פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
מאמרים
דיכאון וחרדה

דיכאון וחרדה

טיפול בדיכאון

דיכאון וחרדה - שניים שהם אחד?

בעולם בריאות הנפש בו לעיתים אבחנות מכתיבות את סוג הטיפול, דיכאון וחרדה נחשבות שתי הפרעות נפרדות. אך הלכה למעשה, בחיי היומיום, רבים סובלים משני המצבים, לעיתים בו זמנית. סקרים מראים שמתוך אלו שמדווחים כי סובלים מהפרעות במצב הרוח, ל-60-70% מאלה הסובלים מדיכאון יש גם חרדה. ויתר על כן, 50% מאלו הסובלים מחרדה כרונית הם גם בעלי סימפטומים של דיכאון קליני.

קיומם של דיכאון וחרדה בו זמנית אינו פשוט, וכרוך במספר השלכות. קיום בו זמני עלול ליצור הפרעה כרונית יותר (מתמשכת לאורך זמן), קושי רב יותר להתגבר על הקשיים הרגשיים, קושי מוגבר בתפקוד השוטף בכל החזיתות: בעבודה, בזוגיות, מול המשפחה וכו'. בנוסף, מצב זה עלול להעלות את הסיכון האובדני במידה וקיים.

מחקרים בעולם בנושא הפרעות מצב רוח נעות במגמה של דיון בחרדה ודיכאון לא כשתי הפרעות נפרדות, אלה כשני פנים לאותה הפרעה. לדוגמא, ד"ר דייויד בארלו, מנהל מרכז החרדה באוניברסיטת בוסטון, טוען כי לחרדה ודיכאון גנטיקה דומה, הם חופפים בהיבט הנוירוביולוגי, והאופי הפסיכולוגי והביולוגי די דומה. ד"ר בארלו טוען כי ניתן לראות זאת כך שאנשים עם חרדה מגיבים ללחצים וקשיים שונים בחיים, וחלקם מפתחים מעבר לכך גם דיכאון. בארלו מסביר כי חרדה היא סוג של הסתכלות אל העתיד, שמשהו מסוכן עלול להתרחש, ודיכאון מוסיף על כך חשיבה כגון "אני לא אצליח להתמודד עם.. אולי אוותר.." ודיכאון הוא למעשה כיבוי מסוים של ההתנהגות.

מעוניינים שנצור קשר?

גורמים המעלים את הסיכון לשילוב בין חרדה ודיכאון

נמצא שהמרכיב המשפחתי משפיע מאוד על סיכון לסבול משילוב של חרדה ודיכאון. במידה וקיימת היסטוריה משפחתית המשלבת בין השניים. מדובר בחרדות לסוגיהן לדוגמא: הפרעה אובססיבית קומפולסיבית OCD, התקף פאניקה, חרדה חברתית וכו'.

עוד נמצא כי התפתחות של הפרעת חרדה ראשונה לאחר גיל 40 עלולה להיות מלווה גם בדיכאון. כיום הגיל הממוצע להופעת הפרעת חרדה כלשהי הינה בילדות המאוחרת או בגיל ההתבגרות. נמצא כי קיימת הזדמנות למניעת דיכאון יחד עם החרדה כאשר נעשה טיפול בחרדה בזמן תוך לימוד מיומנויות קוגנטיביות, לדוגמא שינוי תפיסתי של הערכת יתר של סיכון מסוים (הגורם לחרדה) והמעטת ערך העצמי ביכולת להתמודד עם אותו סיכון (הגורם לדיכאון). שילוב של חרדה ודיכאון מגיל צעיר עשויים לפתח סגנון התמודדות נמנע, בדידות וניתוק.

טיפול בדיכאון קליני

טיפול בדיכאון וחרדה באמצעות CBT

לעיתים קשה להבחין בין חרדה לדכאון בגלל הקירבה ביניהם. כך גם בטיפול: גם טיפול CBT קוגנטיבי התנהגותי נפוץ מאוד עבור שניהם וגם טיפול תרופתי מסוג SSRI (מעכבי ספיגת סרוטונין סלקטיבית) הנפוץ לטיפול בדיכאון יעיל גם לטיפול בחרדות.

ניתן לטפל בחרדות ובדיכאון גם בשילוב טיפול תרופתי, אך ישנם מטופלים המעדיפים לטפל רק באמצעות טיפול פסיכולוגי CBT על מנת למנוע הישנות וליצור יותר שביעות רצון מתוך תחושה של אחריות אישית להצלחת הטיפול.

טיפול בחרדות ודיכאון באמצעות CBT

טיפול CBT נמצא יעיל עבור שתי ההפרעות, ומסוגל לטפל הן בדיכאון והן בחרדה באותה עת, ובעל יישומים לשניהם. לעיתים דיכאון גורם לירידה משמעותית ביכולת לתפקד ולכן יש צורך לטפל בו קודם. למשל טיפול בחרדה דרך חשיפה הדרגתית לגורם המרתיע דורשת מאמץ וכוחות, שלעתים לאדם הסובל מדיכאון קשה לבצע.

טיפול CBT ממוצע נערך בין 12-15 שבועות, וניתן לצפות לשינוי כבר אחרי 6 שבועות במידה ויש שיתוף פעולה אקטיבי עם הטיפול. יש שיעורי בית לתרגל וביצוע של שינויים מסויימים באורח החיים כגון זיהוי של מחשבות ורגשות ושימוש בכלים נוספים.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר