פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
טיפול בילדים
נטייה מינית בגיל ההתבגרות

נטייה מינית בגיל ההתבגרות

נטייה מינית בגיל ההתבגרות

נטייה מינית בגיל ההתבגרות היא אחד ממרכיבי התפתחות הזהות המינית – הגדרה המתייחסת להיבטים שונים במיניות האדם:
• היבט הזהות הביולוגית: הנקבעת על פי המבנה המולד הפזיולוגי- איברי המין והרבייה, המבנה הגנטי וההורמונלי.
• היבט הזהות המגדרית: התחושה הפנימית, האם אני גבר או אישה, ללא כל קשר לגוף.
• היבט ההתנהגות המגדרית: מאפיינים הנחשבים לנשיים או גבריים כמו שפת גוף, לבוש, בחירת מקצוע ועוד…
• היבט הנטייה המינית: לאיזה מין אני נמשך מינית ורגשית, באיזה מין אני מוצא את עצמי מתאהב.
• היבט ההתנהגות המינית: עם איזה מין אני מקיים יחסי מין וכיצד.

השאלה "מי אני" היא שאלה רווחת שעלתה לכל אחד ואחת מאיתנו בראש בתקופות שונות בחיים. גיבוש הזהות שלנו הינו תהליך אשר מתפרס לאורך חיינו והוא משתנה ומתעצב בעיקר בשנות התבגרותינו ובגרותינו. כולנו חווים לבטים ותהיות סביב זהותינו, וישנם מגוון היבטים בזהותינו האישית אשר ניתן לחלק אותם לקטגוריות שונות, כגון: זהות דתית, זהות לאומית, זהות אידאולוגית, זהות מוסרית, זהות מקצועית, זהות מינית ועוד רבות נוספות…

מעוניינים שנצור קשר?

טיפול פסיכולוגי לבני נוער ומתבגרים - מתי הוא דרוש?

במאמר זה נתמקד בזהות המינית, אשר בעשור האחרון, עקב שינויים והתפתחויות אשר מתחוללים בחברה שלנו, עלתה המודעות בנושא, ורבים, אשר בעבר דחקו נטיותיהם המיניות והרגשיות הצידה, בכדי לנהל חיים נורמטיביים, כיום מרגישים נוח יותר לשהות בתהיות הללו ולבחור את המתאים להם ביותר. החברה שלנו, עוברת שינויים בכל הקשור להתייחסותה למיעוט ולחריג. ישנה עלייה בהכרה בקיומן ובזכויות קבוצות שונות אשר בעבר לא הייתה כלל וכלל הכרה לכך וגרוע מכך- נהגו בביטול ואלימות כלפי קבוצות שכאלה.

עקב ההכרה והמודעות, אנשים רבים הנמצאים על הספקטרום המיני המודרני, יכולים להתנסות בחוויות מיניות שונות, להשתייך לקהילות שונות ולקיים שיח על נטייה מינית בגיל ההתבגרות ללא חשש וכך לגבש את זהותם המינית.

אחד השינויים המרכזיים החלים בגיל ההתבגרות הוא הבשילה המינית. מתעוררים בגיל הזה שינויים הורמונליים ופזיולוגיים, לצד שינויים רגשיים, המביאים את המתבגר לחפש אחר קשרים משמעותיים ורומנטיים והופכים את המיניות להיבט המרכזי בחייו. ההיבט המיני הינו חדש בחייו של המתבגר והוא מצריך התמודדות עם אתגרים רבים.

קודם כל, כל הקשור להיבט המיני, בגיל ההתבגרות, נוגע לעצם ההשלמה עם זהותו האישית הכללית, אשר בתוכה גם היבטים מיניים. גיבוש זהות של המתבגר, אשר בתוכה נכללת גם הזהות המינית, מצריכה מהמתבגר להכיר בדחפיו ובתשוקות המיניות אשר מתעוררות בו במהלך ההתבגרות, חוויה אשר לרוב מלווה בחוסר נוחות ומבוכה רבה. עם הזמן, רוב המתבגרים, מתמודדים בהצלחה עם האתגר של גיבוש זהותם המינית, אך כאשר מתעוררים קונפליקטים סביב נושא המיניות, עלולים להתפתח סמפטומיים רגשיים כגון הפרעות אכילה, דיכאון, חרדה, התקפי זעם ועוד…

 

זהות מינית

הזהות המינית מתייחסת למשמעות המגדרית שאנו מייחסים להיותנו גבר או אישה. להבדיל מהנטייה המינית, אשר מתייחסת להיבט המשיכה המינית וכן הרגשית, בזהות המינית.
רוב האנשים, הטרוסקסואליים- מפיקים סיפוק רגשי ומיני עם בני המין השני. נטייתם ליצור יחסים רומנטיים עם בני המין השני.
הומוסקסואלים- זהותם המינית היא גברית, והם נמשכים רגשית ומינית לבני מינם. (גברים הנמשכים לגברים).
לסביות- הן נשים שנטייתן המינית היא הומוסקסואלית- הן מרגישות נשים, אשר זהותן המינית היא 'אישה' והן נמשכות מינית ורגשית לנשים.
ביסקסואליים- הם אנשים אשר נמשכים מינית ורגשית הן לבני המין השני והן לבני אותו מין.

רובינו נמצאים על הרצף של קשת הנטייה המינית ועל פי מחקרים שנעשו בתחום, לא נמצאה חלוקה ברורה וחד משמעית בין הטרוסקסואליים והומוסקסואליים, מדובר בספקטרום רחב אשר אין אבחנה ברורה למי עומד היכן, אלא, כל אדם יכול להעיד על עצמו מהי זהותו ונטייתו המינית.

התמודדות עם גילוי וגיבוש זהות חד-מינית

המתבגר ההטרוסקסואל, הגדל בחברה הטרוסקסואלית, מגבש נטייה מינית אשר תואמת את הנורמה ובכך מקבל לגיטימציה לנטיותיו ולמיניותו. לעומת זאת, מתבגרים שאינם הטרוסקסואליים, נלאצים להתמודד עם העובדה שנטייתם המינית איננה נורמטיבית ואף חריגה, ובהתאם לכך ההתמודדות המרכזית ביותר הינה החשש מפני התגובות מהסביבה.

מתבגרים אשר מתמודדים עם לבטים ותהיות לגבי זהותם או נטייתם המינית, חווים אתגרים פסיכולוגים רבים ומגוונים, לרוב מורכבים מאוד, אשר גורמים למחשבות טורדניות, חוזרות ונשנות לגבי זהותם המינית או נטייתם המינית. השאלה "מי אני" הינה מרכזית בחייהם ועקב הבלבול הרב, הם יתקשו לתפקד בתחומי חייהם השונים.

אותם מתבגרים מתלבטים, זקוקים בעיקר לתמיכה וקבלה מצד חבריהם, בני משפחתם ודמויות משמעותיות בחייהם, בכדי שיוכלו קודם כל, לקבל את עצמם. היכרות עם בני גילם אשר מתמודדים עם תהיות ולבטים דומים, והיחשפות למודלים חיוביים של זוגיות חד מינית, תתרום רבות לתהליך של גיבוש ועיצוב הזהות שלהם באופן בריא. אך חשוב לציין כי תהליך היציאה מהארון, או תחושת השוני המתמדת נמשכים לאורך כל החיים, ובאים לידי ביטוי בבדידות, לעיתים אף בפחד מדחייה ונטישה. הקבלה העצמית והחברתית הינן מהותיות מאוד בכדי להתמודד עם הנושא בכל פעם מחדש.

ההשלכות של היציאה מהארון, על אף ההתקדמות הרבה אשר ממשיכה לרקום עור וגידים בחברה, ממשיכות להדאיג צעירים רבים אשר מתמודדים עם לבטים מיניים ומגדריים שכאלה. אותם נערים משקיעים מאמצים רבים בתכנון היציאה מהארון, באילו מילים לספר, למי, מתי והיכן. ולרוב איש מקצוע מסייע רבות בנוכחותו המגינה והמאפשרת. בדרך כלל היציאה מול ההורים היא המפחידה ביותר.

הורים אשר גדלו בדור אחר, דור בו היחס כלפי הנושא היה מבטל ונטייה מינית שונה נחשבה לפסולה, מתמודדים עם קושי רב בעת היוודעותם לנטייה המינית של ילדם. הורים רבים מעידים על כך שבעקבות היציאה מהארון של בנם או ביתם הם נכנסו בעצמם לארון ולקחו על עצמם את תחושות הבושה והאשמה. הורים רבים אף חשים חרדות ודאגות רבות ולעיתים גם תחושות דחייה, אובדן ואבל. ולכן, גם ההורים זקוקים לעיתים רבות לתמיכה וסיוע טיפולי על מנת לאפשר לילדם לגבש ולעצב את זהותם המינית האותנטית ולהרגיש עדיין אהובים.

מחקרים רבים שנעשו בתחום מציגים תמונת מצב מדאיגה. מתבגרים אשר חווים לבטים בנטייתם ובזהותם המינית, סובלים מסמפטומים של דיכאון במידה גבוהה בהרבה מאשר מתבגרים הטרוסקסואליים, אשר אינם חוו לבטים שכאלה. בקרב המתלבטים וכאלה שכבר גיבשו את זהותם המינית ויצאו מהארון, היו נסיונות התאבדות. וברוב המקרים, הוריי אותם מתבגרים, התקשו מאוד לקבל את נטייתם המינית ובכך הקשו עוד יותר על המציאות.

אותם מתבגרים כמעט לרוב חוו אלימות מילולית עקב נטייתם המינים, חלק מהם גם סבלו מאלימות פיזית. וכמה אחוזים ספורים מהם גם איבדו חברים כתוצאה מתהליך יציאתם מהארון. גם כאלה שגילו את נטייתם המינית בגיל מאוחר, מתמודדים עם ביקורת ודחייה מצד סביבתם הקרובה וכן חוסר וודאות מטרידה לגבי עתידם וחייהם.

חשוב ביותר לזכור כי על אף ההתפתחות וההתקדמות המתרחשת כל יום קצת יותר, בחברה שלנו, סביב הנושא של רצף הנטייה המגדרית והמינית, עדיין יש מקום רב לשינוי, והמצוקה הינה תמיד סובייקטיבית, אשר תלויה גם בפתיחות של הסביבה הקרובה וגם תלויית אישיות ונסיבות.

אצלנו במכון תל אביב לפסיכותרפיה, מטפלים שונים המתמחים בתחום. אנו מתעסקים רבות עם הנושא, ומקבלים המון פניות עקב ההתמודדות עם הלבטים בנטייה המינית והמגדרית. אנו מאפשרים בחדר הטיפולים מקום מכיל, ללא שיפוטיות, ונותנים תמיכה מלאה ככל האפשר ואף ליווי הורים המתמודדים עם קשיים סביב נושא זה בעת הצורך.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר