פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
שאלות ותשובות
סיום טיפול פסיכולוגי

סיום טיפול פסיכולוגי

סיום טיפול פסיכולוגי

איך יודעים מתי מסתיים טיפול פסיכולוגי?

טיפול פסיכולוגי לרוב הנו תהליך ארוך וממושך, הוא עשוי להימשך גם מספר שנים. אדם מגיע לטיפול כאשר הוא שרוי במצוקה, בעיה או משבר, שקשה היה לו להתמודד עמו לבד. מצבי משבר שונים נובעים בדרך כלל ממבנים לא מודעים שהתגבשו לאורך החיים בנפש האדם. הגעה אל שורשי הבעיה הינה דרך מורכבת וארוכה, שכן רבדיה העמוקים והחבויים של הנפש מלאים ברגישויות ופגיעויות ולכן התהליך מתרחש בזהירות רבה, צעד אחר צעד, ולעתים מתרחש על פני זמן רב ולא מבוטל. במאמר זה נדון בנושא סיום טיפול פסיכולוגי.

יחד עם זאת, טיפול פסיכולוגי הוא איננו אינסופי. מדובר בתהליך שנוגע בשכבות עמוקות של נפש האדם, וחשוב שסיום יהיה בעיתוי הנכון ומהסיבות הנכונות. בטיפול הפסיכולוגי נוצרת מערכת יחסים משמעותית, בין המטפל למטופל, אך בניגוד לרוב מערכות היחסים בחיים, שאיננו מסיימים כל עוד הן טובות ומתגמלות, טיפול פסיכולוגי מייצר מערכת יחסים שטבעה להסתיים בסופה.

התחושה שעולה אצל מטופלים כי הגיע העת לסיים את הטיפול, יכולה לנבוע מגורמים שונים. מצד אחד, התחושה יכולה לייצג למעשה מצב בו המטופל מרגיש כי השיג את יעדיו, הגיע לאיזון בחייו ומרגיש שזהו זמן נכון עבורו לסיים. מצד שני, הצורך לסיים יכול לנבוע מגורמים שונים לגמרי. כגון תכנים בלתי מודעים שעלולים לצוף במהלך הטיפול, או שהחלו לטפס אל פני השטח והמטופל חושש שמא יטבע ויאבד בתוכם. הדבר מעלה בו רצון לקטוע את התהליך, כאשר מדובר בעצם בהזדמנות להתקדמות משמעותית בטיפול, שבשל הקושי להתמודד אתה, עולה התנגדות אצל המטופל והוא נסוג לעבר סיום הטיפול.

מעוניינים שנצור קשר?

שתפו בתחושות שעולות בעת סיום טיפול

חשוב ביותר לשתף את המטפל בכל תחושה שעולה בנוגע לטיפול, גם כאשר מרגישים שהגיע הזמן לסיים ואין מה לדון בכך. שלב סיום הטיפול הינו שלב מהותי, וחשוב לברר אותו בשניים על מנת לנסות ולהבין את הגורמים האמיתיים אשר עומדים מאחורי התחושה שמבקשת לסיים. הרבה פעמים לאחר תהליך הבירור, והבנת הדבר העומד מאחורי הצורך שעולה לסיים, המטופל דווקא מבין כי עליו להמשיך בטיפול, וכי ישנם רבדים נוספים, משמעותיים ומשפיעים, שמחכים שיגע בהם.

טיפול מעורר לרוב רגשות חזקים, ומכאיבים. ובניגוד למצבי חיים אחרים, בטיפול, ישנה ההזדמנות להכיר את הרגשות שצפים, להתמודד איתם ולהתגבר עליהם, עם סיוע ותמיכה מאיש מקצוע אובייקטיבי. כך אותן רגשות מפסיקות להוות מכשול בהתקדמות וההתפתחות של האדם בחיים. הדרך לשם היה באמצעות דיאלוג עם המטפל, במקום שמאפשר לו פתיחות, ביטחון וכמובן הכלה.

בשל אותם רגשות, יתכן כי יתעורר מצב בו המטופל ירצה לעזוב. הוא יחשוב כי זהו הזמן הנכון, אך למעשה באופן לא מודע הוא רוצה לסיים בכדי לברוח מאותם רגשות מאיימים. במצב כזה, תפקידו של המטפל הינה לא לאפשר למטופל לברוח ולעמוד על הצורך שעומד בעינו להמשיך את הטיפול. זו הסיבה שגם כאשר הצורך לסיים את הטיפול בוער, חשוב לתת את האפשרות לבירור אותו צורך, לאפשר להעלאה של הרגשות הקשים לצוף, ולנסות לעבד אותם ביחד עם המטפל, לפני הגעה להחלטה כי הגיע עת סיום הטיפול.

אם וכאשר על אף הדיון והבירור המשותף הצורך לעזוב ממשיך לבעור והמטופל חותר אל עבר סיום הטיפול, כנראה שגם אם הסיבות אינן הסיבות הנכונות, לא תהיה תועלת רבה בהמשך הטיפול, כאשר אינכם פתוחים לאפשרות כי רצוי להמשיכו. חשוב שמטופל ינסה להבין את מניעיו, האם מדובר בחוסר כימיה עם מטפל או שמא חוסר אמון, או האם מדובר ברגשות שמפחיד לעסוק בהם. לעתים אלה כל הסיבות גם יחד. הבחינה וההתבוננות הפנימית הזו תסייע להחליט בנושא המשך הטיפול ואף תביא להרגשה טובה יותר ביחס לסיום המערכת היחסים הטיפולית.

ישנו תנאי הכרחי להתרחשות של טיפול טוב, והוא יחסי האמון המתגבשים עם הזמן כלפי המטפל. זהו גם נושא שכדאי להעמיק בו שכן גם הוא יכול לנבוע מסיבות מנוגדות, מצד אחד באמת חוסר כימיה וחוסר היכולת לסמוך על המטפל מפאת כך. או שמא מדובר בתחושת חוסר אמון כרונית שלך עם העולם, או חוסר אמון שפוגש אותך הרבה פעמים במצבי חיים שונים.

סיום טיפול אידאלי מתרחש כאשר מטופל מרגיש כי השיג את יעדיו וחש כי יכול לצעוד בבטחה ללא ליווי וסיוע של המטפל. הרבה פעמים התשובות אינן מוחלטות, ועל אף שלא הושגו כל המטרות, המטפל והמטופל, יחד, יכולים להחליט כי די בהישגים שהושגו עד כה. ניתן להחליט על הפסקה, מתוך חשיבה שבזמן נכון יותר למטופל, כאשר ישוב הרצון להעמיק או כאשר יבשילו התנאים (החיצוניים או הפנימיים) אז יהיה מקום להמשיך.

במהלך סיום טיפול פסיכולוגי, חשוב לכלול את התובנות אשר הושגו מהעבודה המשותפת, נקודות זמן מכריעות בטיפול, משברים שעלו בתהליך הטיפולי והישגים שצמחו מתוכם. סיום טיפול אידאלי מותיר את המטופל בתחושה שבסיועו של המטפל הוא התפתח, צמח והתקדם, חש סיפוק וחש קירבה גדולה, אמון וביטחון אל המטפל שליווה אותו וצעד עימו בדרך הארוכה הזו.

אין ספק כי סיום טיפול פסיכולוגי הנו נושא בעל מורכבות. רצוי שטיפול יסתיים באופן טבעי ובהתאם לתהליך הטיפולי ובאופן כזה שהמטופל יחוש כי נערך תהליך טיפולי אשר עזר לו להגיע למקום שונה רגשית מהמקום בו התחיל את הטיפול. שקיבל כלים ויכולת להתמודד טוב יותר. כמו כן, רצוי שתהליך של סיום טיפול פסיכולוגי יתרחש בהדרגה שמתאימה לטיב הטיפול ולא באופן חד ללא סגירה רגשית מעובדת של הקשר הטיפולי ומשמעויותיו.

רצוי לשוחח באופן פתוח וגלוי על פרידה, על משמעויותיה, על האופן בו היא הולכת ומתקרבת אט אט, תוך הבנה והסכמה על מועד הסיום של התהליך הטיפולי. לעתים קורה ששיחות הקשורות לפרידה המתקרבת מעלות נושאים רגשיים נוספים בטיפול, ומחליטים יחדיו להמשיך את התהליך הטיפולי לתקופה נוספת.

קיימת חשיבות רבה לפרידה בתהליך טיפול נפשי, כאשר עיבוד הפרידה והסוף מהווים כלי טיפולי נוסף לבחון תהליכי גדילה ובשלות, ובנוסף, מבטאים תחושות של סיפוק והישג, ופרידה ממטפל קרוב, שליווה והכיר והרגיש יחד, יד ביד, את תלאות המסע הטיפולי.

אנו במכון, לא מאמינים ולא ממליצים כלל וכלל לסיים טיפול מהיום למחר. סיום  טיפול פסיכולוגי בבת אחת עלול לפגוע בהישגיו ובתהליך הטיפולי. תהליך פרידה, לאחר קבלת החלטה לסיים, הוא הכרחי וחשוב לא פחות משלבים אחרים בטיפול. הוא נותן מרחב להעריך סיכום של התהליכים וההישגים שהתעוררו במהלכו, וניתן להתבונן ולהבין גם מהם היעדים שלא הושגו עדיין ונדרשת עבודה, לבד או ביחד.

פרידה הנה תהליך כואב וקשה, רבים מאיתנו נוטים לא להתמודד עם תהליך שכזה כלל, בשל לא לסחוב משא גדול מדי על כתפינו. או בשל פחד מצלקות רגשיות. העבודה על סיום טיפול פסיכולוגי נותנת את האפשרות לעבד תהליך פרידה מהמטפל, דמות משמעותית בחיי המטופל. תהליך זה מספק את האפשרות לחוות ולהפנים פרידה בוגרת. התמודדות עם הקשיים הכרוכים בה תחשל ותחזק את האדם לקראת פרידות שונות איתן יצטרך להתמודד במהלך החיים.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר