פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
טיפול בילדים
בעיות נפשיות אצל ילדים מאומצים

בעיות נפשיות אצל ילדים מאומצים

בעיות נפשיות אצל ילדים מאומצים

סיפורם של ילדים מאומצים הנו ייחודי ומיוחד, וישנן בעיות נפשיות אצל ילדים מאומצים אשר מתעוררות סביב הנושא, כל מקרה לגופו. אך ניתן להכליל ולומר, כי כל ילד מאומץ מתמודד עם חוויות פסיכולוגיות מורכבות. כמובן שישנם גורמים שונים בעלי השפעה מכרעת על החוויות הנפשיות איתן הילד מתמודד במהלך חייו, כגון גיל האימוץ, הטמפרמנט של הילד, תנאי גידולו ומוצא משפחתו, המשפחה המאמצת ועוד גורמים רבים ומגוונים אחרים.

ילד מאומץ מתמודד בדרך כלל עם חוויה עוצמתית, לא פשוטה, של תחושת קטיעה ברצף חייו ובהמשכיותו. תחושת הקטיעה הזו, עשוייה להביא לכדי רצף של פגיעות רגשיות, כמו פגיעה באמון ובביטחון בקשר, פגיעה בתחושת הביטחון הקיומי בעולם, פגיעה ביכולת ליצור קשר בין אישי בשל החרדה הכרוכה בכך. וכן בפגיעה בתחושת השייכות למשפחה ולעולם.

התמודדות עם חרדת נטישה אצל ילדים מאומצים

תהליך האימוץ כרוך בתקווה מחודשת עבור ילדים מאומצים והן עבור משפחות מאמצות. זוהי הזדמנות מדהימה לאחות את הקטיעה ואת השברים המלווים אותה, במתן תחושת המשכיות, שייכות, תיקון, ועיבוד מחדש של חווית הנטישה, הן הפיזית והן הרגשית. הילד המאומץ עשוי להרגיש דחוי בעקבות התוודעותו לכך שהוריו אינם הוריו הביולוגיים ולכן רגישות ההורים המאמצים לנושא חשובה ומכרעת.

המשפחה המאמצת מאפשרת הזדמנות של גדילה וצמיחה, איכות חיים אשר כנראה לא היה זוכה לה הילד לולא היה נשאר במקום היוולדו. וזוהי הזדמנות לבנות אמון מחדש עם העולם ועם עולם המבוגרים בפרט, ולבסס את תחושת השייכות למשפחה. יחד עם זאת, מתעוררים געגועים פנימיים לשורשים הביולוגיים, סקרנות רבה לשורשים ולדעת מהיכן הגיע, צורך בתחושת רצף והמשכיות אשר עשויים להוביל את הילד לחיפוש אחר הוריו הביולוגיים בעתידו. (ושוב חשוב להזכיר – כל מקרה לגופו).

טיפול רגשי לילדים מאומצים מנסה לתמוך בכל התהליך הריגשי אשר מתמודד איתו הילד לאורך חייו, לפרוק את המורכבות והתחושות המבלבלות שמתעוררות במהלך ההתבגרות, ולתת להן משמעות ותוקף לתחושת חוסר השייכות והשונות. בעיות נפשיות אצל ילדים מאומצים כוללות סיכוי גבוה יותר להתפתחות בעיות מול דמויות סמכות, וקושי בקרבה פיזית ורגשית לאנשים, וכן יחסים אמביוולנטיים ומורכבים עם האם המאמצת אשר משפיעים רבות על תפיסת עולמו של הילד וכן על מסוגלתו לפתח קשרים בין אישיים בריאים וקשרים זוגיים אנטימיים.

ילדים מאומצים, ככל הילדים, רוצים חום, אהבה ותשומת לב. אך אצל הילדים המאומצים לעיתים מתעורר קושי לממש זאת מפני החשש להידחות על ידי אימם, שוב.

האתגרים של משפחה מאמצת

אצל משפחות מאמצות עולים אתגרים שונים ומורכבים אשר מצריכים רגישות ומודעות רבה בכדי להיענות לקשיים המתעוררים ולהתמודד בצורה מיטיבה. עולות שאלות כגון: כיצד לספר לילד את עובדת האימוץ, מתי, מה לספר, מה לא לספר. אילו אתגרים קשורים לאימוץ ואילו הם חלק מהתפתחות טבעית של ילד.

איך מתמודדים עם בדיקה כרונית ומתמדת של הילד לגבי אהבתם של הוריו (הלא ביולוגיים), איך מתמודדים עם שאלות השייכות למשפחה של הילד או המתבגר. שאלות הקשורות ביחס למשפחה הביולוגית ופתיחת תיק האימוץ, קשיים אשר מתעוררים אצל ההורים המאמצים בעקבות פתיחת תיק האימוץ ושאלות כיצד לפעול עם כמה שפחות נזק ומעמסה רגשית ויצירת כמה שפחות בעיות נפשיות אצל ילדים מאומצים.

כל אלה הן שאלות טבעיות ורווחות אשר מתעוררות בקרב משפחות מאמצות, אנו במכון תל אביב לפסיכותרפיה נמצאים כאן בשבילכם, לסייע לכם בהתמודדות המורכבת בשלבים השונים של התהליך, ולהבין ביחד אתכם את סיפורו הייחודי של ילדיכם וכיצד ראוי לנהוג עמו.

סיוע בבניית הזהות של הילד המאומץ

תיאוריות ומחקרים בתחום הפסיכולוגיה מצביעים על כך שהחודשים הראשונים לחיים בעלי השפעה מכרעת על עיצוב האישיות והעולם הפנימי. החוויות הראשוניות בהם אנו נתונים, אפילו בחודשים הראשונים של חיינו, למרות שאיננו יכולים לדווח עליהן מילולית מותירות בנו חותם עמוק.

כאשר מדובר באימוץ לרוב הורים אינם יודעים במדויק את אשר ארע לילד בחודשים הראשוניים לחייו. ילדים מאומצים נולדים אל תוך נסיבות חיים קשות המאלצות את הוריו הביולוגיים לוותר עליו. פעמים רבות הילד נתון בחוויות ראשוניות שיכולות להיות טראומתיות.

זו תקופה קריטית בה ההורה המאמץ אינו יכול להגן ולשמור על הילד. בהמשך החיים עלולות חוויות ראשוניות כאובות לצוץ בחייו של הילד באופנים עקיפים ולקבל צורה של סימפטומים גופניים או נפשיים כואבים, כגון דיכאון אצל ילדים. איש המקצוע מסייע למשפחה לפענח את המקור של הקשיים הללו ולעבד אותם.

מה שלרובנו נראה כמובן מאליו כי הורינו ידאגו לנו וטיפלו בנו, אינו כך עבור ילדים מאומצים. בנפשם חקוקה טראומה של נטישה ופרידה. מלווה אותם תמיד קול המהדהד מהעבר שאומר כי ישנה אפשרות שהורי לא ירצו בי. זו היא מחשבה איומה שמעלה עבור הילד שאלות קשות – "האם אשרוד ללא דאגת הורי? האם עשיתי משהו רע שרצו למסור אותי? האם יכולתי להיות אחרת ולא היו מוסרים אותי? אולי יפה יותר אולי שקט יותר?".

גם כאשר תהיות אלו אינן רלוונטי להווה, מתקשה הילד להשאיר את הקול הזה בעבר ולהסתגל לנסיבות החיים החדשות. איש המקצוע מסייע לילד להקשיב לקולות הללו וללמוד להשאירם מאחור.

תהליך האימוץ יכול ליצור לעיתים פיצול עמוק בזהותו של הילד וליצור. הוא עזב מאחור משפחה אלמונית, לעיתים בארץ נוכרית. הוא הגיע באופן מלאכותי לעולם חדש ומשפחה חדשה. המעבר החד מותיר אותו עם השאלה של מי הוא? האם הוא דומה להוריו הביולוגיים או הוריו המאמצים? מה מחבר אותו להוריו, המראה החיצוני או האופי? בסיוע המטפל ינסה הילד לחבר את הטלאים, לבנות את זהותו ואת הסיפור הייחודי שלו.

סיוע להורים המאמצים בשאלות ותהיות שעולות בדרך

ההורה המאמץ מתמודד עם חוויות לא פשוטות מצידו גם כן. תהליך האימוץ הוא דרך ארוכה המתחילה בהחלטה לאמץ, נסיבות העבר שהובילו להחלטה, והפנטזיה לגבי האימוץ. בדרך כלל ההורה נאלץ לעבור תהליך ביוקרטי מורט עצבים עד שניתן להגשים את האיחוד המיוחל עם הילד. וזו כמובן רק תחילת הדרך – מתחיל תהליך ארוך של הסתגלות לחיים בצוותא הן עבור ההורים והן עבור הילד.

לאורך הדרך עולות פעמים רבות דילמות לגבי האופן בו כדאי להתייחס לנושא האימוץ. האם לספר? מה לספר? האם לעודד שאלות או "להחליק"?. איש המקצוע יכול להוות מקור תמיכה עבור ההורים, לסייע להם לעבד את החוויות שליוו אותם סביב האימוץ. ההורים יחד עם איש המקצוע יכולים להתלבט בדילמות המטרידות את אותם ואת ילדם.

לצערנו בחיי הנפש המורכבים אין כללי אצבע שתמיד עובדים. כל משפחה צריכים למצוא את הדרך הנכונה עבורה להתמודד עם הדילמות שעולות. תהליך של טיפול נפשי יכול לסייע רבות בחשיבה ובהבנה מעמיקה אודות חווית האימוץ, הן עבור הילד והן עבור ההורים.

הורים מאמצים מתמודדים בהכרח עם משימות מאתגרות במיוחד ועלולים לחוות רגשות אשם, דכדוך, כעס, חרדה, אכזבה, תסכול, חרטה ועוד… ההורות מעמידה במבחנים אין סופיים ומציפה רגשות שמצריכים התמודדות לא פשוטה. צורך בקבלת עזרה וסיוע מקצועי הינו צורך נפוץ בקרב הורים מאמצים ואנו ממליצים זאת מכל הלב.

במכון תל אביב לפסיכותרפיה, אנו מאפשרים טיפול אינטנסיבי במידת הצורך, המאפשר להורה לעבור תהליך שיגביר את מודעותו ויכולתו כהורה וכך גם תשתפר איכות החיים שלו ושל ילדו, עם פחות תסכול ויותר הכלה. אנו מאמינים כי באמצעות טיפול אפשרי להתמודד טוב יותר בעיות נפשיות אצל ילדים מאומצים.

עבור הילד, חדר הטיפולים יאפשר מקום מכיל ואוזן קשבת לכל התהיות שעולות. בנוסף, הקשר בין המטפל למטופל יהווה מוקד אמון עבור הילד, ויאפשר לו הזדמנות לסמוך על עולם המבוגרים מחדש.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר