פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
טיפול בילדים
פסיכולוג ילדים

פסיכולוג ילדים

פסיכולוג ילדים קליני

תקופת הילדות אינה בהכרח תקופה קלה כפי שלעתים אנו נוטים לחשוב. בתקופה זו הילד מתאים עצמו לעולם באופן הדרגתי, זאת בהתאם לתנאי ההתפתחות הרגשית והמוטורית שלו. ילדים חשופים יותר לקשיים רגשיים בעיקר בשל חוסר במנגנוני הגנה ומעצם כך שאינם בשלים עדיין מבחינה רגשית.

טיפול אצל פסיכולוג או פסיכולוגית ילדים הוא כלי טיפולי יעיל להתמודדות עם הקשיים הרגשיים והבעיות עמן מתמודד הילד בתהליך ההתפתחות שלו. הטיפול הפסיכולוגי מסייע לילד לפתח מנגנוני הגנה שונים כנגד תחושות עצב, דיכאון, חרדה ועוד. כמו כן, הוא מסייע בגיבוש הזהות העצמית של הילד, ומלווה את ההורים במקומות בהם אינם מסוגלים להכיל או להבין את הקושי עד הסוף.

האם אתם חשים שינוי בהתנהגות השגרתית של ילדכם? האם מצב הרוח של בתכם או בנכם שונה מהרגיל? האם ילדכם חווה התפרצויות של זעם, כעס, עצב או רצון להתבודד ולהסתגר? האם הוא מדווח על קושי חברתי, או שחל שינוי במעמד החברתי שלו בכתה, בבית הספר או בחוג החברים הקרובים? אלו הם מגוון מצבים שמעידים כי יתכן שילדכם חווה קושי רגשי משמעותי.

אם אתם מזהים אותות של מצוקה אצל ילדכם, מומלץ ליצור איתנו קשר על מנת שנתאים לכם פסיכולוג או פסיכולוגית ילדים מקצועיים ומוסמכים מהצוות שלנו.

מעוניינים שנצור קשר?

צפו: כל מה שחשוב לדעת לפני שפונים לפסיכולוג ילדים

מתי כדאי לשקול טיפול אצל פסיכולוג ילדים או הדרכת הורים?

הורים רבים נוטים לחשוב כי מאמציהם לשמור על הילד ולגונן עליו מפני הסביבה החיצונית בסיטואציות רגשיות מורכבות ימנעו ממנו תחושות סבל, כעס או דאגות מיותרות. אך האמת היא שהמציאות מורכבת הרבה יותר, ולפעמים דווקא החשיפה לסביבה החיצונית היא זו שמגרה את חושיו של הילד ותורמת להתפתחותו הרגשית ולפריצת העכבות והמחסומים שלו.

בכל אופן, גם ילדים כמו מבוגרים, עשויים לחוות במהלך תקופת הילדות מגוון אירועים משמעותיים ולפתח בעיות רגשיות כאלו או אחרות. לעיתים, בעיות מסוימות יתבטאו בעצימות גבוהה במיוחד, דווקא בשל הנפש העדינה של הילד וחוסר ההבנה או המודעות שלו ביחס לסביבה הקרובה אליו.

בגילאים מוקדמים (עד גילאי 5 בדרך כלל), הקשיים הנפוצים יהיו קשורים בתהליכי רגרסיה לשלבים התפתחותיים מוקדמים יותר בחייו של הילד, אשר עולים מחדש והילד מתמודד איתם באופן חלקי פעם נוספת:

  • קושי בשליטה בצרכים (שליטת יתר או חוסר שליטה),
  • קשיי גמילה או אכילה,
  • הסתגרות,
  • בכי בלתי מוסבר,
  • קושי בהיפרדות מההורה,
  • ועוד.

מלבד אלו, עשויים ילדים בגילאים שונים לפתח:

במידה והילד מגלה קשיים רגשיים לאורך זמן ואינו מסוגל להתמודד עמם בכוחות עצמו או בעזרת ליווי הורים בלבד, מומלץ לפנות לפסיכולוג ילדים לטיפול פרטני ועמוק יותר.

תסמינים רגשיים נלווים כמו נדודי שינה, עצבות כרונית, התקפי זעם ואלימות, פחד ותחושות של חוסר שליטה או כל סממן מחשיד אחר שלא ניתן להבנה, דורשים גם הם טיפול מקצועי.

במקרים אחרים נוטים הילדים להציג תסמינים רגשיים עקב תחושות ביישנות או דרישה לתשומת לב למשל. לכן, האתגר האמיתי מצד ההורים הוא בזיהוי נכון של הקשיים האמיתיים של הילד, ואלו שבסך הכל מהווים חלק מתהליך ההתפתחות הנורמלי שלו.

כשקיים קושי לאבחן את הילד, מומלץ לפנות גם כן לעזרה מקצועית של פסיכולוג ילדים.

הטיפול אצל פסיכולוג ילדים יכול להגיע גם על רקע תחושות של חוסר אונים או קשיים שמגלים ההורים עצמם. בדרך כלל, כאשר חווה הילד משבר ראשון בחייו או שאינו מצליח לווסת את הרגשות שלו, ההורים נותרים חסרי אונים אל מול הסיטואציה מאחר ואין להם מספיק כלים על מנת להתמודד עם הסיטואציה ולעזור לילדיהם. על רקע הסיטואציה הרגשית עלולים לצוץ לעיתים גם משברים משפחתיים סביב הנושא, בייחוד אם אחד מן ההורים מנסה לגונן על הילד יותר מדי ולהסתיר ממנו את הקשיים.

במקרים כאלו, הטיפול יהיה אינטנסיבי יותר וישולב יחד עם הדרכת הורים או טיפול פרטני להורים. יחד, ינסו ההורים ופסיכולוג הילדים לאבחן את תמונת המצב ולהבין את הגורמים בהתפתחות הילד שהובילו ליצירת הקשיים הרגשיים. הפסיכולוג יסייע להורים דרך מתן כלים פרקטיים להתמודדות עם סיטואציות דומות בהמשך ההתפתחות של הילד.

יש לציין שטיפול פסיכולוגי לילדים עשוי להיות ארוך ומורכב, ואף להעמיד את ההורים בסיטואציה חדשה עבורם, בה נוצר קשר עמוק ומשמעותי עם אדם אחר. עליהם ללמוד להכיל ולקבל מצב זה ולתמוך ככל הניתן בתהליך על מנת לייצר סביבה מתאימה ותומכת עבור ילדיהם.

איך מתבצע טיפול פסיכולוגי לילדים?

להבדיל מטיפול פסיכולוגי לבני נוער או מבוגרים, פסיכולוג הילדים משתמש בכלי טיפול שונים המותאמים לגילו הצעיר של המטופל. אחת הבעיות העיקריות בליווי הרגשי של הילד היא חוסר היכולת שלנו כהורים למצוא שפה משותפת עם הילד על מנת להבין את הקושי האמיתי ממנו הוא סובל.

טיפול פסיכולוגי בילדים נעשה לרוב באמצעות טיפול במשחק (Play Therapy). הטיפול במשחק מתקיים בחדר הטיפולים ובמהלכו מנסה פסיכולוג הילדים ליצור יחסי קירבה ותחושות הזדהות עם הילד. בדרך זו מסוגל הפסיכולוג למצוא מכנה משותף עם הילד, ולעודד אותו לשתף פעולה ולהביע את תחושותיו ואת הקשיים הרגשיים שהוא חווה. המשחק הוא תהליך מרכזי וחשוב בהתפתחותם הרגשית של ילדים, ולכן הוא גם מהווה כלי מרכזי בטיפול של פסיכולוג ילדים.

איך עובד הטיפול הפסיכולוגי באמצעות משחק?

התפיסה שעומדת מאחורי טיפול פסיכולוגי בילדים באמצעות משחק היא שקיימים אצל הילד דפוסים נוקשים וקשיים רגשיים שונים עם עצמו ועם אחרים וכל אלו קשורים לרגשות שאינן יוצאות החוצה בשיחה ואינן מבוטאות כראוי בגלל יכולתו הוורבלית והבנתו את עצמו, אך הן יוצאות בדרכים אחרות בהתנהגותו ובמערכות יחסים בינאישיות.

הילד אינו יכול לבטא עצמו כהלכה במילים מבחינה רגשית, גם אם לפעמים לנו המבוגרים נדמה כך. ילדים נוטים לבטא את עצמם על ידי פעולות והתנהגות ולא דרך מילים. לדוגמה אם ילדה בת 5 מבקשת ללכת בבית וגם לגן עם שתי בובות שהיא אוהבת, היא מנסה להתמודד עם פחד מסוים או תחושת תסכול. היא לא תאמר זאת אך תעשה משהו שמבטא את רגשותיה.

במשחק הילד מרגיש יותר בטוח. זה המרחב שלו. הוא ששולט שם וקובע את הסדר והחוקים – שלא כמו בעולם המבוגרים. שם ברחבי המשחק הוא מבטא רגשות, כעסים, תוקפנות וכו' ושם גם הוא מוצא דרכים להתמודד עם הקשיים שלו. זהו בדיוק המרחב שהמטפל נכנס – אל תוך עולמו של הילד.

המטפל צריך לעזור לילד להוציא את ה"סיפור" שלו דרך המשחק איתו. המטפל צריך לשחק עם הילד וליצור קשר ביניהם, קשר שיש בו אמון וקירבה. הילד מיד מקשר את הקשר הזה עם המטפל לקשר שיש לו עם ההורה, קשר שגרם לו לתחושה טובה.

לדוגמא הילד והמטפל יכולים להפוך תפקידים במשחק וכך הילד מסוגל לראות ולהתבונן על האחר ולחוות דברים ורגשות שאחרים מרגישים ועושים ולפתח אכפתיות כלפיהם. למשל אפשר להוציא במשחק תוקפנות רבה, למשל "להרוג" במשחק את האח או האבא, ובמשחק נעשה אוורור או תיעול של תוקפנות שלא בא לידי מימוש בעולם האמתי.

למשחק באמצעי של טיפול במשחק יש ערך עצום והכרחי לילד. שם הוא יכול להפוך עצמו ולהיות אחר. למשל להפוך עצמו לחייל עוצמתי או באטמן עם הרבה יכולות על-אנושיות שמפצות על תחושת אין אונים וחולשה שהרגיש לפני כן בכיתה.

המשחק בבית בובות לדוגמה עם כל מיני דמויות מהעולם האמתי, בבית, בגן או בית הספר, מאפשר לילד לספר "סיפורים" על דברים שהתרחשו ולבטא קונפליקטים או קשיים רגשיים מול דמויות מסוימות, וכל זאת בצורה עקיפה ובלתי מאיימת. הילד יתפוס את הקושי הרגשי כשייך לבובה שמייצגת אותו ולא לעצמו.

המטפל יכול לעשות שימוש נרחב בסיפורים אלו, לעזור לילד למצוא כלים להתמודדות ומיומנויות בינאישיות נוספות, ופרשנויות אחרות ממה שהבין הילד. המטפל יכול לומר על הדמות שמייצגת את הילד דברים שונים בלי שהוא ירגיש מותקף וכך לא יצטרך לגונן על עצמו.

זהו בעצם הכלי המרכזי שעומד לרשותו של פסיכולוג הילדים ליצירת שינוי טיפולי, ומאפשר לפסיכולוג הילדים להכיר טוב יותר את עולמו הפנימי של הילד שמטופל עצמו, ומנגד מאפשר לילד לעבד ולהתמודד עם רגשות ועם קשיים פנימיים. באמצעות ה-Play Therapy נוצר מרחב משחקי משותף ומאפשר, בו ניתן לפתח מיומנויות רגשיות שונות כגון פתרון בעיות ותרגול מצבים רגשיים חדשים.

אילו עוד גישות טיפול קיימות?

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (טיפול CBT) לילדים

אמנם הוא פחות נפוץ בקרב ילדים, אך לעיתים נעשה שימוש בעקרונות הטיפול הבסיסיים שעוברים אדפטציה לעולמם של הילדים.

העקרון המנחה מאחורי טיפול CBT לילדים הוא השימוש בכלי עזר הכוללים משחק, הדמיה של סיטואציות רגשיות, סיעור מחשבות ועוד על מנת למצוא את הגשר לעולמו של הילד.

ברגע שהילד חושף בפני המטפל את הצדדים הפגיעים והרגישים שלו, הטיפול יהפוך ממוקד יותר וילווה בהדרכה פרקטית של הילד לגבי התמודדות עם הקשיים הרגשיים שמציפים אותו.

הטיפול יהיה קצר מועד בדרך כלל, ולהבדיל מהגישה הטיפולית הקלאסית יתמקד גם בפן ההתנהגותי של הילד, ויסייע לו למצוא פתרונות או להעלות את המודעות לקשיים ההתנהגותיים כמו התפרצויות זעם, התנהגויות אובססיביות, קשיי ריכוז ועוד. למידע נוסף על טיפול CBT לילדים.

טיפול באמנות

גישת טיפול ייחודית המשלבת במהלך הטיפול הרגשי אלמנטים של ציור, פיסול, צילום או ריקוד, דרכם קל יותר לילד להביע את תחושותיו ולבטא את המצוקות שלו.

פעמים רבות ילדים מרגישים בטוחים הרבה יותר במרחב האמנותי, ולכן ייצרו קשרי אמון עם המטופל בקלות יותר בניגוד לטיפול באמצעות שיח.

טיפול אצל פסיכולוג או פסיכולוגית לילדים בליווי הדרכת הורים

אנו במכון תל-אביב לפסיכותרפיה מלווים כל טיפול פסיכולוגי רגשי לילדים בהדרכת הורים צמודה, מתוך אמונה כי העבודה הרגשית צריכה להיעשות קודם כל עם ההורים, ובשיתופם המלא, תוך המשכיות לנעשה בבית.

שני ההורים נפגשים עם פסיכולוג הילדים, וביחד מנסים לייצר תמונה קלינית של הילד על כל רבדיו: הריון ולידה, הגיל הרך, התפתחות פיזית, תפקוד כללי, ממדיים רגשיים, יכולות חברתיות, יכולות קוגניטיביות ולימודיות, יחסים במשפחה בין ההורים ועם אחים. מדובר בתהליך אינטייק אבחוני על פי דיווח שני ההורים בהנחיית הפסיכולוג. (במקרה של הורים גרושים ניתן לעשות זאת בנפרד).

לאחר דיווחי ההורים יפגוש פסיכולוג הילדים את הילד וימשיך את תהליך האבחון באופן המותאם לגילו.

חשוב להדגיש שבגיל הרך, החשיבות של הדרכת ההורים היא משמעותית מאוד. בתקופה זו פסיכולוג הילדים יעזור לזוג ההורים להתמקם נכון מול ילדם ולייצב גבולות ברורים ונכונים, להכיר ולהבין מושגי יסוד המקובלים לגיל זה כגון הכלה, נתינה, איסורים וכו'. ההורים ילמדו לזהות מהם הצרכים הספציפיים של ילדם בתקופה בה אינו משתמש בשפה, ולתת מענה הולם לצרכים אלו.

הדרכת הורים מקצועית מיועדת למצבים בהם ההורים מרגישים אובדי עצות, חסרי אונים, מותשים, מבולבלים, במתח קבוע – זהו זמן נכון לשקול הדרכת הורים. כמו כן כאשר ההורים מקבלים מסרים על התנהגות בעייתית ממסגרות החינוך גם אז יש לשקול זאת בעת שפונים.

טיפול פסיכולוגי לבני נוער

גיל ההתבגרות הוא גיל לא פשוט לרוב בני הנוער. לצד כל השינויים הפיזיים, ההורמונליים והשינויים במצב הרוח, זהו הגיל שבו מתרחש הגילוי של המיניות – הנטייה המינית והזהות המינית של הנער או הנערה המתבגרים, הגיל שבו בעיות רגשיות מקצינות, וגם הגיל שבו מחלות נפש רבות מגיעות לבשלות.

לעתים הקושי והבעיות מזדחלים לאטם, ואנחנו שמים לב רק כאשר הם מצטברים לכדי מועקה בולטת ומוחשית. כך למשל, יתכן ששמתם לב שבתכם סובלת ממצבי רוח משתנים, עצבות ונטייה לדכדוך. יכול להיות שמדובר בעצבות שנמשכת כבר תקופה ארוכה, אך כעת היא גם משפיעה על הרצון לאכול, החשק לפגוש חברות או לבלות עם בני המשפחה. אם התופעה אינה חולפת, ואף מעמיקה ואתם מזהים סימנים של דיכאון אצל ילדכם, כדאי לפנות אלינו לקבלת טיפול מקצועי.

יתכן שבנכם מבלה זמן רב בחדרו, ללא רצון לפגוש חברים, לצאת מן הבית לחוג שאהב בעבר, או לבלות. הוא ממעט לשתף אתכם בנעשה, ואינו מתראה עם חבריו הטובים. יכול להיות שהבחנתם שילדכם סובל מירידה בלימודים, אינו משקיע ואינו מעוניין להתאמץ. כל אלו הן נורות אזהרה – סימנים לכך שיתכן והוא סובל מקושי, מועקה או אתגר שמלווה אותו, וכאשר הן נדלקות ומופיעות – מומלץ להעזר בפסיכולוג ילדים ונוער.

במקרים אחרים, מופיעה בעיה אקוטית, שדורשת מענה טיפולי מידי ומקצועי, למשל בתגובה לגירושין, בעקבות משבר בבית, עקב אובדן של בן משפחה קרוב – סבא, סבתא או הורה, לאחר חשיפה למצב טראומטי ועוד.

הטיפול הפסיכולוגי לבני נוער יהיה דומה בעקרונותיו לטיפול רגשי הניתן למבוגרים. הטיפול מתבצע באופן פרטני בצורת שיח דינמי מול הפסיכולוג. דרך השיח מבקש הפסיכולוג ללמוד על עולמו הרגשי של הנער, היחסים הבין משפחתיים ואירועי העבר שהובילו ליצירת המשבר הרגשי.

טיפול פסיכולוגי לילדים במכון תל אביב לפסיכותרפיה

בכל המקרים בטיפול פסיכולוגי בילדים או בבני נוער, קיים שיתוף פעולה מלא עם ההורים ואף קיים דגש על טיפול משפחתי (במידת הצורך) שנועד לסייע לכל התא המשפחתי כיחידה שלמה. לעיתים בני המשפחה הנוספים שותפים פעילים לטיפול הפסיכולוגי ולעיתים הם רק שותפים לא פעילים אך משמעותיים בכל זאת.

הטיפול הפסיכולוגי במכון תל אביב לפסיכותרפיה מאפשר יצירת מרחב טיפולי בטוח עבור הילד או הנער, בו הוא יכול להביא באופן חופשי את תחושותיו ואת המצוקות הרגשיות מהן הוא סובל. התהליך הטיפולי נעשה בדיסקרטיות מלאה, תוך יצירת יחסי אמון בין הפסיכולוג והילד.

בעת הצורך, ניתן לשלב טיפולים נוספים כגון טיפול תרופתי על ידי פסיכיאטר ילדים או טיפולים אחרים כגון טיפול בתנועה או טיפול באומנות. פסיכולוג הילדים מפנה לטיפולים נוספים במקביל במידת הצורך. בכל מקרה של טיפולים במקביל נעשה שיתוף פעולה מלא בין המטפלים במכון על מנת להגיע לרמת הטיפול הטובה ביותר ולהבנה מקיפה יותר של הילד.

את הטיפול הרגשי בילדים מומלץ להתחיל בשלבי אבחון מוקדמים ככל שניתן. במידה ומתגלה בעיה רגשית אצל הילד חשוב לטפל בה עוד בשלבי ההתפתחות הראשוניים שלו על מנת שלא תלווה אותו גם בתקופות מאוחרות יותר בחייו.

אנחנו כאן כדי לסייע לכם ולילדיכם. בכל שאלה אתם מוזמנים לפנות אלינו ולהתייעץ עמנו.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר