פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
שאלות ותשובות
האם טיפול פסיכולוגי עוזר?

האם טיפול פסיכולוגי עוזר?

האם טיפול פסיכולוגי עוזר

איך אדע שהטיפול באמת עוזר?

פנייה לטיפול פסיכולוגי מעידה על אמונה, תקווה ורצון אמיתי בשינוי. רוב האנשים יפנו לטיפול פסיכולוגי לאחר שניסו להתמודד בכוחות עצמם עם המצוקה, התסכול, הכאב, או הסבל שהתעררו. בדרך כלל, לאחר נסיונות חוזרים ונשנים שלא הביאו להקלה, האדם יחליט כי הוא זקוק לסיוע ותמיכה מקצועית, מתוך התקווה שהמטפל עשוי לעזור לו במקומות בהם הוא, או סביבתו הקרובה לא הצליחו לסייע. במאמר זה ננסה לענות על השאלה האם טיפול פסיכולוגי עוזר.

מחקרים שבחנו את ההשפעה של הפסיכותרפיה על האדם, הצביעו על כך כי רוב האנשים שפנו לטיפול פסיכולוגי, חוו שיפור משמעותי בסמפטומים אשר הביאו אותם מלכתחילה לטיפול. ואף כי הטיפול עזר בקשיים ובעיות נוספות במישורי החיים שהתעוררו במהלך הטיפול.

אותם מחקרים שהוכיחו את יעילות הטיפול וענו בחיוב על השאלה האם טיפול פסיכולוגי עוזר, העידו כי הגורם המשמעותי ביותר להצלחת הטיפול הינו איכות הקשר אשר נרקם בין המטפל לבין המטופל. כאשר אינו נוצר החיבור הדרוש, סיכויי ההצלחה של הטיפול צונחים. ולכן הטענה הינה שכאשר אין התאמה בין מטפל ומטופל, זוהי נקודה קריטית שיכולה לפגוע רבות בהצלחת הטיפול. גם כאשר המטפל הינו בעל ניסיון רב ונחשב למטפל מהשורה הראשונה.

מעוניינים שנצור קשר?

תוהים האם הטיפול עוזר? בדקו את הסימנים

ולכן, על מנת לבחון את השאלה עם עצמינו, האם טיפול פסיכולוגי עוזר, האם הטיפול הנוכחי עוזר ואפקטיבי עבורנו, חשוב להקשיב לתחושות שעולות לנו עם הפניית תשומת הלב לשאלה הזו, על אחת כמה וכמה אם היא עולה שוב ושוב במהלך הטיפול. וחשוב עוד יותר להעלות אותה בפני המטפל.

בהרבה מהמקרים, שיחה בנושא, תביא לזיהוי גורמים לא מודעים אשר משפיעים על החיבור או חוסר החיבור למטפל. דיון בנושאים הללו והקשיים אשר עולים עימם, יאפשרו את החיבור הנדרש ואף עשויים לענות למטופל על הסיבות האפשריות שמשפיעות על הקשר שלו עם המטפל. לדוגמה מטופל אשר חווה חוסר אמון בסיסי אל מול העולם, יחוש כי הטיפול אינו עוזר מכיוון שאינו מצליח לסמוך על המטפל, במקרה שכזה, זו יכולה להיות תפנית טיפולית אשר תסייע לו עם הבעיה הזו, אותה הוא פוגש כנראה בכל מישורי החיים.

מנגד, שיחה שכזו עשויה גם להוביל לחידוד ההרגשה כי אין את החיבור הדרוש בכדי להמשיך את הטיפול. אנו מאמינים כי חשוב לא להתייאש ולא לוותר על הסיוע בטיפול פסיכולוגי, אלא במידת הצורך, לפנות לטיפול פסיכולוגי שונה או מטפל אחר. אצלנו במכון מטפלים שונים, בגישות שונות, כאשר עולה סוגיה של חוסר התאמת טיפול או מטפל, ישנה האפשרות להתייעץ עם מנהל המכון, ולקבל אפשרויות טיפול נוספות, בכדי למצוא את ההתאמה המדויקת ביותר עבור כל מטופל.

אנשים אשר מגיעים לטיפול, בעקבות מצוקה, כמהים ביותר להצלחה של הטיפול ולכך שהוא יביא להם הקלה משמעותית, כמה שיותר מהר אם אפשר. אך חשוב להבין כי חלק מהסימפטומים הרגשיים שנובעים מהאישיות ומגורמים פסיכולוגים עמוקים, הופכים את הדרך להקלה לדרך ממושכת, מפרכת ולעתים קשה מאוד. חשוב להבחין בין ציפיות מוגזמות לגבי שינוי מעמיק תוך זמן קצר, לבין חוסר יעילות של טיפול פסיכולוגי.

גם כאן אנו מאמינים כי חשוב לשתף את המטפל בתחושות המתעוררות, גם כאשר אינן ריאליות, או מופרכות, ולקבל את הפידבק המקצועי ממנו לגבי המטרות הרצויות. בנוסף, חשוב להבין כי נדרש זמן ממושך לעתים להגיע ליעד הטיפול הרצוי או למטרות שהוצבו בדרך. השינויים אשר יכולים להתרחש תוך זמן קצר נובעים מהתקווה והרצון לשינוי והתחושה שאתה נמצא בידיים מקצועיות וטובות ובמסלול הנכון.

כמובן שכל אדם שפונה ונמצא בטיפול פסיכולוגי שואף בשינוי ובהקלה בסבל שהוא חש, אך בכדי להשיג שינוי בתחומים בהם האדם מרגיש תקוע וחסר שביעות רצון חשוב ביותר להבין כי שינוי מעורר קשיים ואמביוולנטיות אצל כולנו. לא תמיד קל לפעול להשגת המטרה, בשל חסמים רגשיים, בלתי מודעים שהתרגלנו אליהם, גם כשאינם משרתים אותנו. ולכן גם כאשר הטיפול נראה לא יעיל או שאין התקדמות כלשהי, חשוב להבין כי ישנן אפשרויות רבות לכך, שאינן קשורות במטפל עצמו.

כאמור, ישנם גורמים פוטנציאליים שונים לחוסר ההתקדמות בטיפול, לתחושת הכישלון או התקיעות שמתעוררת בתהליך הטיפולי. השאלה האם טיפול פסיכולוגי עוזר, רלוונטית תמיד. לעתים הגורמים קשורים במטפל, או בשיטת הטיפול, ולעתים במטופל עצמו או בקשר הטיפולי הקשה או שלא מספק דיו.

לא תמיד קל להבחין בין הגורמים לחוסר ההתקדמות הטיפולית, ולכן חשוב ביותר להעלות את הנושאים הללו בפני המטפל, לשתף אותו ברגשות, גם אם הם אינם נעימים, ולדבר על החששות, על חוסר הסיפוק בקצב או באיכות הקשר שנרקם. התבוננות משותפת בגורמים שיצופו, יכולה להביא דווקא לחיזוק הקשר, לטיב ההתאמה ולהבנת הגורמים הלא מודעים אשר מעכבים את האדם, הן בפגישות הטיפוליות והן במישורי חייו השונים.

מטרתו הברורה של כל טיפול נפשי לסוגיו, טיפול פסיכולוגי, טיפול פסיכיאטרי, טיפול זוגי, הדרכת הורים וכדומה – היא לעזור ולקדם את המטופל.

על מנת שמטרה זו תוכל להתממש, רצוי שיוגדרו מטרות ויעדים טיפוליים אפשריים בתהליך של שיתוף פעולה בין המטפל והמטופל. על המטופל לדעת בפנייתו לתהליך טיפול נפשי כי יש לקחת בחשבון שהגעה למטרות מסוימות דורשת זמן, מאמץ ועקביות.

סימנים חיוביים לגבי איכות הטיפול ויעילותו עשויים להיות כאשר לאחר מספר פגישות מתחילה תחושה שמתקיים תהליך ומאמץ משותף וכנה, ושנוצר קשר טיפולי טוב.

ומצד שני, כאשר ישנה תחושה שהמטפל אינו קשוב ורגיש אליך, אינו מבין או אינו מקבל את דברייך ותפיסתך, מומלץ לעלות זאת באופן פתוח מול המטפל. במידה ואינך חש בנוח לדבר על כך מול המטפל, ניתן לשוחח על כך עם מנהל המכון אשר יוכל לנסות לעזור בהקשר ספציפי זה.

במידה והנך חש תחושות של תקיעות או חוסר כיוון בתהליך הטיפולי מומלץ לעלות זאת באופן גלוי מול המטפל, ובמיוחד כאשר קיימת התלבטות האם להפסיק את הטיפול. או תהיות האם טיפול פסיכולוגי עוזר ואפקטיבי עבורך.

יש לציין כי חלק מהתסכול והפקפוק בנוגע לאפקטיביות הטיפול עלולים לנבוע מקושי רגשי לקיים שיחה על נושאים רגישים וטעונים עימם מגיעים לטיפול. מעבר לכך, הרגשה זו עשויה אף ללמד כי הטיפול אכן יעיל ושקיימת עבודה טיפולית הנוגעת במקומות רגישים ולעיתים בלתי נעימים עבור המטופל.

טיפול פסיכולוגי בטבעו אינו דבר קל ופשוט. אך מי שמשקיע מאמץ בעבודה טיפולית משותפת עם המטפל, מאמין ורוצה מספיק, עשוי לזכות בהקלה רגשית ורמת חיים רגשית טובה יותר.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר