פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
טיפול בהפרעת חרדה
פוסט טראומה (PTSD)

פוסט טראומה (PTSD)

מה זה PTSD

מה זה PTSD?

PTSD, או הפרעת דחק פוסט טראומטית הוא מצב של חרדה מתמשכת, אשר מתפתחת בתגובה לחוויה של אירוע לחץ קיצוני.
פוסט טראומה שייכת למשפחת הפרעות החרדה, אך בניגוד להפרעות החרדה השונות, שלא ברור ברוב המקרים מה גרם לחרדה להופיע, פוסט טראומה מופיעה בהכרח לאחר אירוע ברור ומובחן. במאמר זה ננסה לתת מענה לשאלה הרווחת מה זה PTSD.

מדובר באירועים אשר נחווים כאיום ממשי ומשמעותי בחיים, כמו למשל פיגוע, אונס, תאונה, מחלות וכו'. האירוע נחווה כאשר יש פוטנציאל של סכנה ממשית על החיים, גם אם הסכנה לא התממשה או שמא לא היוותה סכנה אך נחוותה כך. במצב של פוסט טראומה, גם זמן רב לאחר האירוע המאיים, כאשר הסכנה הממשית כביכול חלפה, האדם ממשיך להגיב בעוצמה רבה והחרדה שלו הופכת בלתי נשלטת, ואינה תואמת את המציאות.

אצל מרבית מבני האדם, כאשר מתחולל אירוע טראומתי כלשהו, הגוף והנפש מגיבים- תגובה טבעית, אשר נובעת ממערכות פסיכולוגיות ואבולוציוניות. ולאחר תקופה, השפעת האירוע והחרדה יורדת בצורה ניכרת על החיים. אך אצל אנשים מסוימים במצבים ספציפיים, השפעת האירוע איננה דועכת. הגוף ממשיך להגיב באותה עוצמה, גם זמן רב לאחר אותו אירוע. החוויה נשארת "חיה ונושמת" בתוך הגוף ובנפש, ולא הופכת לזיכרון. זהו מצב של הפרעת דחק פוסט טראומטית.

בזמן חשיפה לאירוע טראומטי, הנפש מוצפת בגירויים שאותם היא אינה יכולה להכיל ולעבד ולעיתים אותו אדם נאלץ להדחיק את המאורע המאיים ולא להתמודד איתו כראוי, במיוחד כאשר אינו יודע בדיוק מה זה PTSD.

מעוניינים שנצור קשר?

תסמינים של פוסט טראומה

סימפטומים של פוסט טראומה יכולים להתבטא בחוויה מחדש של האירוע הטראומתי, לעיתים באופן פולשני במיוחד. בנוסף, גם הימנעות מדברים מסוימים עלולה להזכיר את הטראומה ולהציפה מחדש. ישנה עוררות יתר ועצבנות, הפרעות שינה, קשיים בריכוז, וכל אלה גורמים לסבל רב, מה שפוגע באיכות החיים של הסובל מ-PTSD בצורה משמעותית ואף פוגם בתפקוד היום יומי שלו.

תסמינים של פוסט טראומה הינם בעצם תגובה נורמלית למצב שאינו נורמלי. לכל אדם הגבול המסויים שלו וישנן יכולות הכלה שונים בין אחד לחברהו. מצב של פוסט טראומה איננו מעיד על חולשה, ומצריך חיזוק אדפטיבי של האדם המתמודד עם האירוע הטראומתי.

  • פלאשבקים: תחושה של חווית האירוע מחדש, שוב ושוב.
  • עוררות גופנית: הופעת סימנים של עוררות גופנית ניכרת כגון הזעה, דפיקות לוב מואצות וכדומה
  • חלומות: הופעת חלומות חוזרים, הקשורים באופן ישיר או עקיף לאירוע הטראומתי, בדרך כלל מלווים בשכחה של פרטי האירוע בזמן עירות.
  • מחשבות טורדניות וחודרניות
  • אדישות: היעדן עניין וריחוק, חוסר יכולת להביע אהבה
  • הפרעות שינה
  • קשיים ניכרים בריכוז ובזיכרון
  • אי שקט ומתח
  • רגישות יתר: (לרעשים, שינויים ועוד)
  • הימנעות ממגע הקשור לאירוע הטראומתי: כגון אנשים, מקומות, תמונות וכדומה
  • התפרצויות זעם

תיאור התסמינים של הפרעת דחק פוסט טראומטית:

  • חוויה חוזרת ונשנית של האירוע הטראומטי: האדם הסובל מהפרעת דחק פוסט טראומטית יחווה שוב ושוב את הזיכרון הטראומטי כפלשבק, או כחלום בלהות. הזכרונות נחווים כחיים ומלאי עוצמה. עם חשיפה של האדם לגירוי הקשור בטראומה באופן מסויים, האדם יגיב באותה מצוקה עזה, כאילו הטראומה מתרחשת ממש. אצל ילדים, ניתן לזהות סממן של הפרעת הפוסט טראומה על ידי חוויה של הילד שחוזרת ונשנית, אשר באה לידי ביטוי באופן המשחק שלו למשל, הילד ישחק שוב ושוב סצנה מסויימת, אשר משחזרת את אותו זיכרון טראומטי.
  • המנעות והקהייה: האדם הסובל מהפרעה פוסט טראומטית, יימנע ממקומות, דברים או אנשים, אשר מזכירים לו את הטראומה באיזשהי צורה. מעבר להימנעות הממשית, הפיזית, האדם ימנע גם ממחשבות הקשורות לטראומה ומדיבור עליה, הוא ינסה להתנתק מכל דבר אשר עלול להזכיר לו את אותו אירוע. להדחקה הזו יש מחיר גדול, האדם הופך קהה מבחינה ריגשית, הוא יתקשה לחוות רגשות חיוביים ולהפגין אהבה ושמחת חיים. תחומי העניין שלו מצטמצמים משמעותית, והוא ימנע נחרצות מלחשוב או לדבר על העתיד.
  • עוררות פיזית גוברת: האדם הפוסט טראומטי, יחווה עוררות פיזית אשר באה לידי ביטוי בקשיים בשינה, תנועות פתאומיות, דריכות, קשיי ריכוז, התקפי זעם ותגובתיות או רגישות מוגזמת לרעשים בסביבה. ישנם סמפטומים נוספים של בושה, אשמה, כאבים גופניים ללא כל ממצא רפואי, חוסר תקווה ופגיעה רבה ביחסים החברתיים.

 

התמודדות וטיפול ב-PTSD

בשנים האחרונות, עם עלייה של המודעות להפרעת הדחק הפוסט טראומטית, פותחו טכניקות שונות לטיפול בהפרעה. השיטה המרכזית אשר נמצא במחקרים כיעילה במיוחד לטיפול בהפרעה, הינה הגישה הקוגניטיבית התנהגותית, אשר מבוססת בעיקרה על עיבוד החוויה הטראומטית באופנים שונים. אחד מהשלבים הראשונים בטיפול היא חשיפה הדרגתית, מדומיינת, או מציאותית, לגירויים הקשורים בטראומה.

אצלנו במכון תל אביב לפסיכותרפיה, צוות המומחה לטיפול בהפרעות חרדה למיניהן, אנו מציעים טיפולים פסיכולוגיים שונים, טיפולים פסיכודינמיים, טיפול וייעוץ פסיכיאטרי וכן טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעת פוסט טראומה.

במכון מטפל מוסמך בעל ניסיון של למעלה מעשר שנים בגישה הקוגניטיבית התנהגותית, הוא מעניק טיפול אמין, אדיב ודיסקרטי למטופלים. ומסייע להתמודד עם החרדה באופן יעיל וממוקד, בטיפול קצר טווח יחסית, (משתנה ממטופל למטופל) ובעל תוצאות מהירות יחסית.

מומלץ לפנות אלינו בכל עת של מצוקה או רצון לעזרה ואנו נסייע לכם במציאת הטיפול המתאים ביותר עבורכם.

PTSD אצל חיילים קרביים, הלם קרב

חיילים קרביים נחשפים למגוון אירועים טראומטיים, לרבות לחימה ישירה, עדים לפציעות או מוות וחווית מצבים מסכני חיים. גורמי הלחץ הקשורים לפרידה ממושכת מהמשפחה וחשיפה להיערכויות צבאיות מרובות עשויים לתרום להתפתחות PTSD.

הסימפטומים של PTSD בעקבות אירועיים צבאיים שונים דומים לפוסט טראומה במקרי חיים אחרים:

  • זיכרונות חוזרים ומטרידים, פלאשבקים, סיוטים.
  • הימנעות מתזכורות לטראומה, נסיגה מאחרים.
  • רגשות שליליים מתמשכים, אמונות מעוותות לגבי עצמך או אחרים, תחושות של ניתוק.
  • ערנות יתר, דריכות יתר, עצבנות, קשיי שינה ותגובת פחד מוגזמת.שְׁכִיחוּת:

מחקרים הראו שאחוז ניכר מלוחמים קרביים שחוו קרבות מטווח קרוב עלולים לחוות PTSD. עם זאת, השכיחות המדויקת משתנה בהתאם לגורמים כמו אופי הקרב, עוצמת החשיפה לקרב ויעילות מערכות התמיכה כגון חברים ומשפחה.

מספר גורמים יכולים להגביר את הסיכון לפתח PTSD בקרב חיילים קרביים, כולל חומרת ומשך החשיפה לטראומה, מצבי בריאות נפשיים קיימים, חוסר תמיכה חברתית וטראומה קודמת.

התערבות וטיפול מוקדמים הם חיוניים לניהול טוב יותר של PTSD. טיפולים יעילים כוללים פסיכותרפיה (כגון טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול דינמי), ובמידה וצריך טיפול תרופתי (כגון תרופות נוגדות דיכאון) וקבוצות תמיכה העוזרות טוב יותר להתמודד.

איתמר פסקל, פסיכולוג קליני ומדריך, קב"ן לשעבר, מתמחה בנושא טראומה בקרב חיילים. הנכם מוזמנים ליצורעמו קשר טלפוני ישיר במספר 0542002332, להתייעץ באופן אישי ולקבל פרטים על הטיפול.

איתמר פסקל

איתמר פסקל

פסיכולוג קליני, מומחה לנושא טראומה

איתמר פסקל הוא פסיכולוג קליני העוסק שנים רבות בתחום הטראומה, מטפל באמצעות CBT וטיפול דינמי בצורה משולבת. איתמר מסייע לסובלים מהפרעה פוסט טראומטית להתמודד עם הטראומה באמצעות שינוי התגובה הקוגניטיבית (המחשבות המתעוררות לגירוי) וההתנהגותית (לדוגמא המנעות) ומסייע לסובלים ממנה להרוויח בחזרה את השליטה על חייהם ולהסיר את המגבלות שהטראומה יצרה בחייהם ופגעו בשלוותם ובתפקודם.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר