פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
טיפול בהפרעת חרדה
הפרעת חרדה מוכללת – GAD

הפרעת חרדה מוכללת – GAD

התקפי פאניקה

הפרעת חרדה מוכללת (GAD – Generalized Anxiety Disorder) מתאפיינת בתחושות בלתי פוסקות של דאגה ופחד בתחומי חיים שונים. הפחד והחרדה יתבטאו לרוב בצורה אינטנסיבית בקרב הסובלים ממנה בסיטואציות שונות בחיי היומיום. הקושי בשליטה על הפחדים והדאגות ותחושות החרדה הכרוניות עלולות להוביל בסופו של דבר ללחץ כבד, מתח ופגיעה בתפקוד היומיומי ובבריאות.

בניגוד לפוביה או פחד נקודתי הקשורים לסיטואציה או מקרה ספציפיים היוצרים דאגה ופחד, תחושת החרדה ב-GAD מציפה מישורים שונים בחייו של האדם באופן כרוני (קבוע), לעיתים ללא שום סיבה נראית לעין. התקפי חרדה אלו נמשכים על פני תקופות זמן ארוכות וקשורים בדרך כלל לסיטואציות בריאותיות וכלכליות, בעיות בתא המשפחתי, בעבודה ועוד.

מלבד זאת, מקרים שונים של הפרעת חרדה מוכללת מלמדים כי תחושות הדאגה והחרדה לעיתים אינן תואמות את המציאות והן מוגזמות באופן קיצוני. כך למשל, בעיה רפואית מינורית עלולה לערער את מצבו הנפשי של החרד בצורה דרסטית ולערב מחשבות מופרזות על מוות או אסון ללא שום יכולת להתנתק מהסיטואציה ולהפחית את הלחץ.

במכון תל אביב לפסיכותרפיה תוכלו לקבל הכוונה וטיפול מקצועי בהפרעות החרדה.

מעוניינים שנצור קשר?

איך מתפתחת הפרעת חרדה מוכללת?

GAD היא הפרעה חרדתית נפוצה. ההערכה היא כי לפחות 4% יסבלו במהלך חייהם מההפרעה, כאשר לנשים סיכוי גבוה פי 2 לסבול ממנה. עוד ידוע כי ההפרעה עלולה להתפתח בעיקר בגילאים בוגרים של 35-60.

אמנם לא ידוע על גורם ספציפי ויחיד שגורם לתחושות החרדה המתמשכות, אך ניסיון העבר מלמד שהמרכיב הביולוגי והתורשתי משחק תפקיד בהתפתחות ההפרעה. אלו עלולים לשבש את המאזן הכימי בגוף והפרשת הסרוטונין, או לגרום לפעילות מוחית לא תקינה שתשפיע על הרגשות וההתנהגות. לצד אלו קיימים גם גורמים הקשורים בטראומות מהעבר כמו התעללות בילדות או מוות של קרוב, התפתחות רגשית לא תקינה, אורח חיים לא מאוזן המושפע מהעבודה ותפקוד התא המשפחתי, לחץ ומתח נפשי ובעיות בריאותיות כרוניות.

בבסיסה של הפרעת חרדה מוכללת עומד הקושי בקבלת מצבים של חוסר ודאות. סיטואציות של חוסר ודאות מלוות את כולנו בחיי היומיום, וגם כאשר הן משפיעות על התנהגותנו או הבחירות שלנו אנו מסוגלים לרוב לשלוט עליהן ולהתמודד עמן. בקרב הסובלים מהפרעת חרדה, אי הודאות מחלחלת לכל תחומי החיים ויוצרת תחושות פחד וחרדה בלתי נשלטים. לעיתים, רק עצם המחשבה על התמודדות עם יום עבודה שגרתי עשוי להעלות את סף המתח והחרדה.

מעגל החרדות עשוי להתעצם ולהפוך לאינטנסיבי עם הזמן, זאת למרות שלרוב האדם הסובל מהחרדות מודע לכך שתפיסתו את המציאות מוגזמת ולא תורמת לו.

התמודדות עם GAD בחיי היום-יום

כחלק מהניסיון להתמודד עם ההפרעה רבים מנסים לתכנן מראש סיטואציות ולשלוט בתוכניות העתידיות שלהם. לחילופין, אנשים עם GAD עשויים להימנע מסיטואציות מסוימות או מלקיחת החלטות בנושאים מסוימים במטרה שלא לקחת סיכונים מיותרים ולהיכנס למצבי סטרס. כתוצאה מכך הם מונעים את התפתחותם האישית ואינם חושפים עצמן להזדמנויות שונות.

גישה נוספת להתמודדות קשורה באימוץ דפוסי מחשבה מוטעים לפיהם הדאגה והפחד נתפשים כגורמים חיוביים מאחר והם מונעים מדברים רעים או מסוכנים להתרחש. מנגנון הגנה זה מעודד גישה אובססיבית שתורמת ליצירת אורח חיים כפייתי בו המחשבות השליליות וניהול הסיכונים הן העיקר.

טיפולים פסיכולוגיים וטיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים משולבים עם מתן תרופות יכולים לתת מענה לסובלים מחרדות כפייתיות, ולהוציא את המטופל ממעגל החרדה באופן הדרגתי להשתלבות בטוחה מחוץ למרחב הטיפולי.

מה התסמינים להפרעת חרדה מוכללת? ומתי חשוב לקבל טיפול?

התסמינים של הפרעת חרדה מוכללת עשויים להתבטא בפן הפיסיולוגי, ההתנהגותי והרגשי:

  • תסמינים התנהגותיים: ההפרעה גוררת קשיים בריכוז או התמקדות בעיקר, חוסר מנוחה כללי, נדודי שינה, קושי בקבלת החלטות, דחיינות, הימנעות מסיטואציות שעלולות ליצור תחושות חרדה ופגיעה בביטחון העצמי.
  • תסמינים רגשיים: רגשות פחד ודאגה שמהווים מרכיב עיקרי בחיי היומיום, תחושת חוסר שליטה על רמות החרדה, מחשבות פולשניות שלא ניתן למנוע את הופעתן, קושי בהתמודדות עם מצבי חוסר ודאות, תחושות חשש ואימה שמשתלטות על תחומי החיים השונים.
  • תסמינים פיסיולוגיים: תחושת לחץ, כאבי בטן, הזעה ודופק מואץ, עייפות מתמשכת, רעידות. במקרים מסוימים ייתכנו גם סימפטומים נוירולוגים כמו תחושת נמנום ועקצוצים באזורים שונים בגוף, בעיות בזיכרון ועוד.

במקרים בהם הדאגות היומיומיות הופכות אובססיביות ומונעות תפקוד תקין והתפתחות עצמית, חשוב לגשת לקבלת טיפול פסיכולוגי.

חשוב להבחין בגבול שבין דאגה טבעית ממבחן גדול שמתקרב או אירוע משמעותי בחיינו לבין חרדה אמיתית ומתמשכת. תמרורי האזהרה העיקריים יהיו ארבעת המאפיינים שהופכים את ההפרעה לכרונית:

  • דאגה מוגזמת ובלתי פרופורציונלית,
  • פולשנית למגוון תחומי חיים,
  • מתמשכת (יותר מחצי שנה),
  • משבשת אורח חיים וסדר יום תקין.

כמו כן, חשוב לשאול את עצמנו האם אנו מסוגלים לשלוט בפחדים שמתעוררים בנו ולנהל את תוכניותינו באופן שקול, להיות קשובים לתחושות דיכאון וסטרס אפילו מאירועים שגרתיים בחיינו ולוודא שאנו מסוגלים לקחת אחריות ולא נמנעים מקבלת החלטות או סיכונים מדי פעם.

מעוניינים שנצור קשר?

איך אפשר להבדיל בין הפרעת חרדה מוכללת להפרעות נפשיות אחרות?

באופן כללי, המדד הראשוני לאבחון ההפרעה יהיה מידת השליטה בדאגות והפחדים שאנו חווים באופן שגרתי. לסובלים מהפרעת חרדה קושי רב בניהול הפחדים שלהם, הם אינם מסוגלים להתמודד עמם ונקלעים כתוצאה מכך לתחושות חרדה מתמשכות וקבועות.

להבדיל מהתקף פאניקה או חרדה רגעית הנגרמים כתוצאה ממשבר ספציפי לטווח הקצר, הפרעת החרדה הכללית אינה מוגבלת בזמן ותסמיניה יתבטאו באופן מתמשך בהתנהלות היומיומית.

על מנת להבדיל את הפרעת החרדה הכללית מהפרעות אחרות חשוב להבין כי חרדה היא אמנם סימפטום נפוץ של הפרעות נפשיות מגוונות כמו דיכאון או פוביות, אך בהקשר שלה הוא משחק תפקיד מרכזי בכל תחומי החיים.

החרדות והפחדים אצל הסובלים מ-GAD לא יהיו קשורים רק בנושא מרכזי אחד, הם יימשכו זמן רב ולעיתים הסובל מהן לא ידע לזהות את המקור שלהן, בשונה מדיכאון או תחושות פוביה כאלו ואחרות.

טיפול בהפרעת חרדה מוכללת

המודעות הגוברת בשנים האחרונות כלפי הפרעות חרדה והפרעת חרדה מוכללת בפרט הובילו להאצת המחקר בנושא ולפיתוח טיפולים פסיכותרפיים להתמודדות עם ההפרעה. טיפול פסיכותרפי משולב עם טיפול תרופתי הוכחו כיעילים בטיפול בהפרעת חרדה מוכללת ותסמיניה.

הטיפול התרופתי מסייע בהקלת התסמינים של הפרעת החרדה, והוא כולל מתן תרופות לטיפול בטווח הקצר במקביל לתחילת הטיפול ההתנהגותי וגם לטווח הארוך יותר. לצדו, נמצא הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי (CBT) כאפקטיבי ביותר להתמודדות עם הפרעות החרדה. בשונה מהטיפול הפסיכולוגי, CBT נמצא יעיל יותר, ממוקד ומביא לתוצאות מהירות יותר.

הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי מאפשר למטופל לזהות מחשבות שליליות בלתי רצוניות שתורמות ליצירת המתח והחרדה. דרך הטיפול, נחשפים בפני המטופל דפוסי המחשבה וההתנהגות הפסולים, הוא לומד לזהות את המקור לחרדות שלו ובהדרגה לשנות אותם ולהבחין מתיהפחדים אינם מציאותיים ומעכבים אותו.

בעזרת טכניקות שונות הכוללות הרגעה עצמית, אימוץ אסטרטגיות לשליטה בפחדים והתמודדות עם המציאות, מקבל המטופל באופן הדרגתי את הכלים שיעזרו לו לנהל את הפחדים שלו באופן יעיל גם מחוץ למרחב הטיפולי.

במכון תל אביב לפסיכותרפיה תוכלו למצוא מטפלים מוסמכים בעלי ניסיון רב בשיטה הקוגניטיבית-התנהגותית. אנו ממליצים בחום לפנות לצוות המומחים שלנו לפגישה ראשונית לצורך התאמת טיפול יעיל להפרעות החרדה. זהו השלב הראשון והחשוב ביותר בדרך לשינוי אורח חייכם ויציאה ממעגל החרדות והפחדים.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר