פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
טיפול CBT

טיפול CBT

מה זה טיפול קוגניטיבי-התנהגותי ואיך מתבצע הטיפול?

מעוניינים שנצור קשר?

טיפול CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי (Cognitive Behavioral Therapy), מתייחס לבעיות ולקשיים רגשיים אשר מופיעים במצבים שונים במהלך החיים. שיטת הטיפול ומעניקה כלים ופתרונות התמודדות בצורה מכוונת, ממוקדת ויחסית בתקופה קצרת מועד.

אז מהו בעצם טיפול CBT? איך הוא עובד ומתי משתמשים בו? ואיך תדעו האם זה הטיפול הנכון עבורכם או עבור ילדיכם?

שיטה זו נפוצה ויעילה בסיוע שיפור איכות החיים, ההתנהלות ובצועיו של המטופל, בעיקר כאשר מדובר בחרדות, פחדים, דיכאון, פוסט-טראומה, אובססיביות וכפיתיות OCD והתקפי חרדה (פאניקה).

מה זה טיפול CBT?

CBT היא שיטת טיפול פסיכולוגי שמטרתה לאתר את המחשבות וההתנהגויות שגורמות לאדם להימנע או לקפוא במצב של חרדה, לסבול מאובססיות, להסגר כתוצאה מדיכאון וכן הלאה, ולהחליף אותן במחשבות ומעשים בריאים ופרודוקטיביים יותר. אלו בתורם, יובילו אותו לצמיחה אישית, ויקלו על תחושת החרדה שהוא חש.

השיטה מתבססת על ההנחה שניתן לפתור בעיות באמצעות טיפול במחשבות המכשילות של אדם (שינוי קוגניטיבי) ובאמצעות טיפול בדפוסי הפעולה שלו (שינוי התנהגותי).

בסיס הגישה מתמקד בסיטואציות, אמוציות ותהליכים התנהגותיים הגורמים לאדם לקשיי תפקוד, טראומות, התקפי חרדה או כל תגובה אחרת שמגבילה את התנהלותו הסדירה. הצלחת הטיפול דורשת שיטוף פעולה מלא של המטופל, כאשר הליך הטיפול עצמו מתבסס על כמה שלבים במהלכם למד המטופל להתמודד עם הסיטואציות או התהליכים המגבילים, לרכך את תגובתו ולהתגבר על הקושי הנוצר.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

למה שיטת CBT עובדת?

מחקרים מראים שטיפול CBT מועיל למגוון רחב של בעיות – חרדה לסוגיה, הפרעות אובססיביות קומפולסיביות, דיכאון, טראומה, פוביות מסוגים שונים, פחד קהל, התנהגות כפייתית ועוד, ומתאים גם לילדים ומתבגרים.

לשיטת CBT יש מתודה ברורה, תהליך מובנה ופרק זמן קצר יחסית שבו השינוי מתרחש. כל אלו הופכים אותו ליותר נוח למדידה ומחקר ולכן ניתן לגזור תוצאות על האפקטיביות שלו בתחומים שונים.

טיפול CBT מציע פתרון מובנה ובטווח זמן קצר יחסית בהשוואה לטיפול הפסיכודינמי. בנוסף הוא נותן לך, המטופל כלים להתמודדות עם הבעיות בעצמך, גם ללא עזרת המטפל, ולכן הוא הפך לחלופה מבוקשת ואטרקטיבית.

חשוב לדעת שלמטפלי CBT יש התמחויות שונות. ישנם מטפלים שעיקר ההתמחות שלהם היא טראומה, בעוד שאחרים עוסקים בחרדה. לא כל מטפל מקיף את כל טווח העיסוק.

למי מתאים טיפול קוגניטיבי התנהגותי?

מחקרים מראים שטיפול CBT מועיל למגוון רחב של בעיות: חרדה לסוגיה, הפרעות אובססיביות קומפולסיביות OCD, דיכאון, טראומה, פוביות מסוגים שונים, פחד קהל, התנהגות כפייתית ועוד, ומתאים גם לילדים ומתבגרים.

כאשר אתה מעוניין להתחיל טיפול פסיכולוגי, כדאי לשאול את עצמך מהי מטרת הטיפול. אם מטרת הטיפול היא להתמודד עם בעיה המציקה לך כמו למשל מחשבות טורדניות, הרגל כפייתי, סביר להניח שטיפול CBT ישרת אותך היטב. אבל אם המטרה שלך בטיפול היא למצוא משמעות, לנסות להבין את עצמך וכן הלאה, ייתכן ששיטה כמו פסיכותרפיה על בסיס טיפול דינאמי תתאים לך יותר.

במקרים מסוימים, כאשר הסימפטומים של ההפרעה חזקים ומשתקים, ייתכן שעדיף להתחיל בכלל מטיפול פסיכיאטרי. כאשר מגיעים אלינו לטיפול במכון תל אביב לפסיכותרפיה, מנהל המכון ממליץ למטופל על הדרך האופטימלית ומסייע לו לקבל את ההחלטה הנכונה בהסתמך על הידע והניסיון שלו, ובהתאם להעדפות המטופל.

איך מתבצע הטיפול?

הפגישות הראשונות של טיפול CBT נועדו ליצור היכרות בין המטפל והמטופל. המטפל ירצה לדעת איך התמודדת עד כה עם הבעיה שהביאה אותך אליו, ועם אילו בעיות יש לך קושי להתמודד – ויחד תיצרו תוכנית פעולה להתמודדות טובה יותר. במסגרת טיפול CBT אתם תלמדו לזהות מחשבות והתנהגויות מכשילות, כיצד לשנות אותם, וכיצד להטמיע את השינוי הזה לטווח הארוך באמצעות תרגול.

בפגישות הראשונות לא ניתנים "שיעורי בית", אלא המטפל לומד בהם את דפוסי החשיבה וההתנהגות של מי שנמצא מולו. בשיחה הראשונה עולים גם נושאים כדוגמת הציפיות שלך מהטיפול, נקודת המבט שלך על הבעיה שהביאה אותך לטיפול וההיסטוריה שלך. כל אלו חיוניים להצלחת הטיפול, הבנת המטפל את הקשיים וחיבור ביניכם.

אחד הדברים שמסייעים להצלחת טיפול CBT הוא התרגול בין המפגשים. תרגול זה נעשה באמצעות "שיעורי בית", במסגרתם נעשה אימון של הטכניקות שנלמדו במפגש במהלך השבוע. שיעורי הבית יכולים לכלול תרגילי הרגעות, ניהול יומן מחשבות ורגשות, תיעוד סיטואציות לניתוח במפגש, או ייזום סיטואציות שיסייעו לתרגל את אופני התגובה שנלמדו במפגשים.

כמה זמן נמשך הטיפול?

CBT היא שיטה מהירה ויעילה למדי באופן יחסי לטיפולים דינאמיים, ועל כן טיפול קוגניטיבי התנהגותי נמשך זמן קצר באופן יחסי ואורכו תלוי בדרך כלל בחומרת הבעיה ובמספר הבעיות שעולות בטיפול.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מתמקד בשינוי התגובות לאירוע, ולכן על ידי התמודדות עם הגורמים שיוצרים את האירוע הלא נעים (המחשבות וההתנהגויות) וקבלת כלים מתאימים ייתכן שתהיה ירידה בסימפטומים.

מי שמעוניין לרדת אל שורש הבעיה ולהבין מדוע היא נוצרה מלכתחילה, יכול להמשיך לטיפול פסיכותרפי שיתן לו מענה לסוגיה זו.

קראו על תחומי טיפול CBT שאנו מציעים:

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בדיכאון

אם אתם סובלימ בדיכאון ולא מעוניינים או חוששים מטיפול פסיכולוגי ארוך טווח ומעמיק או טיפול תרופתי בדיכאון, טיפול CBT בדיכאון עשוי לספק שינוי במצב הנפשי בזמן קצר יחסית ובאופן ממוקד, וזאת על מנת להגיע להקלה ולתחושה נינוחה יותר.
קרא עוד

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדה

התמודדות עם חרדה אינה דבר קל, לעיתים אחרים אינם מבחינים בכך, אך ההתמודדות יכולה להיות קשה מאוד. אם הנך סובל\ת מחרדה והגעת להבנה כי הנך זקוק\ה לעזרה מקצועית - קיימים מספר אפשרויות שנפרט אותן כאן על מנת לספק לך יותר מידע להחליט מהו הטיפול המתאים עבורך.
קרא עוד

טיפול CBT לילדים ומתבגרים

אם ילדכם מתמודד עם קשיים בבית הספר או בבית וסובל מחרדות שונות כחרדה חברתית, נטייה לדיכאון, OCD, טראומה, בעיות התנהגות, ביטחון עצמי ירוד או אפילו חששות לגבי ביצועיו בלימודים - טיפול CBT עשוי לשפר את איכות החיים בצורה ניכרת. איך מתבצע הטיפול ולמי הוא מתאים?
קרא עוד

מטפל CBT

במכון תל אביב לפסיכותרפיה מטפלים מוסמכים ל CBT עם המון ידע ונסיון רב שנים, מתמחים בטיפול CBT לחרדות, פוביות ספציפיות, OCD, טראומות, דיכאון קל ודיסתימיה. אם אתה מחפש מטפל CBT מומלץ ומנוסה תוכל להעזר באחד מהמטפלים שלנו.
קרא עוד

איך להתמודד עם דיכאון? – תיאור מקרה

אמיר (שם בדוי ופרטים מזהים אחרים בדויים) הגיע לטיפול קוגנטיבי התנהגותי בדיכאון לאחר חודשים בהם התלונן על מצב רוח ירוד, נטייה להסתגרות בבית, חוסר תפקוד, נטייה לרגזנות במצבי דחק מינימליים, הפרעות בשינה ומחשבות טורדניות בקשר לעתיד. בזמן זה הוא היה בטיפול פסיכיאטרי, שלא הביא להטבה במצבו, כשהוא מאובחן כסובל מדיכאון.
קרא עוד

דיכאון וחרדה

לעיתים קשה להבחין בין חרדה לדכאון בגלל הקירבה ביניהם. כך גם בטיפול: גם טיפול CBT קוגנטיבי התנהגותי נפוץ מאוד עבור שניהם וגם טיפול תרופתי מסוג SSRI (מעכבי ספיגת סרוטונין סלקטיבית) הנפוץ לטיפול בדיכאון יעיל גם לטיפול בחרדות.
קרא עוד

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר