פ"ת, חולון, ראשל"צ, רעננה 076-5994099
דף הבית
מאמרים מקצועיים
פחד משינויים בתחום הקריירה

פחד משינויים בתחום הקריירה

מאמר אורח

הפחד משינויים הוא אחד הפחדים היותר נפוצים שמלווה אותנו בחיי היום יום. המושג "אזור הנוחות" לא סתם חדר לשפה היום יומית לאחרונה, והוא מתייחס אל הנטייה שלנו להישאר בתור המרחב הבטוח שלנו, גם אם הוא בסופו של דבר מגביל אותנו ומונע מאיתנו להתפתח.

הדבר נכון על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בשינוי מקצועי או שינוי קריירה. זה יכול להיות שינוי מתוך בחירה כמו למשל מעבר לתפקיד חדש (לרוב בכיר יותר) או רצון להגשמה עצמית משמעותית יותר, אבל זה יכול להיות גם שינוי לא רצוי שלא מבחירה. לדוגמה, פיטורין או הסבה למקצוע אחר מתוך חשש כי המקצוע הקודם כבר לא רלוונטי או שזמנו קצוב.

אז מה אפשר לעשות?

זכרו שתמיד יש לכם את זכות הבחירה

כל עוד השוק מאפשר לכם למצוא עבודה חדשה (למשל, אתם לא קרובים מדי לגיל הפנסיה), זכרו שתמיד יש לכם את זכות הבחירה. הרבה אנשים נתקעים במקום אחד מכיוון שהם חוששים כי אין להם מקום אחר ללכת אליו, למרות שמבחינה אובייקטיבית זהו לא המצב.

לעיתים מישהו אחר צריך לשקף לנו את זה. לדוגמה, חבר קרוב או מטפל, זאת בתנאי שאנחנו מוכנים להיות פתוחים עם עצמנו ועם הסביבה כדי לדבר על כך.

חשבו על הכישורים והיכולות שטבועים בכם

אנשים רבים שעזבו מקצוע אחד ובחרו במקצוע אחר לגמרי מספרים על כך שתמיד הייתה להם תשוקה נחבאת או סט כישורים שלא ניצלו. בנוסף לעובדה שבחירה בתחום שאתם באמת אוהבים תעלה את רמת האושר שלכם באופן משמעותי, גם החסמים הפסיכולוגים יהיו הרבה פחות גדולים. זאת מכיוון שבפועל תנועו בין שני אזורי נוחות שונים, וזה לא תמיד בהכרח דבר רע.

אל תעזבו היום בבוקר

גם אם היום בבוקר החלטתם שאתם רוצים להפוך את החיים שלכם ב-180 מעלות, חשוב לדעת שיציאה ממקום קיים צריכה להתבצע באופן מסודר. לדוגמה, לשכירים שרוצים להתפטר מיוזמתם יש נוהל ברור מאוד שמחייב הן אותם והן את המעסיק. הניהול הזה כולל הודעה מוקדמת, סגירת חשבונות שונים, קבלת פיצויי הפיטורין על פי החוק וכו'.

עזיבה מסודרת תימנע נפילה למלכודות. מעבר לכך, אם נדע שלא מדובר בעניין של "זבנג" וגמרנו, סביר להניח שנוכל לבצע החלטה שקולה יותר.

בניית תוכנית פעולה

חשוב לבנות תוכנית פעולה גם לאחר העזיבה, ובוודאי אם עזבתם שלא מרצונכם. התוכנית הזו תהיה מורכבת מקביעת יעדים, שלבים ומשימות שניתן לעצמנו. לדוגמה, כתיבה של קורות חיים, רשימת מקורות לחיפוש העבודה הבאה, מחשבה על ניהול התקציב בתקופה הקרובה וכו'.

עם זאת, חשוב שהתוכנית תהיה גמישה ותוכלו לשבור אותה מדי פעם על מנת שגם היא לא תהפוך למקובעת ולאזור נוחות משל עצמה. לדוגמה, לפעמים אין ברירה אלא להתקשר למכרים או קרובי משפחה ולא להסתפק במשלוח של קורות חיים.

לנסות ללמוד ולא ללכת עם הראש בקיר

אנשים רבים שמגיעים למקום עבודה חדשה או סביבה חדשה באופן כללי מנסים להוכיח את עצמם ולהראות לאחרים שהם מלאי אמביציה ומוכנים לעשות הכול למען המטרה. מעטים מאוד מצליחים לגרום לכך להיראות טבעי.

חשוב לזכור שהשלב הקריטי של ריאיון העבודה או הקבלה למקום החדש כבר מאחורה והרבה יותר חשוב להבין את החוקים הבלתי כתובים והניואנסים מתחת לפני השטח. אלו יעזרו להתאקלם במהירות ויתרמו לזרימה טבעית יותר של התהליך, תוך כדי הפגת המתחים.

מאמר אורח

Location Map
וואטסאפ התקשרו צרו קשר