פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
טיפול בדיכאון
דיכאון אחרי לידה

דיכאון אחרי לידה

טיפול בילדים

דיכאון אחרי לידה (postpartum depression) היא הפרעת מצב רוח העלולה להופיע בקרב אמהות בתקופה שלאחר הלידה. הדיכאון עלול להופיע בדרך כלל כשלושה-ארבעה שבועות אחרי הלידה, ועשוי להימשך עד שישה חודשים אחרי הלידה.

ההפרעה מתאפיינת ברמה חריגה של עצבות, תשישות וחרדה, נסיגה חברתית וצמצום כללי של האדם במגע עם העולם סביבו, ובמיוחד קושי לטפל בתינוק.

תנודות במצב הרוח הן דבר טבעי ונפוץ בקרב אמהות טריות, ולא תמיד פירושן דיכאון אחרי לידה. רוב האמהות חוות דיכאון קל מיד לאחר הלידה, תופעה המכונה ״בייבי בלוז״. התסמינים מופיעים על-פי רוב יומיים-שלושה לאחר הלידה וכוללים חוסר ריכוז, תיאבון מוגבר או מופחת, קשיי הירדמות והפרעות שינה, עצבנות ונטייה מוגברת לבכי.

אז מתי צריך לפנות לטיפול?

קיים חשש לדיכאון אחרי לידה כאשר התסמינים שהוזכרו לעיל נמשכים מעבר לשבועיים, או מחמירים עד כדי פגיעה בתפקוד. בנוסף עשויים להופיע התסמינים הבאים:

  • תחושת ריקנות וחוסר ערך עצמי
  • תחושת זעם בלתי נשלטת
  • חוסר עניין בפנאי ובעיסוקים אחרים
  • תפיסת מרחק או המנעות מהקרובים אליך
  • קושי ביצירת קשר רגשי עם התינוק
  • ספקות באשר ליכולתך לדאוג לתינוק

חשוב לזכור כי אבחון יכול להיעשות רק על-ידי איש מקצוע המוסמך לכך – אולם ייעוץ ותמיכה יכולים להקל מאוד במקרה של קושי נפשי או חרדה, ולכן מומלץ לפנות לעזרה מקצועית בכל מקרה של חשש.

מעוניינים שנצור קשר?

מה גורם לדיכאון אחרי לידה?

אחד הגורמים המשמעותיים ביותר הוא שינויים הורמונליים. במהלך ההריון עולות רמות האסטרוגן והפרוגסטורון למינון הגבוה פי עשרה מהרמה הרגילה. לאחר הלידה, צונחות רמות ההורמונים הללו בחזרה תוך שלושה ימים, תהליך המשפיע כימית על המוח וגורם לשינויי מצב רוח.

האופן המדוייק בו מושפע המוח משינויים אלה עדיין אינו מובן לנו לחלוטין, דבר המקשה על צפי ומניעה של דיכאון אחרי לידה. בנוסף, תשישות פיזית כתוצאה מהלידה עצמה ומחוסר שינה, כמו גם חששות וספקות בנוגע להורות ולשלום התינוק, משפיעים אף הם על מצבה הנפשי של האם.

ישנם כמה גורמי סיכון לדיכאון אחרי לידה ובראשם היסטוריה אישית או משפחתית של דיכאון, הפרעות מצב רוח או מחלות נפש. גורמי סיכון נוספים הינם לידה של תאומים או שלישייה, קשיים בהנקה, שימוש בסמים או באלכוהול, או קיומו של ארוע טראומתי בסמוך ללידה. ישנה גם קורלציה עם קיומם של רגשות מעורבים ביחס להריון לא רצוי או לא מתוכנן, והיעדר של רשת תמיכה מספקת.

מהן אפשרויות הטיפול בדיכאון אחרי לידה?

ישנו מגוון של אפשרויות טיפול בדיכאון אחרי לידה. בכל מקרה של התלבטות למי פונים, מומלץ לגשת לייעוץ פסיכולוגי על מנת לברר מהו הקושי.

אנו במכון תל אביב לפסיכותרפיה יודעים לאבחן ולהעריך במה מדובר. במכון עובדים פסיכולוגים קליניים בעלי הכשרה מתאימה וניסיון רב.

אפשרות נוספת הינה טיפול תרופתי, שעל-פי-רוב כולל נוגדי דיכאון המשפיעים על הכימיקלים במח שמסדירים מצבי רוח. טיפול תרופתי מסוג זה אינו מוכרח לבוא על חשבון הנקה, ונטילה בטוחה ומבוקרת על-פי הוראות הרופא אינה פוגעת בתינוק. ניתן להתייעץ במכון תל אביב לפסיכותרפיה עם ד"ר שירה כהן, פסיכיאטרית מומחית ומנוסה בתחום זה.

טיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי מתאים יכול להיות בעל השפעה מכרעת בהקשר של דיכאון אחרי לידה. אם יש לך חשש שאת או מישהי קרובה אליך סובלת מדיכאון אחרי לידה, את מוזמנת לפנות אלינו לייעוץ ונשמח להפנות אותך לטיפול המתאים.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר