פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
מאמרים
OCD – הפרעה טורדנית כפייתית

OCD – הפרעה טורדנית כפייתית

טיפול קוגניטיבי התנהגותי ב OCD

OCD – הפרעה טורדנית כפייתית (Obsessive-Compulsive Disorder) היא תופעה שכיחה בקרב האוכלוסייה ובקרב המטופלים שאנו פוגשים במכון. זו תופעה שפוגשת את כל שכבות האוכלוסייה בדרגות חומרה שונות. התופעה מחולקת אל החלקים הפנימיים שבה – החרדה שקיימת אי שם בפנים, והמחשבות שצצות באופן מטריד ופולשני לתודעה ולחלקים החיצוניים שהם ההתנהגויות האובססיביות שמתפתחות על מנת להרגיע ולהקל על המחשבות.

הפרעת OCD שואבת אנרגיה נפשית, האדם עצמו סובל ולא מתפנה להיות בפוטנציאל ההתפתחות שלו. במכון אנו מטפלים בהפרעת OCD בעזרת טיפול CBT שעוזר להתיר את המעגל הסגור של חרדה -> מחשבה טורדנית -> התנהגות אובססיבית מרגיעה -> רגיעה -> ושוב חוזר חלילה. לאחר העבודה הקוגניטיבית התנהגותית אנו שמים דגש בעבודת פסיכותרפיה לטיפול בחרדה הבסיסית שמציירת את המעגל.

אם אתה חושש כי אתה מנוהל על ידי מעגל סגור שכזה, אתה סובל ממחשבות טורדניות, מחשבות אובססיביות והתנהגויות חוזרות, יכול להיות שאתה סובל מ-OCD.

אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר ולספר לנו יותר פרטים. אנחנו עוזרים לאנשים לצאת מתוך מעגל הסבל שיוצרת הפרעה טורדנית כפייתית ולשפר את איכות חייהם.

מעוניינים שנצור קשר?

מה זה OCD?

הפרעת OCD היא הפרעה נפשית שמקורה בהפרעת החרדה. בבסיסה מחשבות שחוזרות ונשנות שוב ושוב, לרוב הן מנבאות תקרית שלילית שעתידה להתרחש ומייצרות מחשבה איך למנוע את הדבר.

המחשבות הללו נקראות מחשבות טורדניות כיוון שהן מגיעות בעוצמה גדולה ובתדירות גבוהה והתחושה של האדם היא שאין ביכולתו לשלוט על הופעתן. המחשבות יכולות להיות על כך שיקרה לי או לאחד מקורוביי משהו רע, על מחלה שאני עלול לקבל, על מחשבות שיש לאנשים אחרים עלי, ובעצם יכולות להיות בכל מרחב חיים וחשיבה.

לא קל לשאת את המחשבות הטורדניות והן מעוררות חרדה גבוהה, לכן, האדם יסגל לעצמו פעילות או התנהגות שמרגיעה או מסיחה מן המחשבות הללו ונותנת הפוגה.

ההתנהגות שאותה מפתחים מאופיינת בכפייתיות, האדם כופה על עצמו אותן, כאילו אין לו שום ברירה אחרת, ואכן אם נכנסים לתוך ראשו של אדם עם OCD זו באמת תחושה בלתי נסבלת וחיפוש אחר מרגוע הוא הכרחי.

צפו: מה זה OCD ואיך מטפלים בו?

מעגל הקסמים הפתולוגי של OCD

החלק הטורדני (אובססיבי) כולל מחשבות חוזרות ונשנות, חסרות היגיון ופרופורציה. המחשבות הללו למעשה מעצימות את החרדה ולא נותנות מנוח או אפשרות לתפקד באופן שגרתי.

החלק הכפייתי (קומפולסיבי) כולל פעולות חוזרות ונשנות, שמטרתן למעשה היא להפחית את החרדה ההולכת וגוברת שבאה כתוצאה מהמחשבות הבלתי פוסקות. ההתנהגות הכפייתית מקלה על עוצמת החרדה אך זוהי הקלה לטווח הקצר, ובטווח הארוך נוצר מעגל של חרדה ופעולה, שוב ושוב.

אותו מעגל קסמים, הופך לפתולוגי עם הזמן, שכן תחושת ההקלה עקב הפעילות נוטה לחזור על עצמה שוב ושוב עם התעוררות החרדה, וכך נוצר טקס בלתי נמנע, שבו האדם הסובל מההפרעה הטורדנית כפייתית, מגביר כל פעם קצת את התנהגותו הכפייתית על מנת לגרום לדעיכה של המחשבות הטורדניות, מעוררות החרדה.

המחשבות הטורדניות מבוססות על אמונות שווא בעלות עיוותי חשיבה שונים, היוצרים תלות בלתי הגיונית בין דברים. לדוגמה – אם אדם יספור עמודי חשמל בעת הנסיעה ברכב או שיספור אות מסויימת בעת קריאה על מנת שלא יתרחש דבר מה איום לאדם קרוב לו. מחשבה זו תיצור חרדה שתופחת לאחר מכן באמצעות פעולה כפייתי כגון רחיצת ידיים מרובה. למידע נוסף קראו כאן.

אבחנה וטיפול הולם יכולים למנוע סבל רב מהאדם עם ההפרעה, וכן להפחית את הסיכויים הקיימים, לפתח בעיות והפרעות נוספות, כמו למשל דיכאון, בעיות בקשר הזוגי או קשיים תעסוקתיים. ולכן חשוב להבין מהי אותה הפרעה כדי לדעת מתי חשוב ביותר לפנות לטיפול ממוקד.

איך מחשבות טורדניות באות לידי ביטוי?

מחשבות טורדניות ב-OCD מגיחות אל התודעה בזו אחר זו, שוב ושוב, בצורות וצבעים שונים. לפעמים המחשבה יכולה להופיע כתמונה או כמשפט, או החרדה גורמת למח שלנו לייצר אותן אך ולרוב הוא אינו יכול לעצור אותן. מעבודה רבת שנים אנחנו יודעים כי המחשבות חולשות על כל תחומי החיים בהתאם לחרדה שאתה סובל ממנה, זה יכול להיות קשור לביטחון, לבטיחות, לדימוי עצמי, לבריאות, לחברה.

נקח לדוגמה אשה שסובלת מחרדה בנושא של מחלות, היא מסתובבת בעולם עם פחד עמוק לגעת בחיידקים פחד מהידבקות מאנשים ויש לה מחשבות טורדניות בנוגע לכמעט כל מי שפגשה והרגלי הנקיון וההיגיינה שלו. היא הולכת בעולם עם מחשבות כמו: "כדאי שאלך מאחורי הבניין שלא אפגוש את רונית שתמיד מחבקת את כולם, בטח מלא ילדים נגעו בתיק של הבן שלי היום בבית הספר, בית הספר הזה הוא בית גידול לחידקים, אני אכבס לו את התיק היום".

דרגות של הפרעת OCD

מתוך היכרות עם מטופלים לאורך השנים אנחנו יכולים לומר כי פגשנו בכמה רמות של התופעה, OCD קל, OCD בינוני, OCD חמור, כאשר נבחן את רמת ההפרעה לתפקוד היומיומי ועד כמה האדם סובל ממנה.

OCD קל – מופיע כשיש לאדם נטייה לחרדה אבל הוא מוצא איך להתמודד עם מחשבות טורדניות בהצלחה ויש לו אסטרטגיות להרגעה. לרוב הוא מופיע עם עוד קשיים כגון דיכאון ונטייה למצבי רוח, OCD הוא לא המסה הרגשית המרכזית בטיפול ובחיים. ברמות הקלות של OCD נפגוש אנשים שהאובססיות שפיתחו הן לא עיסוק מרכזי בולט, לא כלפיי חוץ ולא בתחושה שלהם, הם חיים בתוך המגבלות שלהם אך אין בהם תחושה חזקה של קיבעון, סבל וחוסר גמישות בחיים.

OCD בינוני – כאשר ה-OCD בולט יותר מהקשיים האחרים וההשפעה שלו על התפקוד היומיומי ניכרת לעין ומאוד מגבילה. אדם מרגיש שהוא מוגבל, משום שיש מחשבות טורדניות כפייתיות והרבה טקסים והתנהגויות שהוא "צריך" לפעול לפיהם. ההפרעה מצמצמת את החיים וזה פוגע משמעותית ביכולת להנות מהחיים, להיות בשמחה ולהתפתח.

OCD קשה / חמור – ברמה הזו רמת התפקוד היומיומי נפגעת באופן קשה וההפרעה מאפשרת לחיות רק בדרך אחת ומסויימת. האדם מאוד סובל ומרוב שאותן מחשבות טורדניות אובססיביות התקבעו, הן הפכו להיות אמיתות שחיים לאורן. קשה לעבוד ולהתפרנס, קשה לנהל חיים חברתיים ולחיות את החיים כפי שהם. החברה אינה חסה על אנשי ה-OCD החמור ולרוב הם לא מקבלים אמפטיה וקבלה, אלא הרמת גבה וריחוק.

תסמינים ל-OCD שניתן לבדוק בבדיקה עצמית

לכולנו יש מחשבות שמכתיבות לנו את דרך החיים שלנו, אמונות שחשובות לנו ואידיאלים שנחיה לפיהם, יש להבחין בין OCD לבין נטיות רצונות ואמונות. OCD לעולם לא יביא את הרוגע המיוחל ושמחה, הוא לא מקדם, כל המטרה של ההתנהגות שרואים על פני השטח היא לשחרר מועקה לפרק זמן קצר ולאורך זמן הוא גורם לסבל ופגיעה בתפקוד.

  • האם אתה סובל ממחשבות שמופיעות ללא רצונך וגורמות לך תחושת חרדה ומצוקה?
  • האם אתה מוצא עצמך מנסה להתעלם מהמחשבות או ההיפך, מנסה לנרמל אותן?
  • האם יש לך התנהגויות חוזרות? (כמו שטיפת ידיים, ספירה, חזרתיות בנקיון….)
  • האם להתנהגויות האילו יש קשר לבעיה המציאות? האם ייתכן כי ההתנהגויות אינן תואמות לחרדה העמוקה / לקושי איתו אתה מתמודד?
  • האם קיומן של המחשבות הטורדניות וההתנהגות בעקבותיהן משפיעות לרעה על התפקוד היומיומי שלך? על העולם החברתי שלך?על העולם התעסוקתי? על העולם הפנימי שלך?

אם זיהית אצלך תסמינים ל-OCD, ואם אתה עונה על השאלות בחיוב, או רק על חלק מהם, כדאי לך להתייעץ עמנו ולהבין האם אתה סובל מהפרעת OCD. במכון תל אביב לפסיכותרפיה אנחנו עורכים טיפולי CBT שנמצאו כיעילים בשיפור איכות חייהם של אנשים ברחבי העולם שסובלים מקיומה של הפרעה טורדנית כפייתית.

החיים עם הפרעה טורדנית כפייתית

תסמיני OCD יכולים להתחיל כבר בילדות או בגיל ההתבגרות, או להתפרץ בגיל מאוחר יותר. לעתים ההפרעה אינה מאובחנת כראוי, בעיקר בשל בושה שחשים הסובלים מההפרעה והצורך שהם חשים להסתיר אותה, דבר שעלול לגרום להחמרת המצב מאחר ואינו מטופל כראוי. במקרים של הסתרה יסבול האדם הסובל מהפרעה ממצוקה נפשית, פיזית וחברתית, בעוד שהתערבות טיפולית יכולה לספק כלים להתמודדות והקלה בייסורים.

אם אתה חי עם הפרעת OCD אתה ודאי מרגיש את נוכחותה הדומיננטית, את השפעתה על דברים קטנים וגדולים בחיים. כמובן שההשפעה על החיים היא תלויית דרגת החומרה, אך בכל הרמות היא משפיעה על החיים.

מרמה מסויימת (בין קלה לבינונית) יש פחות מרחבים של סקרנות וגילוי ויותר מרחבים של קיבעון, עוד מאותו הדבר וצמצום. לעיתים האדם שבוי בתוך מעגל החרדה וההרגעה, שהוא אינו מבין כי הוא שרוי בתוך OCD, נדמה לו כי הוא מתאמץ על מנת לחיות את החיים הצורה הטובה ביותר, אך המאמץ הזה כרוך בתחושת אי שקט, מתחים, פחד ואינו מוביל אל שמחה ורגיעה אמיתית.

טיפול ב-OCD

ישנן כמה דרכי טיפול בהפרעה אובססיבית קומפולסיבית, ביניהן טיפול תרופתי שמסייע בהחזרת האיזון ומופר אצל הסובלים מ- OCD. התרופות מגדילות את הסרוטונין במוח ומטפלת ביתר פעילות בחלק של המוח הקרוי מסלול קורטיקלי תלמי.

גישה נוספת הנחשבת כיום כטיפול הראשוני והמרכזי בנושא היא טיפול קוגניטיבי התנהגותי, המוכר בשם CBT. גישה זו מטפלת בחרדה שבבסיס האובססיה והטיפול נסוב סביב המחשבות המטרידות והטקסים, ומסייע למטופל לרכוש כלים שיעזרו לו להתמודד ולהגיב למחשבות, במקום להתמקד בנסיון להתנגד להן ולסלקן.

טיפול CBT בהפרעה טורדנית כפייתית

טיפול CBT נמצא יעיל ביותר להפרעות OCD והוא כולל חשיפה הדרגתית, אמיתית, או באמצעות דמיון מודרך, למצבים שגורמים לחרדה אצל המטופל. מטפל CBT מאפשר למטופל לחוות את המצבים שמעוררים אצלו אובססיה, ומבלי לעסוק בקומפולסיה, כאשר קצב ההתקדמות בטיפול תלוי בחומרת מצבו של המטופל, בקשר נוצר בינו לבין מטפל CBT והיכולת של המטופל לחוות ולחוש את החרדה ולהתנגד להתנהגות הכפייתית באמצעות הטכניקות והכלים שקיבל מהמטפל.

מטפל CBT קוגניטיבי התנהגותי מתמקד בטיפול בשינוי דפוסי חשיבה והתנהגות לא יעילים, באמצעות תרגול, הקניית מיומנויות, חשיפה להתנסויות ושיתוף פעולה אקטיבי בינו לבין המטופל.ההנחה הבסיסית של טיפול ה-CBT היא שהקוגניציה, הרגש וההתנהגות, נמצאים באינטראקציה הדדית מתמדת, בהקשר של סיבה ותוצאה.

טיפול CBT שם דגש על הבעיות והקשיים הרגשיים מהם סובל המטופל שגורמים לקשיים בתפקוד ושיבוש ההתנהלות הסדירה של המטופל. הטיפול מתבצע בכמה שלבים שמטרת כולם היא להקנות למטופל כלים אפקטיביים להתמודדות עם המצבים המגבילים והקשיים הרבים בהם הוא נתקל.

שלבים בטיפול CBT

שלבי הטיפול כוללים הגדרת הבעיה והגדרת היעדים הרצויים להגיע אליהם במהלך הטיפול. החלק הקוגניטיבי עוסק בהבנה של קשיי המטופל, מה מקור אותם הקשיים ומה באופן התגובה והחשיבה שלו מגביר את הסבל. המטופל לומד לזהות את דפוסי החשיבה שגורמים לו לפעול בדרך בה הוא פועל ומבין כיצד דפוסים אלו, או התנהגות מסויימת, מגבילים את דרכו להשגת יעדים.

בהמשך ירכוש המטופל כלים להרגעה עצמית ודרכי התמודדות עם המחשבות הטורדניות, ובמקביל יוטמעו תהליכים התנהגותיים ומחשבתיים, שיסייעו לשנות את התגובה לסיטואציות אותן הוא חווה, כמו מחשבות טורדניות, הצורך לבצע טקסים וכדומה. החלק ההתנהגותי של הטיפול עוסק בלימוד שינוי בפועל של דפוסי התנהגות שפוגעים באיכות חייו ואינם באמת משרתים אותו. המטופל מפנים דפוסי התנהגות חדשים ויעילים שכן משרתים את מטרותיו, אופיו ויעדיו.

מטפל CBT משתמש בטכניקות שונות כדי להביא את המטופל ליכולת התמודדות יעילה עם הקשיים שהוא חווה, למשל, לחשוף אותו בהדרגה למצבים שמעוררים בו חרדה ולאחר מכן לספק לו כלים שיסייעו לו להתמודד איתה בהצלחה.

שלבי הטיפול מבוססים על האמונה שניתן ליצור שינוי אצל המטופל באמצעות שינוי תפיסת המציאות שלו, תוך כדי לימוד התנהגויות ודפוסים חדשים.

מטפלים ב-OCD במכון תל אביב לפסיכותרפיה

איזי מאימן

איזי מאימן

מטפל CBT

איזי מאימן הוא מטפל CBT בעל ניסיון בטיפול ב-OCD. במסגרת הטיפול בהפרעה אובססיבית כפייתית, איזי מלמד את המטופל כיצד להשתלט על מחשבות אובססיביות ללא צורך בביצוע טקסים ובכך שובר את המעגל שמגביל את חיי המטופל.

טיפול משולב ב-OCD

אנו במכון ת"א לפסיכותרפיה, ממליצים במידת הצורך על טיפול משולב ב-OCD, שיכלול טיפול CBT יחד עם טיפול תרופתי. מניסיוננו ואף על סמך מחקרים, נמצא השילוב הזה כטיפול היעיל ביותר להפרעת OCD. ברוב המקרים נרשם שיפור ניכר במצבו של המטופל. הוא לומד כיצד לנהל את חייו, גם עם התסמינים שעדיין קיימים.

אנו מזמינים אתכם לאבחון, יעוץ והתאמת טיפול מקל ותומך ב-OCD, על ידי מטפלים בגישת CBT, מוסמכים ובעלי נסיון, שילוו אתכם בתהליך ויסייעו לכם לשפר את איכות החיים ולהשתחרר מהייסורים והמצוקות. צרו עמנו קשר ונשמח לסייע.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר