טיפול פסיכולוגי להתמודדות עם פרידה

איך להתמודד עם פרידה קשה? כזו שמשאירה אותנו בשלב העצב ולא מצליחים להתרומם ממנה? לפעמים לא צריך לעשות זאת לבד, טיפול פסיכולוגי יכול לעזור עד מאוד בהתגברות על פרידה. אנחנו פוגשים בקליניקה אנשים שמגיעים לטיפול ומגלים שפרידה שקרתה לפני שנתיים עוד פועמת ,יוצרת כאב עז, ומנהלת את הנפש.

בטיפול מציפים את הנושא מכל הכיוונים שלו, כך שכל מה שנמצא עמוק בפנים ידובר ויעבור תהליך עיבוד, עוסקים במשמעות של הפרידה, של אובדן, בפחד להיות לבד, בתחושת האשמה העצמית או הכעס על בן הזוג ממנו נפרדתם, בסיבות לפרידה ובתיקונים שאתם רוצים לקשר הבא, הבנה של דפוסי העבר שהשפיעו על הקשר ועל תפיסת הזוגיות.

הקשר עם המטפל ותהליך העיבוד מסייעים רבות להקלה בכאב ומהווים נדבך חשוב בצמיחה וההתפתחות האישית. הפרידה הינה חוויה כואבת ומורכבת, אך עם טיפול נכון, טמונה בה הזדמנות למעוף וצמיחה בהמשך החיים, הכאב יכול להיות מתועל ולהניע תהליכים חשובים בהמשך חייו של האדם.

הטיפול בהתמודדות עם פרידה נעשה בעזרת טיפול פסיכולוגי דינאמי שמאפשר כניסה אל הרובדים העמוקים הנדרשים לעיבוד והקלה. פנו אלינו לעזרה ונשמח לסייע לכם בהתמודדות.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר