פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
שאלות ותשובות
סודיות בטיפול פסיכולוגי

סודיות בטיפול פסיכולוגי

סודיות בטיפול פסיכולוגי

שמירה על סודיות במהלך טיפול פסיכולוגי הינה נדבך חשוב ואבן יסוד של הקשר הטיפולי. הסודיות בטיפול פסיכולוגי הנה חלק חשוב ביצירת האמון בין המטפל והמטופל, שכן האמון הנו משאב חיוני ומהותי ברפואה וכן בבריאות הנפש. נידרשת מהמטפל רמה גבוהה של אמון ודיסקרטיות, בכדי לאפשר למטופל להיחשף, בצורה כזו שתאפשר את האבחנה המדויקת והטיפול המתאים.

 

 

האם המטפל חייב לשמור על סודיות בטיפול פסיכולוגי?

השמירה על הסודיות היא כלי הכרחי לעבודתו של המטפל. הוא חשוב למטופל ומשרת את ייעוד הפסיכולוג למעשה לעזור לפרט ולזולת.

עיקרון החיסיון הוא למעשה העיקרון החשוב והבסיסי ביותר המאפיין את יחסי המטפל-מטופל. במיוחד כאשר מדובר בטיפול פסיכולוגי. על המטפל חלה חובה לשמור את כל הנאמר במהלך הטיפול כחסוי. אפילו לאחר שתהליך מסתיים, אף זמן רב לאחר מכן.

סודיות בטיפול פסיכולוגי איננה רק חובה חוקית וטכנית, היא מהווה את את הצעד החשוב ביותר לקראת טיפול פסיכולוגי אפקטיבי. שכן במסגרת הטיפול המטופל מרגיש נינוח ובטוח לחשוף את עצמו ואת רגשותיו הכמוסים ביותר.

מעוניינים שנצור קשר?

עיקרון נוסף חשוב שמהווה נדבך מהותי בטיפול הפסיכולוגי, הנו שימת הגבולות הברורים בין שני הצדדים. היחסים בהכרח מקצועיים. על מנת שהמטפל יהווה דמות ניטרלית, אובייקטיבית, ביחס למטופל, על המטפל להיות צופה מן הצד ולא לקחת בחיי המטופל חלק פעיל.

מעבר לכך, חלה על המטפל חובה מתוקף מעמדו, לגלות הכלה, כמעט אינסופית. בכל טיפול פסיכותרפי, בין אם פסיכולוגי או אחר, יכולת ההקשבה למטופל הנה מרכיב בסיסי במערכת היחסית הטיפולית שנרקמת וכמובן בביסוס האמון הראשוני של המטופל ביחס למטפלו.

חשוב לציין כי על אף שמירת הגבולות הברורים, ועל סודיות בטיפול פסיכולוגי,  מטפל טוב יהיה כזה שידע ליצור קשר אישי. וזהו אתגר לא פשוט שעומד בפני המטפל, לשמור על ריחוק מקצועי תוך קירבה מסוימת כלשהי.

אחת הבעיות שמתעוררות אל מול המטפל, היא כאשר המטופל חושף בפני מטפלו דברים שלא יוכל לומר לאף אחד אחר, לעתים אף בהקשר של וידוי על מעשה לא חוקי, שבנסיבות אחרות היה דורש פנייה למשטרה.

ובכל זאת, כאמור, חובת סודיות בטיפול פסיכולוגי מוטלת על אנשי המקצוע ומגנה על הטיפול, היא מאפשרת את השיח הפתוח ושיתוף הפעולה ההכרחי של המטופל.

במכון תל אביב לפסיכותרפיה – לנו המטפלים, ערכים אשר מנחים אותנו. העיקרון שעומד בראש ובראשונה הנו לשמור על הסודיות בטיפול, בכל מקרה שהוא, זהו בסיס לכבוד זכויות האדם, צנעת הפרט והזכות לפרטיות.

על פי חוק הפסיכולוגים המבוסס על תקנות של משרד הבריאות, חלה על המטפל חובה לשמור על סודיות בטיפול פסיכולוגי ופרטיות המטופלים. כל העברה של מידע יכולה להתבצע רק באישורו של המטופל, כאשר המטופל אכן רוצה בכך.

במכון כל פרטי המטופלים נרשמים תחת חיסיון טיפולי. המכון הנו מוסד פרטי ולכן לא חלה על המכון כל חובה להעביר פרטים כאלו או אחרים לגורם או גוף כלשהו. יחד עם זאת, חשוב לציין כי יתכנו מקרים קיצוניים, בהם חלה חובת דיווח על המטפל להפרת חובת הסודיות, לדוגמה במקרה של אלימות או סכנה ממשית, או לחלופין צו בקשה מבית משפט.

יש להדגיש שמכון תל-אביב לפסיכותרפיה רגיש מאוד לכל נושא הפרטיות והדיסקרטיות, ועושה מאמצים רבים על מנת לשמור על פרטיותם של המטופלים.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר