פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
מאמרים
איך למצוא אהבה וזוגיות?

איך למצוא אהבה וזוגיות?

מציאת אהבה

מה מחבר בסופו של דבר אנשים יחד? חלומות? עבר משותף? מאמרים רבים נכתבו בתחום הפסיכולוגיה החברתית על אהבה, כאשר מרביתם מנסים לגלות ולהבין מה מחבר בינינו לבין זולתנו. מסתבר כי למאפייני הסיטואציה קיימת השפעה רבה על יכולת ההתחברות של שני אנשים והיכולת להבין את השאלה איך למצוא אהבה.

 

 

משבר מקרב בין הלבבות

ידוע ממחקרים שונים בתחום הפסיכולוגיה כי כאשר אנשים מצויים בסיטואציה של משבר, חרדה ופחד הם מוצאים נחמה באחר, לכן ניתן לצפות שאנשים אשר חווים פחד יתחברו האחד עם זולתו וייצרו קשר אמיץ. ייתכן שדווקא המציאות במדינת ישראל יכולה להיות קרקע פוריה להתפתחותם של יחסים ואהבות במצבי חרדה ופחד.

 

מציאת אהבה בקרב מה שנעים ומוכר

פסיכולוגיה חברתית הצביעה על כך שלא פעם דווקא חשיפה ודברים מוכרים מעוררים בנו אהבה ואהדה לזולת. ואם נחשוב על כך היטב נראה שיש בזה לא מעט. אפילו יחסים שהתפתחו כתוצאה מפגישות חוזרות ונשנות במכולת יכולים להוביל מערכת יחסים ארוכה ומבוססת. לפי ספרי פסיכולוגיה חברתית ומאמרים עולה כי החשיפה הרבה מורידה את תחושת חוסר הודאות והמוכרות היא שמביאה לאהדה. אולם נראה כי למפגש הראשוני בין השניים ולרושם הראשוני נודעת חשיבות רבה בקביעת האהדה. אם הרושם הראשוני היה חיובי – צפויה להתפתח מערכת יחסים בעוד שאם הרושם הראשוני היה שלילי – אין לצפות להתפתחותם של יחסי אהבה וחיבה.


ליצירת קשר עם איתמר פסקל פסיכולוג קליני המתמחה בנושא:


לכידות חברתית היא מפתח חשוב

כדי שאדם יהיה מסופק ובעל ביטחון ויגשים את מלוא הפוטנציאל הגלום שלו, צריך שיתקיים בנוסף למה שהוא יכול לקבל בחיים, תחושה של לכידות חברתית. תחושה חברתית הינה העניין האותנטי בבני אדם אחרים, מלווה באכפתיות ורצון אמיתי לתרום לרווחתם והתפתחותם. תחושה חברתית עוזרת למעשה להתמודד טוב יותר עם שטף החיים: עבודה, חברה ואינטימיות דרך שיתופי פעולה פוריים. ניתן להקביל את רמת הלכידות החברתית לרמת איכות החיים הרגשית, ועל מנת שתתרחש במלואה קיימים מספר נושאים העומדים בבסיס החיים החברתיים: יש להכיר בקיומו של שוויון חברתי, הזכות לכבוד ראוי הינה בסיסית לכל אדם, אין אדם יכול לשלוט על רעהו, וצורך בפיתוח של על שייכות, תחושת ערך משותף ואינטרס חברתי המובילים לשיתופי פעולה.

הקשר בין מציאת זוגיות להתחשבות בזולות

כולנו נולדים כיצורים חברתיים בעל יכולת מולדת לשיתוף פעולה הישרדותי, וכמובן שיש צורך לטפח את היכולת הזו. עלינו כהורים לפעול על מנת שלילדינו יהיו ההזדמנויות לשיתופי פעולה הדדיים. למשל אנו יכולים לנהל סדר יום בבית שמותאם לכולם ולא רק סביב הילד על מנת ליצור יותר אינטראקציות חברתיות, אנו יכולים לאפשר לילדים לתרום עוד מגיל מוקדם, להביע את רצונם, לעזור האחד לרעהו, לשתף את הקטנים בחייכם, להתייעץ איתם, לתת דגש על ערכיות של כבוד אנושי ואכפתיות לזולת, להתחלק בקיים כגון צעצועים ולהתחשב באחר. וכמובן להיות נדיבים במחמאות, לומר לכל אחד מבני הבית משהו שאתם מעריכים בעשייתו ולעודד התחשבות וגילויי איכפתיות.

בד בבד יש להיזהר מבורות נפשיים שונים העלולים לפגום בדימוי העצמי וביכולת לראות את האחר, כגון פינוק יתר על המידה, למשל לעשות בשביל הילד מה שהוא יכול לעשות בעצמו, ובכך למנוע ממנו התנסות עצמית של ניסוי וטעייה. להימנע מביקורת שלילית ולעג.

 

 

האם אנו נמשכים לדומים לנו?

מחקרי פסיכולוגיה חברתית שהציגו את תיאורית האיזון ההכרתי של היידר (Heider, 1958) הראו כי האדם אוהב לחיות בהרמוניה ואיזון ושואף אף לקבל איזון חיובי על דעותיו – מהזולת. היידר דיבר על דמיון בין הדעות והעמדות שלנו לבין דעותיהם ועמדותיהם של הזולת. מצב לא מאוזן מתרחש כאשר פלוני ואלמוני חשים באופן שונה באשר לנושא מסוים. כאשר קיימת נטייה להימשך לאנשים שמסייעים לפרט לחוש מאוזן הכרתית ולהימנע ממגע אנשים שמפרים את אותה הרמוניה. כלומר דרושה ההסכמה של האחר על מנת לחוש נעים יותר עם העצמי. ולכן הנטיה להמשך יותר לאנשים הדומים לנו, לפחות בדעותיהם.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר