פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
טיפול בזוגיות
פוליאמוריה ויחסים פתוחים

פוליאמוריה ויחסים פתוחים

איך מתמודדים עם פרידה?

השיח על השוני בין מונוגמיה, פוליאמורה ובכלל פתיחה של המערכת הזוגית, נכנס אט אט לתוך השיח של החברה הישראלית. האם הדבר מרמז על כיוון מסוים אליו פונה הזוגיות, וכיצד היא משפיעה על מערכות יחסים?

מכון תל אביב לפסיכותרפיה מעמיד לרשותכם טיפול וייעוץ זוגי מקצועי, הנוגע גם לסוגיית הפוליאמריה בעולם המונוגמי.

מה זו פוליאמוריה?

מדובר במערכת יחסים רומנטית המבוססת על אהבה, עם יותר מפרטנר אחד בו זמנית, כאשר כל השותפים למערכת הפוליאמורית מכירים ומבינים את המערכת באופן שקוף וכן. יש להדגיש כי במערכת יחסים פוליאמורית אין המשמעות בקיום מערכת יחסים המושתתת על ריבוי פרטנרים ליחסי מין, אלא בריבוי מערכות יחסים רומנטיות אוהבות ובעלות עומק רגשי מהותי, ללא תלות בהסדר נישואין.

מערכת יחסים פוליאמורית יכולה להתקיים לאו דווקא כיחידה משפחתית, אך ישנם פוליאמורים המקיימים מערכות משפחתיות וגרים יחדיו (באפשרויות שונות ומגוונות). ישנם זוגות פוליאמורים היוצרים תא משפחתי מרכזי כמשפחה גרעינית המהווה את הבסיס, ויחד עם זאת מאפשרים אחד לשנייה לקיים מערכות יחסים רגשיות משניות. הכללים משתנים וגמישים, בהתאם לכל אחד מהאינדיבידואלים בקשר.

מערכת יחסים פוליאמורית אינה דומה למערכת יחסים פתוחה, בה הנושא המרכזי מתרכז בפתיחת האפשרות המינית עם בני זוג אחרים. פתיחת הזוגיות יכולה לאפשר לכל אחד מבני הזוג לחוות מיניות מגוונת עם בני/בנות זוג אחרים/אחרות, ובכלל כך גם סווינגרס swingers (חילופי זוגות).


ליצירת קשר עם איתמר פסקל פסיכולוג קליני המתמחה בנושא:


מה מניע אנשים לבחור בסגנון חיים פוליאמורי או מערכת יחסים פתוחה?

אין עדיין מספיק מידע ומחקרים שיענו על השאלה האם פוליאמוריה היא טרנד חולף ואופנתי או מגמה עמוקה ועיקבית. על פניו דומה שהיא צוברת תאוצה, ועל הדרך מערערת כמה וכמה תובנות ומוסכמות חברתיות. אם בעבר התקיימו מסיבות חילופי זוגות בחדרי חדרים, הרי שהיום הנושא חשוף יותר, והתופעה חודרת באופן גלוי יותר לשיח הציבורי.

הנחת היסוד היא שהחיים בעידן המודרני שמים דגש על הגשמה ואושר אישי. יש הנוטים לחשוב כי מונוגמיה אינה מספקת מענה לצורך הזה בטווח הארוך. הפוליאמוריה לדוגמה מאפשרת חשיבה אחרת, מחוץ לנורמות המקובלות,  על מנת למצוא את תחושת הסיפוק והאושר הפנימי. היכולת לחיות בסביבה שאינה שיפוטית לבחירות שעושה האדם, ושאינה מגבילה בזוגיות, מביאה את הבחירה האישית להתנסות בדרך שעד לא מזמן נתפסה כשונה וחריגה.

מונוגמיה, לפי מחקרים סוציולוגיים, היא חלק ממגמה היסטורית של מהלכים כלכליים. ממחלוקות על קרקעות, ועד מגורים משותפים כתוצאה ממניעים כלכליים, משפחה מונוגמית היא, לפי המחקרים, תוצאה של שינויים כלכליים הסטוריים. כיום, עם התחזקות הקפיטליזם והחיפוש האינדיבידואלי להתפתח ולהצליח, גם התחום הזוגי הולך ומתרחב,  ואף יוצא מגבולות המונוגמיה. בעולם קפיטליסטי שמקדש אינדיבידואליזם ומימוש עצמי, קיימת התנגשות מסוימת בין הצורך לחיות עם אחרים, ולעתים להתפשר, כפי שקורה לעתים במונוגמיה, וכך מתעוררת הזיקה לפוליאמוריה.

ויש גם אספקט ביולוגי: במחלוקת הקיימת בין מדענים, ועוסקת בשאלה אם האדם הוא מונוגמי בטבעו או שהוא שואף להיות עם יותר בני זוג, מציעים המצדדים בפוליאמורה ללמוד מהטבע, בו כמעט ואין חיה שנשארת כל חייה עם בן זוג אחד. המונוגמיה בטבע מסתכמת בזוגיות לצורך גידול הצאצאים, ולאחר מכן עוברות החיות לפרטנר אחר. גם בקרב בעלי חיים שהם כן מונוגמיים, ביניהם ציפורים וחלק מהיונקים, לא קיימת מונוגמיה טוטאלית.

ופן נוסף למונוגמיה הוא המשילות. הגישה שעודדה חיי נישואים מונוגמיים הופצה על ידי הנצרות, וקודם לכן על ידי הרומאים, לאו דווקא כאמצעי לעידוד אהבת אמת, אלא בעיקר לצורך השגת שקט ויציבות בכל המושבות שלהם: הגבר נאמן לתא המשפחתי ואינו מורד, לא יוצא נגד קבוצה שולטת או מדינה, זאת בניגוד לפוליגמיה, בה הגבר נאמן לשבט שלם.

נחזור לפוליאמוריה. בעידן המודרני הדת משחקת תפקיד פחות חשוב מאשר בעבר (בחברה שאינה דתית) יש עלייה בגירושים וירידה במוסד הנישואים, לפחות במדינות מערביות. מכאן, הדרך להתנסות במערכות יחסים אחרות, כמו פוליאמורה, המאפשרות דרך חשיבה אחרת על הנושא. אם נוסיף למשוואה את המהפכה הפמיניסטית שהשיבה לנשים  את הבעלות על גופן, מיניותן וחופש הבחירה שלהן, נמצא שקיימת פתיחות רבה יותר לשינויים רבים במבנה המשפחתי ה"קלאסי".

איתמר פסקל מסביר: איך מדברים על פוליאמוריה בטיפול זוגי?

טיפול "זוגי" עבור פוליאמורים

חשוב לציין כי אין זה הכרחי שהמטפל יהיה פוליאמורי בעצמו. כן חשוב שהמטפל יכיר היטב את הנושא, ויהיה בעל חשיבה פתוחה ומאפשרת. אנו במכון תל-אביב לפסיכותרפיה פתוחים לנושא ובעלי ניסיון בטיפול ביחסים פוליאמורים.
איתמר פסקל פסיכולוג קליני בפרדס חנה חדרה

איתמר פסקל

מטפל זוגי

פסיכולוג קליני מומחה, מייסד ומנהל המכון. עוסק בפסיכותרפיה במבוגרים וטיפול זוגי.

קיימת סתירה מובנית בין המושג טיפול זוגי למערכת יחסים פוליאמורית, שכן מערכת זו כולל יותר משני פרטנרים לכן הטיפול יכול להיות משולש, מרובע או בכל תצורה שבה המשתתפים ירצו לקחת חלק בטיפול.

יחד עם הנאמר, צוות המטפלים במכון מספק ייעוץ וטיפול גם לזוגות מונוגמיים, המעוניינים לבצע שינוי במערכת היחסים ביניהם, וחווים התלבטות, לעתים של בן זוג אחד, חששות ושאלות רבות הנוגעות בסוגיית התקשורת הזוגית והשלכות הבחירות שלהם על המשך חייהם.

כיצד עובד הטיפול ביחסים פוליאמורים?

יש לתת בטיפול מקום לכל הקולות והרגשות, מרחב בו אפשר להשמיע ולשמוע, לאפשר שיח רגשי מעמיק שבודק ובוחן מה קורה למעשה בתוך היחסים ומהם הקשיים שנוצרים.

לעתים מגיעים זוגות מונוגמיים שמבקשים להבין אם המשיכה לפוליאמוריה מעידה על טיב היחסים ביניהם, כזוג, ואם פוליאמוריה היא דרך המבטאת את סיום היחסים ביניהם. לעתים מגיעים יותר נוכחים למפגשים, כלומר כל בני הזוג הנמצאים בקשר פוליאמורי, והטיפול מכיל את כולם, ביחד או בנפרד, בהתאם לצרכים שעולים, להערכת המטפל ופרמטרים נוספים.

פוליאמורה היא תחום חדש יחסית בעולם שברובו הוא מונוגמי, והוא מוצא את דרכו אל חדר הטיפולים. לכן, חשוב שהטיפול יינתן על ידי אנשי מקצוע המכירים את התחום, מבינים את המשמעות וההשלכות, ובעלי רקע ונסיון מקצועי רלוונטיים.

מכון תל אביב לפסיכותרפיה מזמין אתכם לבחינה משותפת של התחושות והרגשות העולים כתוצאה מהתמודדות כזו או אחרת עם הנושא, וליצור שיח טיפולי מזמין המרחיב את הלב והנפש.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר