פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
פסיכיאטריה
טיפול בהפרעת קשב וריכוז

טיפול בהפרעת קשב וריכוז

טיפול בהפרעת קשב וריכוז

האבחנה של הפרעות קשב וריכוז היא אבחנה קלינית וישנה חשיבות גדולה באבחנה המבדלת של ההפרעה על כל מצביה השונים. אין כיום מבחן יחיד המאשר או שולל חד משמעית את האבחנה. המאבחן עשוי להשתמש בריאיון עבור הילד ועבור ההורים, תצפיות, הן בילד והן בהורים, בדיקות פיזיולוגיות, נירולוגיות וקוגניטיביות.

טיפול בהפרעת קשב וריכוז הנו טיפול נפוץ ומדובר בימינו. קבוצת התרופות שנמצאה היעילה ביותר עבור טיפול בהפרעת קשב וריכוז הן התרופות הממריצות, הסטימולנטיות, עליה נמנות התרופות ריטלין וקונצרטה. על אף כי ריטלין וקונצרטה הן תרופות המזוהות עם הפרעות קשב וריכוז, לא תמיד יש צורך הכרחי לשימוש בהן.

אנחנו במכון תל אביב לפסיכותרפיה מאמינים במתן טיפול בהפרעת קשב וריכוז, שמותאם לדרגת הקושי של התופעה ותוך התייחסות אינדיבידואלית לרצונות והעדפות המטופל.

אצלנו במכון טיפול בהפרעת קשב וריכוז, ילווה בדרך כלל בתהליכי תמיכה ועבודה עם פסיכולוג. במידה ויהיה צורך, והדבר יהיה נכון הן מבחינת הפסיכיאטר וכך גם מבחינתו של המטופל עצמו, ניתן יהיה לשלב טיפול תרופתי שיותאם באופן אישי, הן מבחינת סוג התרופות וכך גם מבחינת המינון שלהן. מאידך, הפרעת קשב וריכוז יכול להיות מטופלת גם באמצעות טיפול קוגנטיבי התנהגותי שנמצא יעיל במיוחד בתחום זה.

אנו מזמינים אתכם לקבוע איתנו קשר ולהתייעץ על פתרונות טיפול בהפרעת קשב וריכוז המתאימים לכם או לילדכם.

מעוניינים שנצור קשר?

כיצד הפרעת קשב וריכוז משפיעה על הסובל ממנה?

הפרעות קשב וריכוז נגרמות מכמה סיבות, כאשר המקור הראשוני של הופעת תופעה זו הינה תהליכים כימיים שונים המתרחשים בתוך המוח, אליה מצטרפים משתנים סביבתיים ותזונתיים אשר ביכולתם להגביר את ביטוייה של התופעה.

את מכלול ההפרעות שנוגעות אל בעיות קשב וריכוז נהוג לחלק לשני סוגים:

  1. הפרעת קשב וריכוז ללא היפראקטיביות ADD.
  2. הפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות ADHD.

מדובר בחוסר נחת ותזזיתיות ניכרת, ההפרעה נוטה להיות מקושרת בעיקר עם קשיים לימודיים בבית הספר, והיא מפריעה לאדם גם במישורי חיים רבים נוספים, שלא תמיד ניתן לתת עליהם את הדעת. למשל מערכות יחסים עתידיות, קריירה, יחסים בין אישיים וחיי חברה, משפחה והקמת משפחה ועוד.

שבירת מיתוס אחת בתחום הפרעות קשב וריכוז הוא שלהבדיל מהדעה הרווחת שמדובר בהפרעה שפוגעת באיכות חייהם של ילדים בלבד, הרי שמבוגרים רבים נאלצים להתמודד עם מגוון תופעותיה של הפרעת קשב וריכוז, תופעות שפוגעות באיכות החיים, מפריעות להתמקד, לסיים דברים ואף מקשות על נהיגה וביצוע פעולות שמצריכות מידה גבוהה של ריכוז.

ההפרעה נפוצה בקנה מידה של כ 3%-10% מהאוכלוסייה סובלים ממנה. ההפרעה מופיעה כבר בגילאים צעירים, בגן, או בבית הספר היסודי ומתבטאת בקשיים להקשיב בכיתה, להתרכז ולהתמקד במטלות. בנוסף כאשר מדובר בהפרעת ADHD, מתלווה לקשיי הקשב והריכוז גם היפראקטיביות ואימפולסיביות.

ריטלין - התרופה הנפוצה ביותר לקשב וריכוז

ריטלין היא התרופה הנחקרת והמוכרת ביותר. התרופה משפרת באופן ניכר את תפקודם של רוב המאובחנים עם הפרעת קשב, תופעות הלוואי שלה בדרך כלל קלות והפיכות, אך זה משתנה מאדם לאדם.

קיימים כמה סוגים של ריטלין:

  • ריטלין – משפיע עד 4 שעות, השפעה קצרת טווח, ולאחר מכן השפעתו מתפוגגת לחלוטין. את הריטלין הזה ניתן לקחת עד שלוש פעמים ביום.
  • ריטלין בעל שחרור מושהה (SR (sustained release – השפעתו אטית יותר ומשפיעה לזמן ארוך יותר, עד לכשש שעות. אסור לרסק את הכדור או לחצות אותו.
  • ריטלין ארוך טווח (LA (long acting – משפיע עד לשמונה שעות. מותר ליטול רק פעם ביום, בבוקר. ניתן גם לפתוח את כמוסת הריטלין ולפזר את תוכנה על מזון קל, בכדי להקל על ילדים שמתקשים לבלוע.
  • קונצרטה – משפיעה ל-12 שעות. נוטלים את התרופה פעם אחת ביום, בבוקר, בשל השחרור המושהה והאיטי שמתפרס לאורך היום. הקונצרטה נותנת מענה לא רק בשעות הלימודים או התעסוקה, אלא גם בשעות אחר הצהריים והערב. תופעות הלוואי שלה דומות לאלה של הריטלין. התרופה אינה מתאימה לכל מטופל.

כמו בכל תרופה גם לריטלין ולקונצרטה תופעות לוואי, להבדיל מתרופות פסיכיאטריות אחרות, הן קלות יחסית ואין להן השפעה מצטברת. רוב התופעות הללו חולפות עם ההסתגלות לתרופה ובמידה ואינן חולפות ניתן להתאים את המינון מחדש או לשנות את סוג התרופה.

תופעות לוואי – טיפול בהפרעת קשב וריכוז:

  • חוסר תיאבון
  • עצבנות
  • עייפות
  • כאבי ראש
  • בחילות
  • כאבי בטן
  • קשיי שינה
  • דפיקות לב מואצות
  • הזעה

כיצד פועלת תרופה עבור טיפול בהפרעת קשב וריכוז?

אצל אנשים בעלי ADHD, הבעיה העיקרית הנה הירידה בכמות החיישנים לדופאמין וסילוקו המהיר מתוך המרווח בין תאי העצב. המטרה של התרופות לטיפול בבעיות קשב וריכוז הנה להציף את האזור וכך לגרום לחיישנים לפעול. מתילפנידט, הוא החומר הכימי הפעיל בתרופות והוא מעלה את רמות הדופאמין באונה הקדם מצחית, בין האוזניים וקדימה.

עלייה של הדופמין מביאה לעלייה ניכרת ביכולות ובפעילות התקינה של האונות הללו, מה שגורם לוויסות הרצוי עבור המטופל. הוויסות מביא לכדי שיפור משמעותי ביכולת הקשב, הריכוז, הוויסות בהתנהגותיות, התזזיתיות, הוויסות הרגשי וסדר קבלת החלטות. וכך המטופל יכול לנהל את עצמו בשגרת יום יומו בצורה יעילה ומנוהלת היטב. יש לזכור כי החומר הכימי הזה יכול להשפיע על כל אדם כמעט אך רק אצל אלה הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, פעולתו תהיה באזורים הנדרשים לכדי תפקוד יעיל היכן שקשה למטופל.

הריטלין והקונצרטה כלולות בסל הבריאות בישראל. ישנם עוד תרופות חדשות, שנמצאו כיעילות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז ביניהן: פמולין, פוקלין, סטרטרה, מדבקות דייטרנה, אטנט, ויואנס, דקסדרין ועוד. תרופות אלו מותאמות במידה והריטלין או הקונצרטה היוו קושי עבור המטופל או שנמצאו כלא יעילות.

ילדים מזוהים עם הפרעות אלה בעיקר משום שהם נמצאים בסביבה לימודית מרבית שעות היום, סביבה המדגישה את קשיי הריכוז וההיפראקטיביות, ומשום שמדובר על קבוצות לימוד הרי שהפרעות אלה אינן מפריעות רק לילד עצמו, אם כי הן מפריעות הרבה פעמים להתנהלות סדירה של השיעור עצמו.

חשוב להבין שהבעיה אולי הגדולה ביותר בהפרעות קשב וריכוז אצל ילדים היא התסכול הרב שנוצר אצל ילדים לנוכח מה שנתפס כחוסר הצלחה בלימודים. תסכול שמוביל פעמים רבות לבעיות התנהגות ופוגע בסיכויי ההצלחה שלהם כמו גם יכולת להשתלב בחברה.

כמו כן, חשוב להבהיר כי הפרעות אלה אין בהם משום להוכיח על היעדר יכולות או פוטנציאל של הילד, וההיפך הוא הנכון, ילדים רבים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מתגלים כבעלי רמות אינטלקטואליות גבוהות מהממוצע, יצירתיים ומוכשרים מאוד, אך מבלי להתגבר על הקושי הכימי שנוצר במוח ישנה בעיה בביטוי כישרונותיהם של ילדים אלה.

כאשר הפרעת הקשב והריכוז מפריעה ביותר לילד ולמשפחתו נדרש אבחון מוקדם ככל הניתן לצורך טיפול אפקטיבי ויעיל. קיימים אבחונים היום המסתמכים על ריאיון מלא, בדיקה קלינית, הערכה ובדיקת תפקוד כגון מבחן ה- TOVA המוכר או מבחני MOXO או CPT או BRC, המאפשר הערכת יעילות תרופות וטיפולים שונים. בנוסף לטיפול תרופתי בהפרעה, ישנם גם טיפולים פסיכותרפיים תוך דגש על הדרכת הורים ועבודה התנהגותית הקשורה להתנהלות במסגרות החינוכיות.

אצלנו במכון תל אביב לפסיכותרפיה, לצד טיפול תרופתי ישנו פסיכולוג ילדים ומטפלים מוסמכים אחרים אשר עוסקים בתחום טיפול פסיכולוגי בילדים ובעלי ניסיון רב עבור אנשים בכל הגילאים הסובלים בתחום הפרעת קשב וריכוז ומתקשים לנהל אורח חיים תקין ובריא.

אנו ממליצים בחום לפנות אלינו במידה ואתם מרגישים כי ההפרעה מפריעה ומורגשת מאוד בחייכם, ואנו נתאים לכם את הטיפול המתאים ביותר עבורכם.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר