פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
פסיכיאטריה
הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים

הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים

אבחון וטיפול במבוגרים

תפיסת הפרעת הקשב והריכוז בעבר התבססה על ההנחה שזוהי תופעת ילדות חולפת. היום ברור לכולם שתפיסה זו היא שגויה, ורבים מהילדים שסובלים מהפרעות קשב, ימשיכו לחוות את התסמינים שלהם גם בתקופות מתקדמות יותר בחייהם.

אבחון הפרעת קשב יכול להתקיים בכל גיל. לעתים הוא מתרחש במקרה, כאשר הורים מגיעים עם ילדים כשמתעורר אצלם החשד שיש לו הפרעת קשב וריכוז, ומגלים שהתסמינים של התופעה מתארת גם אותם במדויק. במקרים אחרים פונים מבוגרים לבדיקות רפואיות שונות ותוך כדי הבדיקה עולה האבחנה שיש להם הפרעת קשב.

מומלץ לבצע את האבחון, גם בגיל מבוגר, מאחר ותסמיני קשב וריכוז משבשים את איכות החיים ופעמים רבות נתקל המבוגר בקשיים משמעותיים בתחומי חיים רבים, כמו לימודים, עבודה, קשרים חברתיים ואף זוגיות.

מעוניינים שנצור קשר?

תסמינים להפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים

תסמינים בולטים המעידים על האפשרות לקיומה של הפרעת קשב:

  • חוסר קשב: קושי לשים לב לפרטים הקטנים או ביצוע שגיאות, קושי להתרכז בהקשבה לאורך זמן, למשל בהרצאה או ישיבה בעבודה, קושי לעקוב אחרי הוראות ולהתמיד בביצוע מטלות, או הימנעות מביצוע מטלות הדורשות ריכוז מתמשך וכדומה. נטייה לאבד חפצים חיוניים כמו ארנק, משקפיים, מפתחות או סלולרי. נטייה לשכחנות בפעולות שבשגרה.
  • היפראקטיביות ואימפולסיביות: ישיבה בחוסר מנוחה, קימה תכופה מהכסא במקום העבודה, ביצוע פעולות באפן מכני, דיבור ללא הפסקה, התפרצות לדברי אחרים, קושי להמתין בתור.

אם חלק מהתסמינים קיימים אצלכם, ולפחות בשתי מסגרות, למשל בבית, בעבודה, במשפחה או עם חברים, ואם קיומם מפריעים לתפקודכם בחברה או בעבודה, או פוגעים בו, ואין להם הסבר נפשי אחר, כנכל הנראה הגיע הזמן לשקול אבחון.

איך מתבצע אבחון הפרעות קשב וריכוז במבוגרים?

האבחון מתבצע על ידי נוירולוג מומחה או פסיכיאטר מומחה. לפי משרד הבריאות, ניתן לעבור אבחון גם אצל רופא המשפחה, אם יש לו מומחיות בהפרעת קשב.

האבחון יכלול הערכה קלינית שתכלול הסטוריה רפואית של המאובחן ובני משפחתו, הסטוריה של תסמיני הפרעות הקשב, הערכת קיומן של הפרעות נוספות ובדיקה קלינית מקיפה.

המאבחן ינסה לאתר את מידת ההשפעה של הפרעת הקשב על תפקוד המבוגר בתחומי החיים השונים, למשל משפחה, לימודים, עבודה וחברה. האבחון יתבצע על פי רוב באמצעות ראיון, כאשר לעתים יתושאלו גם בני הזוג. הראיון מבוסס על שאלונים הבוחנים דפוסים התנהגותיים ומבחנים קוגניטיביים. בנוסף יתבצעו בדיקות גופניות ונוירולוגיות. שאלוני האבחון מותאמים לגיל המאובחן ושונים משאלוני אבחון לילדים. כלי אבחון נוספים הם מבחנים ממוחשבים, מבחנים פסיכולוגיים, הערכת כישורי למידה והערכה פסיכיאטרית.

טיפול בהפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים

קיימות מספר דרכי טיפול בהפרעות קשב אצל מבוגרים. ניתן לקבל טיפול אחד מטיפולים אלו, או לשלב מספר טיפולים ביחד.

הטיפולים המוצעים הם טיפול תרופתי, טיפול רגשי וטיפול התנהגותי.

בעזרת הטיפול בהפרעת קשב, הליקויים מהם סובל המטופל בתחומי החיים השונים, יתמתנו ויאפשרו לו לתפקד טוב יותר, לשפר את איכות חייו ומימוש הפוטנציאל האישי.

הטיפול התרופתי: כולל תרופות מהסוגים שמומלצים לילדים אולם במינון שונה, בהתאם לגיל, מצב בריאותי ומשקל המבוגר. התרופה השכיחה ביותר לטיפול בהפרעות קשב וריכוז בקרב מבוגרים, היא, כמו בקרב ילדים, ריטלין. התרופה מבוססת על החומר הפעיל מתילפנידיט, שנמצא יעיל בהגברת הקשב והריכוז. תופעות לוואי אפשריות של התרופה, לפחות עד להסתגלות אליה, הם קשיים בהירדמות, חרדות, ירידה בתיאבון, אי שקט וכאבי בטן.

תרופה שכיחות נוספת היא קונצרטה, אף היא ממשפחת הסטימולנטים. יש לה דמיון רב לריטלין, למעט משך הפירוק שלה בגוף, שנמשך לפרק זמן ארוך יותר מהרטלין, כ-12 שעות.

הטיפול הפסיכולוגי: מציע למבוגרים טיפולים התנהגותיים-קוגניטיביים, במטרה לספק כלים מעשיים להתמודדות עם תסמיני המחלה ולפתח מיומנויות לפתרון בעיות, ניהול זמנים, סדר וארגון.

הטיפול הרגשי: מטרתו לסייע למטופל להתמודד בהצלחה עם ההשלכות של הפרעת הקשב, במיוחד אם לא עבר אבחנה להפרעות קשב בילדותו.

מתן טיפול פסיכולוגי או רגשי, במקביל לטיפול התרופתי, נמצא יעיל מאד בטיפול במבוגרים ומסייע במיתון התסמינים.

במכון תל אביב לפסיכותרפיה קיים צוות מקצועי ומיומן לטיפול בהפרעות קשב וריכוז בקרב מבוגרים. צוות המטפלים שלנו הינו מוסמך ובעל נסיון בטיפול במבוגרים, זאת במקביל לצוות ייעודי שמטפל בילדים.

אף פעם לא מאוחר מדי לאבחון. אם שגרת החיים שלכם נפגעת ומשתבשת לעתים קרובות, אם התפקוד היום יומי שלכם מלווה בהפרעות ומכשולים, צרו עמנו קשר לפגישת ייעוץ ולקבלת טיפול מיטיב ומשפר איכות חיים.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר