פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099

קלסטרופוביה

קלסטרופוביה

מהי קלסטרופוביה וכיצד היא מתאפיינת

פחד ממקומות סגורים יכול לבוא לידי ביטוי בצורות רבות: פחד מטיסה, אוטובוס, פחד ממעליות, פחד מיציאה לסרט קולנוע, הרצאה או הצגה, פחד מתור, פחד מחדר סגור וכדומה. המאפיין את כולם – מקומות סגורים, לעיתים הומי אדם, בהם קיים חשש כי לא תהיה דרך יציאה או מילוט, שייגמר האוויר והחמצן ושזה ייגמר באסון כלשהו.

פוביה, ובעברית "בעת", מוגדרת כמצב בו אדם סובל מתגובת פחד ובהלה חריפים ומוגזמים מול אובייקט מסוים או מצב מסוים שאינם מעוררים תגובות דומות בקרב רוב האוכלוסיה. במקרה של קלסטרופוביה, או פחד ממקומות סגורים, מדובר בתגובתיות יתר שגורמת למעשה להימנעות משהייה במקומות סגורים שנתפסים כמאיימים. הימנעות זו מורידה את יכולת התפקוד השוטף ואת איכות החיים באופן כללי. היא עשויה לפגוע בחיי החברה, בזוגיות וכמובן בביטחון העצמי.

אם אתם סובלים מקלסטרופוביה, אנו מזמינים אתכם לקבל טיפול במכון תל אביב לפסיכותרפיה ולשפר משמעותית את איכות חייכם

מעוניינים שנצור קשר?

מהם המאפיינים של פחד ממקומות סגורים?

אדם בעל פחד ממקומות סגורים עשוי לחוות התקף חרדה בעת הימצאותו במקום סגור ומאיים. התקף חרדה עשוי להיות מאופיין בחלק מהתסמינים הבאים: דפיקות לב, הזעה, רעידות, קוצר נשימה, חנק, כאב או אי נוחות בחזה, בחילה או אי נוחות בדרכי העיכול, רעידות ברגליים, סחרחורת, תחושה שהדברים אינם מציאותיים או ניתוק, פחד ממוות, דקירות קלות או חוסר תחושה, גלי קור או חום, הימנעות ממצבים בהם יהיה קשה להימלט או לקבל עזרה, קושי לנוע באופן חופשי ללא ליווי.

כאשר אדם נמצא במקום מאיים עבורו הוא עלול לחשוב כי צפויה לו סכנה אמיתית ומוחשית שלא תעבור עד שהוא יצא משם. למעשה מדובר במחשבות שאין להן ביסוס אמיתי במציאות אך עבור מי שחווה את הפוביה ממקומות סגורים – החוויה אמיתית ומוחשית מאוד.

 

טיפול CBT לקלסטרופוביה

הטיפול הטוב ביותר כיום עבור נושא זה הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT. טיפול מסוג זה הנו קצר מועד (12-15פגישות בדרך כלל) וממוקד בנושא של החרדות ואינו כוללני כמו טיפול פסיכולוגי דינמי שעוסק גם בעבר, בקשרים בינאישיים, בבטחון עצמי וכו'.

טיפול CBT Cognitive Behavioral Therapy עוסק בשינוי קוגניטיבי של מחשבות לא הגיוניות ובשינוי התנהגותי כתוצאה מכך. המחשבות הלא הגיוניות עשויות להיות לדוגמא עיוותי חשיבה כגון: "אם אכנס למעלית סביר להניח שהיא תתקע" – מחשבה שאין לה ביסוס אמיתי במציאות.

טיפול מסוג זה נותן כלים להתמודדות טובה יותר, לדוגמא חשיפה הדרגתית – בתוך הטיפול מנסים לבצע ביחד שינוי התנהגותי ביחס לפחד: תחילה להתבונן לדוגמא בתמונה של מעלית. לאחר מספר שלבים להתבונן במעלית אמיתית, ולאחר להכנס אליה ללא עלייה וירידה בקומות ולבסוף לעשות בה שימוש נורמטיבי.

הכותב: איתמר פסקל, פסיכולוג קליני

מעוניינים שנצור קשר?

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר