פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
שאלות ותשובות
מתי לפנות לטיפול זוגי?

מתי לפנות לטיפול זוגי?

מתי לפנות לטיפול זוגי

תחילתו של קשר זוגי הוא חוויה של "ירח דבש", האהבה וההתרגשות גדולה וישנה מושקעות רבה אחד בצרכי השני. אנו רואים את בבואתנו דרך עיניי בן\ בת זוגנו וישנה אשליה כי בן\ בת הזוג יענה על כל צרכינו. אך בדרך כלל הזמן עושה את שלו והקשיים מתחילים להיערם. במאמר זה נדון בשאלה מתי לפנות לטיפול זוגי.

עם השנים והאינטנסיביות של החיים, נדרשת מאיתנו השקעה בכמה מישורים בחיים והשחיקה בזוגיות מתחילה להראות אותותיה. שם מתחילים להופיע העומס, הכעס, חוסר האונים והתסכול, והמקום שהיווה בתחילת הקשר תמיכה וביטחון, הופך למקום של סבל וערעור.

חלק מן הזוגות נשארים ושוהים במצב הזה ללא שינוי, וחלקם יבחרו באפשרות של פרידה או גירושין. אך יש כאלה שיבחרו לקחת אחריות על היחסים הזוגיים ויפנו לייעוץ או טיפול זוגי בכדי להעמיק ולמצוא פתרונות.

חשוב לציין ולהזכיר כי ריבים הינם חלק בלתי נפרד ממערכת יחסים בין אישית. ושריבים בין בני זוג הינם טבעיים ולגיטימיים ביותר. גם מערכות יחסים בריאות כוללות באופן טבעי חילוקי דעת ותסכולים שלעיתים באים לידי ביטוי במריבות. הבעיה היא איננה הריב, אלא כאשר הריב מלווה בפוגענות, באלימות מילולית, ולעתים אף אלימות פיזית.

צפו: מתי לפנות לטיפול זוגי?


לקביעת טיפול זוגי, צרו קשר:


בעיה נוספת מוכרת היא כשנוצרת במערכת הזוגית תחושת תקיעות וכל צד מתבצר בעמדתו, או שמא כאשר ישנם ניסיונות חוזרים ונשנים לגשר, ללא הצלחה. בנוסף, גם כאשר אין חוויה של צמיחה, הפריה והתפתחות משותפת בין השניים.

יחד עם זאת, גם מצב בו אין כלל ריבים וחילוקי דיעות בין בני\ בנות הזוג, עשוי להעיד על חוויה רגשית מצומצמת או רגשות שאינם באים על ידי ביטוי.

במקרים אחרים, תסכול ומצוקה יכולים לנתב ולהוביל את אחד מבני הזוג להשקיע באופן חסר פרופורציות בקריירה או בתחביביו, על חשבון המערכת הזוגית וההשקעה בה.

למרות החשיבות הרבה בנושא, בפועל זוגות אינם ממהרים לפנות לייעוץ או טיפול. הרתיעה מטיפול זוגי נובעת מהחששות כי עלולים לצוף נושאים רגישים שיובילו למצב מורכב אף יותר. לעיתים אחד מבני הזוג מעוניין בטיפול, בעוד שהצד השני מסרב לשתף פעולה ואיבד את התקווה. אלה המצבים בהם השאלה מתי לפנות לטיפול זוגי הופכת רלוונטית.

מתי לפנות לטיפול זוגי

טיפול זוגי אכן דורש השקעת זמן ומשאבים רבים בכדי להיות אפקטיבי עבור שני הצדדים במערכת היחסים. בנוסף 'נדרשים שניים לטנגו' וכאשר אין רצון של שני הצדדים בטיפול ובשינוי, לא ניתן לעשות את העבודה המשותפת המיוחלת. תקשורת זוגית פתוחה יותר היא אחד מהמפתחות החשובים לכך.

טיפול זוגי הנו בראש ובראשונה הצהרה משותפת של בני הזוג, שהינם מכירים בקושי במערכת היחסים הזוגית שלהם. ההצהרה עוזרת להבנה כי אין יותר כלים ברשותם בכדי לפתור את הבעיות המתעוררות בזוגיות. וכי יש צורך בגישור או תיווך בתקשורת שלהם.

המקרה הנפוץ ביותר לפנייה אל טיפול זוגי, הוא כאשר בני הזוג חשים כי יש קצר בתקשורת ביניהם, שהם אינם מבינים זה את זו והם זקוקים לסיוע וגישור בהבנת הצרכים, הרגשות והעמדות זה של זו. חשוב לזכור ולהזכיר כי לא כל התחושות השליליות שמתעוררות מובילות לפרידה, ולהפך. מתוך מקומות נמוכים אפשר לצמוח ולשנות. ולכן אנו מאמינים כי ישנה חשיבות גבוהה לפנות לטיפול זוגי מקצועי, והוא בהרבה מאוד מקרים מחולל פלאים ועשוי לשנות את פני היחסים מקצה לקצה.

זוגות רבים מעדיפים לא לגשת לטיפול זוגי, גם כאשר עולה השאלה האם או מתי לפנות לטיפול זוגי, לרוב בגלל פחד. אולי טיפול זוגי יוציא את ה"כביסה המלוכלכת" החוצה, אולי הטיפול הזוגי יהווה אישור לפגם או חריגות מהנורמה ואולי אף לכישלון. לפעמים בני זוג מעדיפים לסבול את הקיים, לחרוק שיניים, ולא ללכת לתהליך של טיפול פסיכולוגי מקצועי גם אם זה עולה במחיר גירושין.

אנו בדעה שאין מה לפחד! אנו מאמינים כי כדאי מאוד לפנות לטיפול זוגי ולפתור את הקשיים הזוגיים. וכי הטיפול מסייע משמעותית בפתיחת ערוצי תקשורת נוספים על מנת שיהיה אפשר לדבר על הכול. טיפול זוגי מיועד לעזור לזוגות המעוניינים להתמודד עם קשיים בזוגיות, בתוך חיי הנישואין, אצל זוגות שטרם מיסדו את הקשר ביניהם, ועבור זוגות שנמצאים במצבי לחץ סביב אירועים שונים בחיים כגון משבר אמון, משברי חיים, שינויים בלתי צפויים וכדומה.

אנו מאמינים כי כדאי לפנות לטיפול זוגי כאשר הקשיים בין בני הזוג חוזרים על עצמם שוב ושוב למרות ניסיונות לגשר ולפתור בעיות, וכאשר נראה כי מגיעים למבוי סתום ויש צורך בעזרה מקצועית. יש לזכור כי כאשר לא מטפלים בבעיות ובקשיים מתמשכים בזוגיות, קיימת פגיעה גם באיכות החיים של כל אחד, בתפקוד של המשפחה כולה וכמובן לכך יש השפעה ישירה ועקיפה על הילדים ועל עתידם.

חשוב לקבוע את מטרות הטיפול הזוגי בתחילת הטיפול. כאשר בדרך כלל המטרה המרכזית היא לעזור לבני הזוג לבצע שינוי ביחסים ביניהם, קרי שינוי בתפיסה, בחשיבה ובהתנהגות. בתוך התהליך הזוגי מתרחשים בד בבד שני תהליכים מקבילים, האחד היכרות טובה יותר עם המקום הרגשי ממנו מגיע כל אחד מבני הזוג, כגון מודעות הדדית לנקודות חוזק וחולשה, והשני התמודדות עם הקשיים ביחסים הזוגיים בכאן ועכשיו. מטרת הטיפול הזוגי היא לנסות לשנות את המגמה של הקשיים והמתח הרב שקיים, למקור זוגי של תמיכה וצמיחה הדדיים.

.

 

טיפול זוגי במכון תל אביב לפסיכותרפיה

טיפול זוגי מקצועי, מאפשר לזוגות העומדים בפני משבר למצוא דרך נוספת לעבוד על הבעיות, ולסייע בשיפור וטיפוח הקשר למציאת פתרונות אישיים וזוגיים. אנו במכון מאמינים שלא כדאי להרים ידיים ולפרק את הזוגיות או את התא המשפחתי, אלא לתת הזדמנות אמתית להקשיב לצד השני ולהבין את המקום ממנו מונע.

האופציה להיפרד קיימת תמיד, וגם כאשר מתגבשת החלטה לסיים את הקשר הזוגי, הטיפול הזוגי עשוי לתרום ביותר לתהליך הפרידה, ולמזער את הנזקים שעלולים לצוף בין בני הזוג וכמובן בחיק המשפחה

במכון תל אביב לפסיכותרפיה מטפלים זוגיים, בעלי הסמכה וניסיון רב. מטרתו העיקרית של הטיפול הזוגי הינה יצירת מרחב משותף בו שני בני הזוג יכולים לנהל דו שיח, לחוות את עצמם ולהבין זה את זו באופן חדש ונקי.

כאשר נוצר מקום כזה, אנו יודעים מניסיון כי הוא מאפשר את הבדיקה האולטימטיבית של כל אחד מבני הזוג לרצונותיו, נקודות מבטו, ציפיותיו ושאיפותיו והטיפול נותן את התוקף לסובייקטיביות של כל אחד. בכל פעם שבני הזוג מסכימים להתמודד עם האתגר לפגוש את עצמם ולגלות את עצמם מחדש בתוך הזוגיות, להיפתח לעצמם ולצד השני, כך הקשר מתרחב ומתפתח.

אנו מאמינים כי האתגר בזוגיות הנו ההתמודדות וההתגברות על הקשיים באופן כזה שיאפשר הבנת מחודשת ומקרבת, אינטימיות וצמיחה במרחב הזוגי והמשפחתי. וכאשר הנכם מתקשים להתמודד עם כך ביניכם, אנו ממליצים ביותר לפנות אלינו לייעוץ.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר