פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
שאלות ותשובות
סוגי טיפול פסיכולוגי

סוגי טיפול פסיכולוגי

סוגי טיפול פסיכולוגי

על אף המודעות שהולכת וגוברת סביב טיפול פסיכולוגי, ישנה חוסר הבנה לגבי האפשרויות העומדות בפני כל אדם ואדם בתחום בריאות הנפש ולגבי סוגי טיפול פסיכולוגי קיימים. ישנן שיטות רבות ומגוונות בתחום הטיפול הפסיכולוגי, וחשוב להכיר בהן ולא להיות מוזנים מהמידע הישן על הפסיכולוגיה, שאינו רלוונטי עוד בימים אלה.

טיפול פסיכולוגי הוא כל מפגש עם איש מקצוע אשר הוכשר להבין תהליכים נפשיים, מודעים ובלתי מודעים, התנהגויות, יחסים בין אישיים ועוד הרבה תהליכים מורכבים, כאלה ואחרים. המטפלים הנם אנשי מקצוע, בעלי הכשרה לתת מענה לקשיים נפשיים אתם אנשים מתמודדים, ולהתמודד עם הסבל והכאב שהחיים מביאים עמן באופן בלתי נמנע, בכל סוגי טיפול פסיכולוגי.

במכון תל אביב לפסיכותרפיה מטפלים שונים, בעלי הסמכה, הכשרה וניסיון רב. כל מטפל התמחה בתחום שונה, וישנם סוגי טיפול פסיכולוגי שונים, מה שמהווה יתרון עבור המטופלים שלנו, לתת את המענה המתאים ביותר עבור כל מטופל ומטופל.

חשוב לציין כי טיפול פסיכולוגי הנו טיפול פרא- רפואי. ולכן מחויבים הפסיכולוגים לנהל רשומה מסודרת של התהליך ושל כל טיפול וטיפול וכמובן שמירה על סודיות בטיפול פסיכולוגי.

מעוניינים שנצור קשר?

סוגי טיפול פסיכולוגי

טיפול פסיכודינמי

פרויד הגה את הפסיכואנליזה במאה ה-19. הוא גילה שכאשר מטופלות שהגיעו אליו עם תסמינים פיזיולוגיים, דיברו על פחדיהן העמוקים, אט אט דעכו התסמינים הגופניים ואף נעלמו. בעקבות הגילוי הזה, ששינה את פני התרבות, פרויד ניסח את הנפש כבנויה מכוחות חזקים אשר עובדים בסתירה אחד עם השני, מה שמייצר קונפליקטים פנימיים הגורמים לתסמינים כאלה ואחרים. ניסוחו של פרויד את הנפש האנושית ככזו שבנויה מכוחות חזקים אשר גורמים לתנועה, היא זו אשר מניקה לה את שמה- פסיכולוגיה דינמית.

כיום ישנן אסכולות רבות ומגוונות אשר צמחו מהפסיכולוגיה הדינמית, אך מה שמאמינים בו רוב הפסיכולוגים הוא שהמבנה האנושי הוא למעשה תולדה של הקשרים הבין אישיים בחיינו ובראש בראשונה הקשר עם הורינו. ולכן בחינה של קשר, גם בין המטפל למטופל, הפכה לאבן דרך חשובה ומהותית בתהליך הטיפולי. ההתמקדות העיקרית של טיפול פסיכודינמי היא כיצד אנו תופסים את עצמינו, ביחד לקשרים השונים בחיינו וגם בין החלקים השונים בתוכינו.

אחת הטענות המרכזיות של הפסיכולוגיה הדינמית היא שלשם שינוי מהותי ואמתי ישנו צורך בתהליך ארוך ועמוק, בשביל להגיע להפנמה ויישום בחיי היום יום. אין תאריך סיום קבוע מראש בטיפול הדינמי. הקשר שנרקם בין המטפל למטופל בהכרח ייחודי ולכן גם הוא, כקשרים אחרים בחיים, לא ניתן לניבוי.

טיפול דינמי, כלומר באמצעות שיחה, המבוסס על ההנחה כי במוקד התהליך הטיפולי נמצא הקשר בין המטפל למטופל, שביחס לקשר זה המטופל משחזר, באופן מודע ולא מודע, נושאים קונפליקטואלים מקשרים משמעותיים שהיו לו גם בעבר וגם בהווה. טכניקות הטיפול הפסיכודינמי נועדו לחשוף קונפליקטים לא מודעים ולאתר את הגרעין הפנימי של האדם.

מידת יעילות הטיפול תלויה בטיב הקשר שנוצר בין המטפל למטופל, תוך ניסיון ליצור אווירה טיפולית בעלת אותנטיות, אמפתיה ואי-שיפוטית. טיפול פסיכודינמי הינו ארוך טווח, תוך הכרה עמוקה של נפש המטופל, דרך התפתחותו, חוויות אישיות מעצבות, כאשר המטרה היא הבנה ושינוי של חוויית דימוי עצמי נמוך ודפוסי חשיבה והתנהגות.

למידע נוסף אודות טיפול פסיכודינמי >

טיפול CBT - טיפול קוגניטיבי התנהגותי

בשנות השישים של המאה הקודמת, אהרון בק, פסיכואנליטקאי, הרגיש מתוסכל מאופן העבודה הפסיכואנליטית עם אנשים אשר שרויים בדיכאון. הוא התחיל להתמקד במחשבות ובהתנהגויות של מטופליו. בק יצא מתוך נקודת הנחה כי בשביל לאבחן ולטפל, צריכה להיות קטגוריה בעלת תסמינים משותפים ודומים לכל הפרעה.

דעתו של בק הייתה כי החשיבות של הסיבות מהעבר או סיבות חיצוניות לאותה הפרעה, רלוונטית פחות. והוא דאג לשים דגש על הגורמים למצוקה ביום יום אצל המטופל. עם הגעתו לתסמינים המשותפים לכל הפרעה, טען כי ניתן לבנות תוכנית טיפולית קצרת מועד, שמטרתה הינה להפחית את אותם תסמינים מפריעים של ההפרעה.

בסיס הגישה מתמקד בסיטואציות, אמוציות ותהליכים התנהגותיים הגורמים לאדם לקשיי תפקוד, טראומות, התקפי חרדה או כל תגובה אחרת שמגבילה את התנהלותו הסדירה. הצלחת הטיפול דורשת שיתוף פעולה מלא של המטופל, כאשר הליך הטיפול עצמו מתבסס על כמה שלבים, במהלכם לומד המטופל להתמודד עם הסיטואציות או התהליכים המגבילים, לרכך את תגובתו ולהתגבר על הקושי הנוצר

בין כלל הקשיים השונים בהם נמצא טיפול CBT כיעיל במיוחד ניתן למצוא מצבי טיפול בפוסט-טראומה, הפרעות אכילה, הפרעות התנהגותיות, חרדות ודיכאון ועוד. טיפול קוגניטיבי התנהגותי מותאם כאמור לילדים ולמבוגרים ונמצא כיעיל לקשת רחבה של בעיות וקשיים מסוגים שונים.

CBT הינו טיפול מובנה אשר נשען על כמה שלבים. בשלב הראשון המטופל, יחד עם המטפל יגדירו את הבעיה, הקושי או המגבלה ויחד יגדירו את נקודת היעד שברצונם להשיג במהלך הטיפול. משהוגדרו הבעיה והדרך אל הפתרון מגיע השלב הבא שבמהלכו מתחיל שלב ההתמודדות של המטופל עם הגורם הבעייתי. כמובן שבשלב זה העבודה תיעשה בהתאם ליכולותיו של המטופל, כאשר ההתמודדות תתבצע באמצעות חשיפה אל הגורם הבעייתי.

השלב השלישי והאחרון של טיפול CBT יהיה רכישת כלים להרגעה עצמית במהלך התמודדות עתידית עם סיטואציות ומצבים שגורמים לקושי.

מעבר לרכישת כלים אלה, במהלך הטיפול תתבצע הטמעה של תהליכים התנהגותיים כמו גם תהליכי חשיבה חדשים שיסייעו למתן ואף לשנות את התגובה לנוכח סיטואציות דומות בעתיד.

טיפול פסיכיאטרי

בשנות ה-50 יצאו לשוק הכדורים הפופולריים הראשונים לבעיות נפשיות. לאחר עשרות שנים, בהם ניסו פסיכולוגים דינמיים להתמודד עם סכיזופרניה ללא הצלחה. התרופות האנטי פסיכוטיות הכניסו תקווה לבתי החולים והפכו את את הסכיזופרניה ממחלה חשוכת מרפא למחלה שאפשר לחיות אתה. כך חזרה הפסיכיאטריה לתחום הרפואה והתחילה להתייחס להפרעות נפש כתולדה של פתולוגיה פיזיולוגית.

כיום המגמה הזו צוברת תאוצה, אחת הסיבות, בין היתר הנה הטכנולוגיה, אשר אפשרה את היכולת להתבונן במוח דרך טכנולוגיות שונות (CT\FMRI) . מתחילת שנות ה- 80 הטיפול בחרדה ובדיכאון על ידי פסיכיאטר, נחשב הטיפול הנפוץ והיעיל ביותר.

נעשו מחקרים רבים לאורך השנים, שמוכיחים את יעילות התרופות על תסמיני החרדה והדיכאון. יחד עם זאת, בשנים האחרונות, נאספו עוד ועוד מחקרים שהוכיחו כי התמונה איננה כל כך ורודה, ובתוך ההצלחה של השפעתם של התרופות, מעורבים דילמות רבות, ביניהם גם כוחות פוליטיים וכלכליים.

קיימים כיום מחקרים שמראים כי היעילות של טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול דינמי, לא פחותה מיעילותו של טיפול פסיכיאטרי תרופתי. בנוסף אחת השאלות הגדולות שנשאלות כיום, עם עלייה במודעות לגבי תחום בריאות הנפש, היא מה החלק של אפקט הפלסבו בלקיחת אותה תרופה ומה החלק הפעיל שבה.

כיום בתחום בריאות הנפש, מקובל לתת תרופות, לצד טיפול פסיכולוגי. פסיכיאטרים רבים סבורים כיום כי כדורים בהחלט מורידים את התסמינים המידיים אך אינם פותרים את הבעיות העמוקות והפנימיות ביותר במעמקי נפשו של האדם. על פי מחקרים מדעיים שנעשו בנושא, אין ספק כי טיפול תרופתי עוזר ולעתים קרובות, כאשר התסמינים חזקים ומפריעים לאדם לתפקד, הוא הכרחי. אך ללא צל של ספק, עלינו לשאול את השאלות הנכונות לפני שאנו מגיעים לתשובות הנכונות שידייקו את הטיפול המתאים ביותר עבורנו ויביאו לנו הקלה גדולה.

אין שיטה אחת שניתן להגיד שהיא הטובה ביותר מבחינת סוגי טיפול פסיכולוגי. אם הנך רוצה להתחיל טיפול, עליך לשאול את עצמך מה הקושי שלך,  מה הדבר בו אתה רוצה לטפל ולהשיג שינוי. כדאי לזהות את סוגי הטיפול הפסיכולוגי השונים ולחשוב האם הבעיה הנה דבר ספציפי וממוקד, או שמא בעיה כללית יותר שחוזרת ונשנית בכל מישורי חייך?

אצלנו במכון תל אביב לפסיכותרפיה, מטפלים שונים, בגישות שונות, אנו מזמינים אתכם להתקשר אלינו בכדי להבין לעומק על כל סוגי טיפול פסיכולוגי ומשמעותם. מנהל המכון יכול לספק לכם את המידע החסר וכפסיכולוג מומחה, אף להמליץ על פי התרשמות מסיפורכם, על המטפל המתאים ביותר עבורכם.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר