פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
טיפול בילדים
טיקים אצל ילדים

טיקים אצל ילדים

טיפול נפשי

טיקים יכולים להתרחש בכל גיל, אצל ילדים ומתבגרים. מדובר בהתכווצויות לא רצוניות שמפריעות להתנהלות היומיומית, פוגעות בבטחון העצמי וגורמות למתחים רבים. החדשות הטובות הן שיש מה לעשות, עם טיפולים הממתנים את התופעה.

אילו סוגים של טיקים קיימים?

טיקים מאופיינים בתנועות קצרות ופתאומיות ובלתי רצוניות בהן מעורבים השרירים, הפנים, העיניים, ידיים, צוואר וחלקי גוף נוספים.

שתי הצורות העיקריות של טיקים הן: טיקים תנועתיים-מוטוריים וטיקים קוליים-ווקאליים.

טיקים תנועתיים – באים לידי ביטוי בתנועתיות לא רצונית של הגוף. למשל, תנועות של הראש והכתפיים, מצמוץ בעיניים, תזוזות בפה ובאף, נגיעה בחלקי גוף או בחפצים, הזזת הרגליים או רקיעה בהם, ועוד.

טיקים קוליים – באים לידי ביטוי בהשמעת קולות שונים. למשל, נהמה, יריקה, כחכוח בגרון, שיעול, משיכת אף רועשת, ועוד. לעתים עשויה להיות גם חזרה על מילים ושימוש בשפה גסה.

טיקים מחמירים לרוב במצבים של מתח, סטרס ורגשות עזים. כעשרה אחוזים מהילדים עלולים לפתח טיקים במהלך הילדות. בחלק מהמקרים (אולם לא תמיד), עלולים הטיקים להופיע בשילוב עם הפרעות שונות, כמו הפרעת קשב, אוטיזם וכדומה.

מעוניינים שנצור קשר?

מה גורם לטיקים?

מקור הטיקים הוא במוח, האזור בו נמצאת מערכת העצבים המרכזית. עקב שיבוש פעילות הדופאמין, הורמון ביוכימי במוח ופעיל בתקשורת בין תאי העצב השונים במוח, נוצרים טיקים.

גורמים נוספים לטיקים הם גנטיקה. כמו כן יכולים להופיע טיקים בקרב ילדים ומבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז, היפראקטיביות ובעלי הפרעה אובסיסיבת טורדנית – OCD.

טיקים יכולים להחמיר במצבים של חרדה, סטרס, עייפות קשה וכדומה. במקרים מסויימים סוגים שונים של טיקים יכולים להוות את הטריגר להופעת טיקים "רדומים".

טיקים עשויים להיות תופעה חולפת, בעיקר בקרב ילדים, ובתלות במורכבות המצב, התופעה יכולה להופיע לסירוגין שנים ארוכות, עד וכולל בבגרותם. חשוב לציין כי טיקים אינם קשורים בהכרח לתסמונת טורט.

טיפול בטיקים אצל ילדים: איך מטפלים ומתי לטפל?

אם מדובר בהפרעה מינורית שאינה משבשת את שגרת היום ואף תחלוף מאליה, אין צורך בטיפול מיוחד.

במקרים בהם התופעה היא מורכבת יותר, פוגעת באיכות ושגרת החיים, גורמת לפגיעה בבטחון, פגיעה חברתית ודכדוך, ניתן לשלב טיפול תרופתי עם טיפול התנהגותי:

במידה ולטיקים מתלווה הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות, הטיפול יתמקד בתסמינים ולאו דווקא בתסמונת עצמה. כשמקור הבעיה הוא מחשבות טורדניות וכפייתיות, יסייע הטיפול התרופתי להתמודד ולמתן את התופעות האלו. כשהתופעות יתמתנו, גם תדירות הופעת הטיקים תהיה נמוכה יותר. כשהטיקים מלווים בקשיים רגשיים ניכרים, מומלץ לטפל בהם בטיפול פסיכותרפי.

טיפול באמצעות פסיכותרפיה מסייע בהתמודדות עם הטיקים הלא רצוניים. המטופל סובל מתגובות שיפוטיות של הסביבה, ונכנס לחרדות ומתחים שעלולים להגביר את הטיקים. הוא עלול לסבול מדכדוך, דימוי עצמי ובטחון עצמי ירודים. גם אם ינסה המטופל לשלוט בטיקים בעצמו, דווקא ההתאפקות עשויה להוביל לטיקים ברמה מוגברת יותר. לכן, טיפול וליווי מקצועי, עם מתן כלים להתמודדות עם המצב, הבנת הגורמים לטיקים וטיפול ב"רעשים" מסביב, יכולים להוביל לתוצאות טובות ולמזעור התופעה.

מכון תל אביב לפסיכותרפיה מעמיד לרשותכם את מיטב המטפלים המקצועיים והמוסמכים לטיפול בטיקים. תוכנית הטיפול תיקבע לאחר אבחון מדוקדק, מותאם לגיל המטופל, הבנת הגורמים לטיקים וחומרתם. אם המטופל הוא צעיר, יקבלו גם ההורים ליווי והדרכה כחלק מתוכנית הטיפול.

צרו עמנו קשר ונשמח לסייע, להיטיב את המצב ולשפר את איכות חייכם.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר